Petteri keräsi 1541 autoesitteen kokoelman
Espoolainen Petteri Lehtevä on kerännyt komean 1541 autoesitteen kokoelman. Erikoisen harrastuksensa hän aloitti 41 vuotta sitten, vain 8-vuotiaana. Kokoelman helmiä ovat mm. Maseratin ja Lotuksen suomenkieliset hinnastot vuosilta 1988 ja 1986.
Aloittaessaan keräilyharrastuksensa vuonna 1978 Petterin perhe asui Helsingin Kalliossa Vaasankadulla ja autona oli Volvo.
Ja Volvoon liittyy Petterin erikoisen harrastuksen alkukin, hän oli silloin 8-vuotias.
–Kävin koulua Vallilan ala-asteella ja Sturenkadun Volvo-liike ei ollut kaukana koulutiestäni, kävin hakemassa sieltä ensimmäiset esitteeni. Oma poikani on nyt 9-vuotias ja tuntuu hurjalta ajatella, että itse olen Helsingin Kalliossa vuotta nuorempana ylittänyt katuja ja suojateitä omin päin, Petteri naurahtaa.
Petteri oli pikkupoikana sen verran automies, että osasi pyytää nimenomaan Volvon silloisen lippulaivan, Volvo 264 TE:n esitettä. Sama nelivärinen esite on yhä priimakunnossa.
Mukana suuria tunteita
Petteri aukaisee 4-sivuisen ja A4 -kokoiselle laadukkaalle paperille painetun Volvo -esitteen.
–Tämä Volvo 264 TE oli pidennetty malli. Samaa pitkän akselivälin Volvoa tehtiin myös ambulansseina ja hautausautoina, hän kertoo.
Kokoelman karttuessa Petterille on kertynyt myös mahtava määrä tietoa esitteiden autoista. Ei ihme, että vuonna 2000 hän tuli autotunnistuksen SM-kisoissa toiseksi.
–Jäin vain pisteen päähän voittajalle luvatusta matkasta Detroitin autonäyttelyyn, Petteri harmittelee hymy suupielessä.
Vaikka kokoelma merkkien kirjo ulottuu mm. Ferrareiden, Chevrolet Corvetten ja Maseratin harvinaisempiin malliin, niin täydellisimmät kokoelmat Petteri on koonnut Volvon ja Mercedeksen eri malleista.
Petteri näyttää keltaisen Volvo 850 T5R:n esitettä.
–Jos minulta kysytään, mikä esitteistä lähtee mukaan tulipalossa, niin kyllä se on tämä esite, Petteri naurahtaa.
Itse esite on pieni, mutta sen merkitys on suuri.
–Olin alkanut seurustella vaimoni kanssa ja hän opiskeli silloin ammattikorkeakoulussa markkinointia. Hän sai kotitehtäväksi valmistaa esityksen jostain mainoksesta ja ehdotin, että hän tekisi esityksensä näkemästäni Volvo T5R:n mainoksesta, jonka slogan oli ”Lentääkö se?”. Hän soitti Volvolle ja sieltä lähetettiin tämä esite hänelle kotiin. Tämä on ainoa esite, jonka vaimo on koskaan minulle hommannut, Petteri hymyilee.
Löytöjä erikoissakin paikoissa
Kokoelmansa esitteet Petteri on haalinut monella eri tavalla. Hän on hakenut niitä mm. suoraan autoliikkeistä, ottamalla yhteyttä tehtaaseen tai maahantuojaan, osa on haettu ulkomailta esimerkiksi lomamatkoilla tai autonäyttelyistä. Unohtamatta tietysti kotimaisia rompetoreja. Kaukaisimmat esitteet ovat tulleet Australiasta saakka.
–Kaveritkin ovat kartuttaneet kokoelmaani kiitettävästi, kun ovat käyneet ulkomailla, Petteri kiittelee.
Myös oma työ autoteippauksia tekevänä yrittäjänä tuo toisinaan eteen mahdollisuuden ottaa mukaan asiakkaan autoesitteitä.
Muutamista esitteistä Petteri on joutunut maksamaankin, mm. Tallinnan autonäyttelyssä 1990-luvun alkuvuosina.
–Silloin järjestettiin juuri itsenäistyneessä Virossa ensimmäinen autonäyttely ja matkustimme sinne poikaporukalla. Näyttelyssä paikallinen autotoimittaja myi omia esitteitään ja meille suomalaisillehan ne eivät maksaneet käytännössä yhtään mitään, joten ostimme koko pöydän tyhjäksi.
Tallinasta mukaan tuli sellainenkin harvinaisuus kuin englantilaisen Morris Marinan esitteen amerikkalaisversio vuodelta 1975.
–Pääpaino on kuitenkin kotimaasta hankituissa ja suomenkielisissä esitteissä. Itse pidän merkittävänä sitä, että valtaosan esitteistä, mukaan lukien Ferrari, Maserati, Porsche, Lotus ja Rolls-Royce/Bentley, olen saanut Suomesta. Vehosta saamani Mercedes 500E:n esite on todellinen nykyklassikko, Petteri sanoo.
85 eri automerkkiä
Esitteiden kirjo on todella laaja: se käsittää 85 eri automerkkiä. Jo pelkkä esitteistä aakkosjärjestyksessä laadittu ja A4-kokoiselle paperille tulostettu luettelo on 15 sivua pitkä. Lista ulottuu Abarthista Volvoon. Välistä löytyvät kaikki tavallisimmat merkit mm. BMW:stä Nissaniin ja Peugeotiin ja Aston Martinista Ferrariin.
Äkkiseltään ainakaan itselleni ei juuri tule yhtään automerkkiä, josta ei olisi kokoelmassa esitettä. Pohjoismaisen Volvon tavoin kokoelmassa ovat hyvin edustettuina ruotsalais-suomalaiset Saabitkin.
– Tämä vuoden 2007 Saab Turbo X oli Saabin viimeisiä erikoismalleja ja samalla turbo-Saabin 30-vuotisjuhlamalli. Turbo-Saabien tarina taas alkoi tästä vuosimallin 1977 Saab 99 Turbosta, Petteri esittelee.
Ehdottomia harvinaisuuksia on myös Lotukselta saatu suomenkielinen saatekirje vuodelta 1997. Erikoisille tarinoille ei tahdo löytyä loppua.
–Tällaisella Nissan Sunny GTI-R:llä Tommi Mäkisen piti ajaa rallia, mutta Nissanin vetäytyessä koko hanke kariutui. Esite on vuodelta 1991. Hommasin sen lomamatkalla Madeiralta, Funchalin kaupungin Nissan-liikkeestä. Aika erikoisistakin paikoista näitä esitteitä on hankittu.
1970-luvulla Volvo teititteli
Esitteiden tyylikin on muuttunut yli 40 vuoden aikana.
– Ennen esitteiden tekstit olivat paljon teknistä esittelyä, nykyään on siirrytty esittelemään autoja enemmän elämäntapavalintoina. Jännittävää oli sekin, että Volvo esimerkiksi 1970-luvulla esitteissään teititteli. Nyt taas esimerkiksi suosittujen katumaasturien mainonnassa sinutellaan ja painotetaan tunne-elämyksiä.
Automainonta eri aikakausina on heijastanut myös kulloisiakin talousnäkymiä.
–1980-luvun jälkipuolen kasinotalouden kuumista vuosista varmaan kertoo paljon nämä Maseratin ja Lotuksen suomenkieliset hinnastot vuosilta 1986 ja 1988, Petteri esittelee.
Petteriä surettaa, että yhä useampi autovalmistaja siirtyy nettiin, eikä enää painata esitteitään paperille.
– Esimerkiksi Mercedes on ilmoittanut luopuvansa painetuista esitteistä ja siirtää ne sähköiseen muotoon.. Kyllä se surettaa. Kaverini ehdotti, että skannaisin esitekokoelmani nettiin, mutta ei se ole minun juttuni. Haluan ihailla näitä harvinaisuuksia paperille painetuista esitteistä. Kun näen harvinaisemman auton, tapaan sanoa, että ”minulla on tuosta muuten esite”.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa