Kaasujalka

Koeajo BMW M850i Cabrio – Kesän hienoin

Julkaissut:

|

4.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW M850i Cabrio – Kesän hienoin

Perheasunnon hintainen BMW M850i cabrio ei jätä ketään kylmäksi tyylikkyydellään ja rajulla suorituskyvyllään.

Viime talvena meillä oli koeajossa tästä BMW 8-sarjasta kovakattoinen coupe dieselillä varustettuna ja sen koeajo löytyy nettisivuiltamme ja koeajovideo Kaasujalan Youtube-kanavalta. Talven liukkailla keleillä tämä näyttävä diesel teki meihin lähtemättömän vaikutuksen, joten odotukset olivat pilvien yläpuolella tämän M850i Cabrion kohdalla.

Nyt juuri sopivasti, kuin tilauksesta, kesän kuumimmilla helteillä saimme koeajoon tämän silmiä hivelevän kauniin ja tyylikkään M850i cabrion. Keulan alla sykkii kahdella ahtimella varustettu V8 ja tankkiin tietenkin lorotellaan bensaa. Dubaissa sanotaan, että autot kulkevat bensalla ja työkoneet dieselillä.

Moottori tuottaa komeat lukemat: 530 hevosvoimaa ja 750 Nm:iä vääntöä. Erityisen mykistävää on vääntökäyrän laajuus, sillä huippuvääntö alkaa jo 1800 kierroksesta ja jatkuu aina 4600 kierrokseen asti. Selvää on se, että tasaisen väännön saamiseksi huippuvääntöä on jouduttu rajaamaan. Käsittämätön moottori.

Nyt on voimaa

Vaikka auto näyttääkin herrasmiesmäiseltä ja laiskanpulskealta rantabulevardien nielijältä niin ulkonäön ei todellakaan pidä antaa hämätä, nimittäin suorituskyky on superautojen tasoa. Nollasta sataseen kestää vain 3.7 sekuntia ja kiihtyvyys oikeastaan vasta alkaa siitä. Nopeusviisari nimittäin kipittää koko ajan samaa nopeaa vauhtia reippaasti yli 200 kilometrin tuntivauhdin (pääsimme kokeilemaan suljetulla paikalla). Tuntuu, että kiihtyvyys ei lopu koskaan.

Hyvin kuvaavaa on se, että Tekniikan Maailman perinteisessä urheiluautovertailussa kovakattoinen M850i oli radalla vain pari sekuntia hitaampi kuin yli 400 kiloa kevyempi Porsche 911 GT3 RS, eikä yli 500 kiloa kevyempi McLarenkaan karannut kuin neljä sekuntia.

Kaikki 8-sarjan mallit ovat nelivetoisia ja varustettu 8-vaihteisella automaattivaihteistolla, joten kiihdyttäminen on vaivattoman helppoa. Pitoa riittää loputtomiin. Ohjaus on mukavan tunnokas ja nopea. Auton erittäin sivistynyt ja eleetön käytös hämää, sillä vauhti ei tunnu missään. Vauhtisokeus iskee todella helposti. Pitää olla varuillaan, sillä kyseessä on huiman nopea auto.

Jousitus on enemmän mukavuuspainotteinen kuin kilpa-automainen ja tässä tapauksessa se on pelkästään eduksi. Kuten TM:n vertailu osoitti niin, ”pehmeämmälläkin” jousituksella päästään hurjiin saavutuksiin.

Auto on varustettu 4-pyöräohjauksella, jonka ansiosta myös kääntösäde on todella pieni. Auto kääntyy näppärästi hyvinkin pienessä tilassa. Kauppakeskusten parkkihalleissa kulmien arviointi vaatii vähän totuttelua.

Kuten olettaa voikin, niin materiaalivalinnat ja muotoilu on viimeisen päälle hienoa. Tämä edustaa Gran Turismo -henkeä parhaimmillaan.

Kangaskatto nousee ja laskee 15 sekunnissa ja se ei onneksi muuta tavaratilan kokoa lainkaan. Kattoa voi operoida aina 40 kilometrin tuntivauhtiin saakka.

Tämän hintaisen ja tyylisen auton kritisoiminen on aina hyvin haasteellista, usein jopa mahdotonta. Jos nyt oikein hakemalla hakee niin ainoat miinukset tulevat takamatkustajien tiloista, sillä ne ovat lähes hyödyttömät sekä sport asennolla putkistosta kuuluva röpötys ei kuulosta kivalta. Kovissa kiihdytyksissä ja nopeassa ajossa se sopii ”kuvioon”, mutta hitaasti ajettaessa röpötys on jo vähän mauttoman kuuloista.

Polttoainetta kului aina kaikki mitä tankattiin, eikä siitä sen enempää, mutta dieselversiolla pääsee selkeästi alle 10 litran lukemiin satasella.

BMW M850i A Cabrio
Hinta: 224000€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen:
Iskutilavuus:4395cm3
Teho: 530hv/5500-6000 keirr/min
Vääntö:750Nm / 1800-4600 kierr/min
Pit.lev.kork.aks.väli: 4851, 1902, 1346, 2822
Kiihtyvyys 0-100km/h: 3.7s
Huippunopeus:250km/h
Kulutus (valm.ilm): 11.3l
Päästöt: 257g/km
Koeajon kulutus: 17.6l

Plussat
Suorituskyky
Ylellisyys
Ajettavuus

Miinukset 
Hinta
Takatilat

Jälkimaku
Mykistävän hieno auto. Voiko tästä muka enää pistää paremmaksi?

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *