Kaasujalka

Koeajo BMW 840d – Todellinen Gran Tourismo

Julkaissut:

|

13.6.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW 840d – Todellinen Gran Tourismo

BMW toi 8-sarjan nimen takaisin markkinoille, joka korvaa samalla aiemman 6-sarjan coupen. 

Uusi 8-sarja on mitoiltaan liki pitäen identtinen markkinoilta poistuneen 6-sarjan coupen kanssa, mutta jo särmikkäämpi ja hienostuneempi ulkonäkö paljastaa, että kyseessä on paljon enemmän kuin vain uudella nimellä oleva 6-sarjan coupe. Olen koeajanut kaikki aiemmat 6-sarjan coupet ja cabriot eri moottorivaihtoehdoilla aina M6:een asti, joten vertailukohtaa hyvin löytyy.

Laadukas ohjaamo

Kuljettajan paikalla tunnelma on miellyttävän ylellinen ja laadukas. Ajoasento on täydellinen ja apukuskinkin paikalla kuulemma viihtyy. Itse en siihen ehtinyt istahtaa. Huvittavaa oli havaita, että takaistuimilla ei juurikaan voi kukaan istua tai ainakaan kuljettajan takana. Apukuskin istuimen siirrettyä ihan eteen, taakse mahtuu edes yksi matkustaja jotenkin. Aikamoinen saavutus saada viisi metriä pitkä auto näin ahtaaksi. Tosin sama tilanne on kaikissa vastaavissa menopeleissä. Tavaratila on yllättävän suuri ja riittäisi hyvin jopa neljälle matkustajalle.

Mittaristo on täysin digitaalinen ja käyttöjärjestelmä on muuttunut täysin, joten siihen joutuu hetken paneutumaan, mutta toiminnaltaan kuitenkin niin selkeä ja looginen, että äkkiä siihen pääsee jyvälle. Järjestelmä tiettyjä toimintoja pystyy ohjaamaan käden liikkeillä ja se on kyllä puhtaasti vain kikkailua. Lasten mielestä erittäin hauskaa. Välillä tuntuu kyllä, että nämä digitaaliset mittaristot eivät tuo kuljettajalle mitään lisäarvoa. Muuta kuin visuaalista kikkailua ja personoinnin mahdollisuutta.

Voimaa ja tehostettua ääntä

8-sarjan coupen ollessa edellisen kerran markkinoilla maailma oli erilainen. Sillon ei voinut pienessä mielessäkään kuvitella, että todellinen Gran Tourismo olisi diesel. Kuusisylinterisestä dieselistä on saatu kuulostamaan todella sporttinen ja paljolti siihen vaikuttaa myös auton alustaan asennetut kaiuttimet, jotka korostavat auton äänimaailmaa. Vaikka se ajatuksena saattaakin tuntua teennäiseltä ja tyhmältä niin sen kyllä jotenkin sietää dieselin kohdalla ja etenkin koska lopputulos on näin onnistunut. Suorituskyky on erittäin hyvää tasoa, vaikka ei superautojen tasolle ylläkään. Tuttu nollasta sataseen sujahtaa alle viidessä sekunnissa ja dieselin tarjoama komea vääntö tulee oikeuksiin vasta vauhdin kasvaessa.

Mainio ohjautuvuus

Siinä missä 6-sarja tuntui kömpelöltä ja raskaalta tämä täysin saman painoinen 8-sarjalainen tuntuu merkittäväsi kevyemmältä ja näppärämmältä. Autossa on nelipyöräohjaus, joka muuttaa auton luonnetta verrattuna autoon, jossa kääntyy vain eturenkaat. Koeajettu 840d on aina nelivetoinen ja varustettu mainiosti toimivalla automaattivaihteistolla. Nelipyörä ohjaus tekee tästä kookkaasta coupesta erittäin näppärän auton, joka kääntyy todella pienessä tilassa. Toisaalta nelipyöräohjaus saattaa tuntua joillekin nopeassa ajossa aluksi haastavalta, mutta niin on aina kaikki uudet asiat. Kun siihen tottuu ja luottaa niin huomaa miten mainio ajettava tämä on. Itse asiassa auton ominaisuudet saattavat antaa kuljettajalle virheellisen kuvan omista ajotaidoistaan, sillä tällä saattanee tulla välillä jopa voittamaton tunne. Pääsimme kokeilemaan lumisissa olosuhteissa suljetulla radalla ja vaikutelma on todella hieno. Mitä rohkeammin kääntää ja luottaa niin sitä rajummin tällä pystyy ajamaan jopa todella ahtaissa paikoissa kovaa vauhtia.

Normaalissa arkiajossa 840d on uskomattoman mukava auto. Melutaso on todella hiljainen ja alustan toimivuutta ei voi kuin ihailla. Se on jämäkkä tarjotakseen hyvän pidon kovissa vauhdeissa, mutta ihan perheauton mukava arjen nurkkapyörityksissä. Ollakseen näinkin tehokas ja kookas auto 840d kulkee yllättävän pienellä polttoaineen määrällä, sillä tehtaan ilmoittamaan 7.2 litran lukemaan pääsee hyvin. Eri asia on se, että kuka pystyy tällä niin maltillisesti koko ajan ajamaan.

BMW 840d xDrive
Hinta: 137 074€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 166 705€
Iskutilavuus: 2993cm3
Teho: 320hv/5500-6500 kierr/min
Vääntö: 680Nm/1750-2250 /kierr/min
Paino: 1905kg
Tavaratila: 420l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 851, 1 902, 1346, 2822
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4.9s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.2l
Päästöt:189g/km
Koeajon kulutus: 9.2l

Plussat
Muotoilu
Ajettavuus
Suorituskyky

Miinukset 
Takatilat
Hinta

Jälkimaku
840d on todella hieno ja tyylikäs auto, jolla matkantekeminen on nautinnollista. Minun valinta. Ehdottomasti.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Kia Stonic – Kohtuuhintainen katumaasturi automaattilaatikolla
Koeajo Opel Astra – Keno-voittajan farmariturbo
Koeajo Toyota RAV4 – edelläkävijän uudet vaatteet

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *