Kaasujalka

Seat Arona 1.0 TGI – Suomen ainoa kaasu-crossover

Julkaissut:

|

3.10.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Seat Arona 1.0 TGI – Suomen ainoa kaasu-crossover

Seat Arona 1.0 TGI on Suomen ainoa kaasukäyttöinen katumaasturi.  Viikko sillä teki pitkän säästön kukkaroon. Mieleen tuli, että ehkä ministereiden kannattaisi sähköintoilun rinnalla pistää paukkuja näihin kaasuautoratkaisuihinkin.

Koeajossa Seat Arona 1.0 TGI. Kävin kaasu-Aronalla Vantaalta Tampereella. Jos olisin ajanut saman vajaan 400 kilometrin matkan omalla bensa-Mersulla, olisin maksanut polttoaineista ehkä sellaiset viitisenkymppiä: vuosimallin 2009 C-Mersuni bensamoottorilla kuluttaa noin 8 litraa satasella yhdistelmäajossa ja matkasta ylivoimainen valtaosa on kesällä moottoritieajoa 120 kilometrin tuntinopeudella. Laskeskelin, että kaasu-Aronalla saman matkan taittoi vajaat parikymmentä euroa halvemmalla.

Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat. Itse pihinä miehenä tankkasin Aronaan maakaasua.

Arona TGI on noin tuhat euroa kalliimpi kuin perusbensaversio. Lisäksi se eroaa perus-Aronasta kolmella kaasusäiliöllään sekä ruostumattomasta teräksestä valmistetuilla kaasuputkillaan.

Kun tankkauksen oppii, niin se on kaasuasemalla helppoa ja hajutonta hommaa.  Kaasusäiliöt eivät vaikuta arkeen mitenkään muuten, kuin että ne syövät TGI-Aronasta paitsi vetokoukun asennustilan että tavaratilan välipohjan alta perusversiosta löytyvät laajennetut tilat.

Seatin kaasuautovalikoimasta löytyvät Aronan lisäksi  Mii Ecofuel, Ibiza TGI ja Leon TGI/ST TGI. Mutta Arona on siis Suomen ainoa kaasulla kulkeva katumaasturi.

Maantiellä puhti loppuu

TGI-moottorin viritysaste on matalampi kuin vastaavassa yksilitraisessa perusbensaturbossa. Kaupunkiajossa tämä ei juuri tunnus, mutta maantiellä ohitellessa 20 uupuvaa hevosvoimaa tuovat menoon tehottomuuden fiilistä. Äänekäskin varsinkin moottoritienopeuksissa Arona TGI on. Arona TGI:tä saa myös vain manuaalivaihteisena.

Perusajossa Arona TGI on kuitenkin ihan riittävän puhdikas peli.  Se etenee aina kaasulla. Kaasun tankkaamisen jälkeen auto käyttää vain muutaman minuutin ajan bensiiniä, kun moottorin järjestelmät varmistavat tankatun kaasun puhtauden. Kaasutankkivalo syttyy mittaristoon hetkellä, jolloin moottori alkaa käyttää kaasua. Arona käyttää bensiiniä hetkellisesti myös talvikaudella kylmäkäynnistyksissä silloin, kun ulkolämpötila on alle -10 astetta.

Seat Arona 1.0 TGI 90 FR
Moottori: 999 cm3
Polttoaine: bensiini/kaasu
Tehot: 90 hv
Vääntö: 160 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 13.2 s
Huippunopeus: 172 km/h
 Kulutus 3,7 kg/100 km kaasu (WLTP)
CO2-päästöt 104 g/km (WLTP)
Malliston hinnat: alk. 20 769 €
Koeajoauton kokonaishinta: 24 734 €, ilman lisävarusteita 22 631 €

Plussat
Halppoja kilometrejä kaasulla
Varustelu
Mukava kaupunkiajossa

Miinukset
Äänekäs ja ponneton moottoritienopeuksissa
Pieni tavaratila
S
aa vain manuaalina

Jälkimaku
Kaupunkiajossa näppärä crossoveri, jonka halpa kyyti kaasulla ajaessa miellyttää pihiä miestä. En kuitenkaan itselleni ostaisi, kun maanteillä ja moottoritienopeuksissa ponnettomuus ja äänekkyys alkavat käydä rasittavaksi. Tässä iässä kaipaa myös jo automaattia.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *