Kaasujalka

Koeajo Opel Astra – Keno-voittajan farmariturbo

Julkaissut:

|

13.8.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Astra – Keno-voittajan farmariturbo

Edes matalan profiilin lottovoittaja tuskin ostaisi Opel Astra -farmaria 200-hevosvoimaisella turbomyllyllä. Jopa hänelle se voi näyttää liian vaatimattomalta. Mutta 200 000 euron kenovoittaja ehkä sellaisen ostaisi.

Turbo-Astraa ei ulkoa erota farmarikorisesta perus-Astrasta juuri mikään muu kuin punainen logo peräluukussa. Toki takana on tuplapakoputketkin, mutta vielä niiden perusteella harva osaisi arvata, että autoa liikuttaa 200-hevosvoimainen bensaturbo.

Mutta kun istuu autoon, hiirenharmaan miehen autolta vaikuttava farmari paljastaa todellisen luonteensa.

200-hevosvoimainen turbomoottori on Opel-malliston väkevin. Pedalia painaessa Astra liikahtaa turhia viivyttelemättä juuri kuten kuljettaja haluaa.

Ohjaustunto on erinomainen ja perinteinen, momentinmuuntimella toteutettu automaattilaatikko reagoi kiihdytyksissä nopeasti ja vaihtaa miellyttävästi.

Ajettavuus kunnossa

Opelin ajettavuus on jo entuudestaan kunnossa. Ohjaustunto on hyvä ja jousitus on oikein miellyttävä mutkateillä, mutta ei vierasta kaupungin mukulakivisiä katujakaan. Melutasokin pysyy pääasiassa alhaisena, mutta moottoritienopeuksissa rengasäänet tunkevat sen verran kovaa sisään, että eroa ns. premiumautoihin ei voi olla huomaamatta.

Perinteinen momentinmuunninautomaattivaihteisto vaihtaa mukavasti ja suhteellisen nopeasti.

Kova luukuttaminen kostautuu kuitenkin bensan kulutuksessa: sitä kului sekalaisessa ajossa koeajoviikon aikana 7.8 litraa satasella. Lukema piti aika hyvin yhtä valmistajan ilmoittaman kanssa, joka on 7.7 litraa satasella. Valmistajan mukaan maantiekulutus olisi vain 5.4 litraa satasella. En tiedä, pääseekö tavallisessa ajossa ihan siihen, mutta kyllä sillä matka-ajossa ainakin himpun yli 6 litran satasella pääsee.

Koeajoautossa oli lisävaruseena ergonomiset AGR-istuimet. Ne tukevat hyvin ja Astran penkeillä viihtyi pidemmäkin ajomatkan Vantaalta Nokialle ja takaisin saman päivän aikana.

Tarjoaa enemmän kuin luulisi

Istuimet tulivat Innovation Plus -paketin mukana. Lisäksi pakettiin kuuluivat navigaattori, parkkiavustin ja -kamera ja tummennetut takalasit. Koeajoauton hinnakkain lisävaruste oli IntelliLux LED Matrix-ajovalot, hinta ilman autoveroakin on 1045 euroa.

Avai­me­ton lu­ki­tus ja käyn­nis­tys te­ke­vät Astran käy­tös­tä vai­va­ton­ta. Ko­je­lau­ta on selkeä ja pai­nik­kei­takin koh­tuul­li­ses­ti. Hallintalaitteiden käyttö on entistä mutkattomampaa.

Koeajetun Astra Sports Tourer Innovation 1,6 Turbo 200 hv AT6:n (6-lovinen automaatti) hinnat lähtevät 33 433 eurosta. Koeajoauton hinta lisävarusteineen nousi jo yli 36 000 euroon. Se on aika paljon verrattuna esimerkiksi 150-hevosvoimaisen ja 1.4-litraiseen perusfarmariin, jonka hinnat niinikään  6-lovisella automaattilaatikolla alkavat n. 25 000 eurosta.

Toisaalta on  pakko myöntää, että kevään aikana olen ajanut kalliimmillakin ja myös hohdokkaampaa brändiä kantavukka autoilla, joihin en ole mieltynyt lähimainkaan yhtä paljon kuin tähän tehokkaaseen turbo-Astraan. Ehkä Opel onkin suunnitellut sen täsmäaseeksi matalaa profiilia pitäville pikkuvarakkaille nautiskelijoille.

Opel Astra Sports Tourer Innovation 1,6 Turbo 200 hv
Moottori: R4, 1598 cm3
Polttoaine: bensa
Tehot: 200 hv
Vääntö: 300 Nm
Co2-päästöt: 149 g/km
Yhdistetty kulutus koeajoviikolla: 7.8 l/100 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s
Huippunopeus: 235 km/h
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Mitat: pituus 4702 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli, tavaratila: 540 l
Hinnat: alk. 31 429 €
Koejoauton hinta lisävarusteineen: n. 36 128 €

Plussat
Automaattivaihteisto
Miellyttävä kokonaisuus
Ajo-ominaisuudet

Miinukset
Kulutus vähänkin rivakammassa ajossa

Jälkimaku
Sopiva menopeli välillä rivakastakin menosta nauttivalle 56-vuotiaalle, mutta liiallisista näyttämisen tarpeista vapautuneelle seniorille.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *