Koeajo Toyota RAV4 – edelläkävijän uudet vaatteet
Toyotamainen tylsyys loistaa poissaolollaan, kun katsoo uudistunutta RAV4:ää. Kävimme Espanjan auringon alla maistelemassa uutukaista.
Kun ensimmäisen sukupolven Toyota RAV4 esiteltiin vuonna 1994, se käytännössä synnytti katumaastureiden kategorian. Tänä vuonna päivänvalon näki jo viidennen sukupolven mallisto. Kaasujalka lähti selvittämään Katalonian kivisille teille, onko edelläkävijästä tullut jälkeenjäänyt.
Ensivaikutelma uudessa RAV4:ssä on positiivinen. Edeltäjiinsä verrattuna auto viestii onnistuneella muotoilullaan jopa aggressiivisuutta. Ilmeellään se luo uutta dynamiikkaa merkille, joka tunnetaan paremminkin turvallisen tylsästä muotokielestään. Sisätiloiltaan auto on kuitenkin ennemminkin pelkistetty kuin näyttävä.
Ohjaamossa yhden hauskan ja modernin yksityiskohdan huomaa kuitenkin heti. Toyotan perinteinen taustapeili on muuttunut digitaaliseksi. Takalasiin sijoitettu teräväpiirtokamera tuottaa kuvaa, jota kuljettaja voi säätää mielensä mukaan.
Ratkaisu tarkoittaa, etteivät takapenkillä istujat tai täysinäinen tavaratila enää terrorisoi kuljettajan näkymiä. Premium-version vakiovarusteen voi myös napsauttaa tavalliseksi taustapeiliksi, jos nykyaika ahdistaa. Ohjaamon muusta tietotekniikasta puhuttaessa navigaattori erottuu puolestaan lähinnä epäselkeydellään.
Teknisesti RAV4 rakentuu Toyotan uuden TNGA K -pohjalevyn päälle. Se on mahdollistanut hieman leveämmän ja akseliväliltään pidemmän auton, mistä nautitaan väljempinä matkustustiloina.
RAV4:n painopiste on aiempaa matalampi ja korijäykkyyskin kehittynyt, mikä on kehittänyt puolestaan ajettavuutta. Maantiellä tuskin huomaa, että komennettavana on citymaasturi eikä tavallinen henkilöauto.
Samalla maavara on kasvanut 19 senttiin. RAV4 näyttääkin suorituskykyään Espanjan Katalonian mäkisillä ja kivisillä maasto-osuuksilla. Neliveto möyrii vaikeistakin paikoista mukavasti eteenpäin.
Hybridi jyllää
Voimantuotossa Toyota luottaa hybridiin. Nelivetoauto liikkui 2,5-litraisen bensiinimoottorin ja taka-akselilla hyrräävään sähkömoottorin turvin. Valmistajan lupausten mukaan hybridi-RAV4 on taloudellinen ja vähäpäästöinen, eikä se kuluttaisi kuin 5,7 litraa satasella.
Myöhemmin keväällä tarjolle tulee myös kaksilitrainen bensiinimoottori, johon on tarjolla manuaalivaihteisto. Malli on kuitenkin tarkoitettu lähinnä saitureille, sillä valmistaja uskoo, että valtaosa autoista myydään hybridinä.
Liikenteessä voimaa jakava portaaton CVT-vaihteisto tuottaa toisinaan harmaita hiuksia kaljullekin kuljettajalle. Kiihdyttäessä kuminauhamainen vaihteisto saa auton tuntumaan laiskalta. Mielikuvaa ei vähennä moottorista kuuluva oudohko vaikerointi, vaikka RAV4 onkin muutoin varsin hiljainen. Osittain kyse onkin illuusiosta, sillä nopeusmittarista selviää, että auto ei ole tientukkeena.
Valmistajan kovat odotukset
RAV4 on Toyotan kannalta tärkeä uudistus. Suositun Avensiksen poistuttua valikoimasta, uuden RAV4:n päälle on ladattu paljon odotuksia perheautona. Valmistaja onkin korostanut auton turvallisuusominaisuuksia. Vakiovarusteina autossa ovat esimerkiksi jalankulkijoiden tunnistus, mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistavahti ohjausavustimella.
Perhenäkökulma näkyy myös RAV4:n takakontissa, joka on aiempaan verrattuna 79 litraa suurempi.
Koeajon perusteella on helppo todeta, että ladunraivaajana niin katumaasturi- kuin hybridi-segmentissä toiminut Toyota RAV4 ei ole pudonnut kelkasta.
TOYOTA RAV4 2.5 Hybrid AWD
Hinta alkaen: 44 447,52 €
Koeajon auton hinta: 52,894,64 €
Iskutilavuus: 2 487 cm³
Teho: 222 hv
Vääntö: 221 Nm / 3600–5200 rpm
Paino: 2 225 kg
Vetokyky: max. 1 500 kg
Tavaratila: 580 l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4 600 / 1 855 / 1 685 / 2 690
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,1
Huippunopeus: 180 km/h
Kulutus (valm.ilm.): 5,7 l
Päästöt: 129–131 g/km
Plussat
Muotoilu
Taloudellisuus
Digitaalinen taustapeili
Miinukset
Epäselvä navigaattorin
Teksti Juha Nurmi
Kuvat Juha Nurmi ja Toyota
Vastaa