Koeajo Ford Fiesta ST – Kuumin viistoperä
Uusi Fiesta ST tarjoaa luokkansa urheilullisimmat ominaisuudet.
Saimme maistella Fiesta ST:tä jo viime keväänä etelä-Euroopan mutkateillä, mutta halusimme kokeilla miten sähäkkä sportti kotiutuu harmaaseen härmäläiseen arkeen.
Maahantuojan pihalla seisova säihkyvän sininen Ford Fiesta ST kertoo jo kauaksi, että nyt ei ole kyseessä enää mikään ST Line -varustetaso. Viimeisetkin harhaluulot karisevat istuessaan erittäin hyvin syleileviin Recaron istuimiin, jotka tarjoavat todella hyvän tuen joka suuntaan. Kuljettaja saa täydellisen ajoasennon ja nautinto voi alkaa. Takapenkillä en ehtinyt koeajon aikana istua kertaakaan, joten niistä tiloista en voi sanoa mitään.
Napista moottori käyntiin ja siinä vaiheessa huomaa, että kyseessä ei todellakaan ole sähkömoottori tai litranen alkaenmalli. Konepellin alla murisee varsin mukavasti 1.5-litrainen turboahdettu 3-sylinterinen voimanpesä, josta on kutitettu komeat 200 hevosvoiman lukemat ja vääntöäkin löytyy 290Nm:iä. Tehtaan ilmottamien lukemien perusteella tuttu nollasta sataseen pitäisi sujua 6.5 sekunnissa ja huippunopeutta ST kelaa 232 kilometriä tunnissa. Jos sillä tiedolla on jotain merkitystä.
Uusi Fiesta ST on saatavana sekä 5- että 3-ovisena versiona, mutta vaihteistona toimii aina tämä 6-vaihteinen manuaali. Kolmiovinen malli on noin kuutisen sataa euroa edullisempi.
Koeajoautoon oli lisäksi laitettu 950 euron arvoinen Performance Pack, joka on aivan ehdoton varustesetti. Siihen kuuluu etuakseliston Quaifen kitkalukko, launch control ja urheilullisen vaihteenvaihdon optimointi. Näistä etenkin tuo lukko on tärkeä.
Ajamisen iloa
Siinä missä pahin kilpailija Volkswagen Polo GTI on erittäin mainio ja sivistynyt arkisportti Fiesta ST vie ajamisen hauskuuden ihan uudelle tasolle ilman huonoja puolia. 200 hevosvoimaa tuottava moottori on kerrassaan mainio. Se jaksaa vääntää nöyrästi alhaalta asti ja liikuttaa Fiestaa todella kivasti. 3-sylinterisen moottorin luonteen vuoksi kierroksia ei kannata kierrättää kovin korkealle, vaan hyödyntää muhkea vääntö vaihtamalla vaihde isommalle edeltäjämallia alemmilla kierroksilla. Vähän kuin dieselillä ajaisi.
Fiesta ST murskaa väitteet siitä, että järisyttävän nopea ja hauska auto ei voisi olla arkiajossa myös mukava. Siinä Fordin insinöörit ovat tehneet kerrassaan fantastista työtä.
Auton harvoja miinuspuolia on vaihdekepin jääminen vähän turhan alas. Tämmöinen pitäisi olla jokaisen autoilijan käytettävissä jatkuvasti.
Ford Fiesta ST
Hinta: 30 895,01€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 32102,70€
Iskutilavuus: 1497m3
Teho: 200hv / 6000 kierr/min
Vääntö: 290Nm / 1600-4000 kierr/min
Pit.lev.kork.aks.väli: 4068, 1735, 1469, 2493
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.5s
Huippunopeus: 232km/h
Kulutus (valm.ilm):
Päästöt: 136g/km
Koeajon kulutus: 8.9l
Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Ajoasento
Moottorin äänet
Miinukset
Jälkimaku
Tässä se on! Ihan ehdoton suosikki sporttiautojen kategoriassa.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa