Kaasujalka

Koeajo Kia Sorento – Hienosäädöllä hienommaksi

Julkaissut:

|

3.12.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Sorento – Hienosäädöllä hienommaksi

Kasvojen kohotuksen kokenut Kia Sorento on ottanut pieniä askelia yhä hienostuneemmaksi katumaasturiksi.

Uudistunut Kia Sorento on varustettu uudella 8-vaihteisella automaattivaihteistolla, joka toimii varsin asiallisesti.  Lisäksi Sorennon varustetasoja on paranneltu.  Sorento on aina varustettu 2.2-litraisella dieselillä ja raapii jokaisesta kulmasta eli mitään etuvetoista ”hinnatalkaen-mallia” ei ole saatavana. Hinnastosta löytyy sekä 5- että 7-paikkaisia versioita ja kahden lisäpaikan hinta on noin 2500 euroa.

Sorennon hinnat alkavat 45 872,07 eurosta ja tuolloin pihaansa saa 5-paikkaisen LX-mallin.
Uudistunut Sorento on saatavilla myös GT-Line-varustetasolla ja me saimme koeajoon juuri tällä varustetasolla olevan version.

Sorento on saatavana kuudella eri varustetasolla: LX, EX, Business Premium, Business Premium GT-Line, Business Luxury sekä Business Luxury GT-Line. Uusina varusteina mm.  kaukovaloautomatiikka, kääntyvät LED-ajovalot, langaton matkapuhelimen lataus ja Harman Kardon Premium -audiojärjestelmä.

Hyvät tilat

Kia Sorennon yksi parhaista puolista tyylikkyyden ohella on erittäin väljät tilat. Kuljettajan ajoasennossa on hyvät säätövarat, jonka avulla saa asiallisen asennon. Mitään erityisen sporttista fiilistä on turha etsiä GT-Line –varusteista huolimatta. Tunnelma ohjaamossa on enneminkin erittäin tyylikäs ja ylellinen kuin sporttinen. Materiaalivalinnat ovat todella onnistuneita.

Maantiellä Sorento on leppoisa ja suhteellisen hiljainen matkakumppani, vaikkakin suuntavakaus ei ihan luokan kärkeen ylläkään. Ristiriipunnastakin Sorento selvisi hyvin arvosanoin, vaikka maavara ei olekaan maasturiksi kuin 18,5 senttiä.

Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että perutuskameralla voi katsoa ajon mitä takana näkyy. Hitaissa vauhdeissa esim. parkkipaikalla kameralla voi katsoa mitä auton ympärillä on. Se on erittäin näppärä ominaisuus näin kookkaassa autossa. Eipähän tule ainakaan epähuomiossa kolhittua auton kulmien piiloon jääneisiin betoniporsaisiin tai muihin vastaaviin esteisiin.

Sorennossa ei ole juurikaan muita heikkoja puolia kuin start&stop-järjestelmän onnettoman hidas reagointi liikkeelle lähdettäessä. Koeajon kulutus oli  8.7 litraa, joka johtui pitkälti normaalia suuremmasta kaupunkiajon määrästä.

Kia Sorento 2,2 CRDi SCR AWD Business Premium GT-Line A/T 7P
Hinta: 62 992
Iskutilavuus: 2199cm3
Teho: 200hv / 3800 kierr/min
Vääntö: 441Nm / 1750-2750 kierr/min
Paino: 2032kg
Tavaratila: 142-605l
Vetokyky: 2000kg
Maavara: 185mm
Pit.lev.kork.aks.väli: 4800,1890, 1690, 2780
Kiihtyvyys 0-100km/h: 9.4s
Huippunopeus:  205km/h
Kulutus (valm.ilm): 6.5l
Päästöt: 170g/km
Koeajon kulutus: 8.7l

Plussat
Tilat
Varustetaso
Muotoilu

Miinukset
Hidas start/stop –järjestelmä
Vain 1 moottorivaihtoehto

Jälkimaku
Kia Sorento on tyylikäs ja tilava katumaasturi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *