Alemman keskiluokan bensa-sedanit
Vaikka crossoverit ja farmarit ovatkin harrastajien ja nuorten perheiden hittejä, niin varsinkin iäkkäämpi väki luottaa vielä vaihtoautoa ostaessaan myös perinteiseen alemman keskikokoluokan bensa-sedaniin.
Se on selvää, että alemman keskikokoluokan porrasperät eivät ole tämän päivän kuuminta tavaraa. Alan trendejä seuratessa tuntuu välillä kuin muita korimalleja kuin crossovereita ei enää kukaan osta.
–Kieltämättä sedan ei tässä kokoluokassa enää ole yhtä kysytty kuin viistoperäinen hatchback tai farmari. Nuoriso tykkää hatcbackeistä enemmän niiden sporttisemman ulkonäön takia, farmari taas on esimerkiksi harrastavien lapsiperheiden ja koiraväen suosikki.
Pääasiallisesti tämän ns. C-segmentin eli alemman keskikokoluokan autojen ostajat ovatkin iäkkäämpiä senioreita.
– Tämän kokoluokan porrasperät liikkuvat paremmin myös bensamoottorisina, varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla. Maaseudulla dieseleille voi löytyä enemmän kysyntää.
Seniori haluaa automaatin
Kun pääasiallisesti ostajat ovat iäkkäämpiä ihmisiä, on automaattilaatikko selkeä myyntivaltti.
– Sen sijaan muuta varustelistaa he eivät selaile yhtä tarkalla silmällä kuin nuoremmat. Tärkeintä heille on, että auto on katsastettu ja kunnossa.
Myös yhä yleistyviä 3-sylinsterisiä litran turbomoottoreita jotkut vanhemmista asiakkaista saattavat Multisillan mukaan karsastaa. Sen sijaan nuorempi väki arvostaa niiden taloudellisuutta ja pienempiä CO2-päästöjä.
Mitään erityistä suosikkia Multisilta ei osaa tämän alemman keskikokoluokan vaihtoautovalikoimasta nimetä. Seniorit ovat kuitenkin merkki- ja malliuskollista väkeä, joten esimerkiksi Toyotan edelleen valmistava porrasperäinen Corolla on ainakin yksi kestosuosikeista.
–Nuorison mielestä Corolla ei ehkä ole yhtä seksikäs kuin Toyota Auris, joka on viistoperäistä korimallia lukuun ottamatta sama auto. Vanhempi väki ei seksikkyyttä ajattele, kunhan auto on luotettava ja toimi peli kuten Corolla, Multisilta sanoo.
Henkii arvokkuutta
Sekä Keski-Suomessa että pääkaupunkiseudulla vaihtoautokauppaa tekevän Vaihtoautomaan Niko Leskinen myöntää Multisillan tavoin, etteivät alemman keskikokoluokan porrasperät ole nyt kuuminta tavaraa.
Niillä on kuitenkin oma vankka käyttäjäkuntansa. Ja yllättävää kyllä, myös nuoremmassa väessä. Tunnen yhden hyvätuloisen kolmekymppisen kaverin, joka halusi nimenomaan tämän kokoluokan porrasperän. Konttiperille löytyy omat kannattajansa joka ikäluokasta, vaikka yleisellä tasolla niitä ostaisikin ehkä hiukan vanhempi väki.
Nuoremman polven konttiperäfanitukseen Leskinen löytää ihan yllättävänkin syyn. – Isommat premiumsarjan autot ovat usein sedaneita, niiden nähdään kyyditsevän erilaisia johtajia ja valtiomiehiä. Joidenkin nuorempienkin ostajien mielestä myös alemman keskikokoluokan porrasperät näyttävät ehkä arvokkaammilta kuin farmari tai crossover.
Leskinen kuitenkin myöntää, että jos vaihtoautokauppiaan eteen laiteen riviin tarjolle sedan, hactback, tai crossover, ei hän kovin mieluusti ottaisi varastoonsa juuri konttiperäistä autoa.
Konttiperällä on kuitenkin tarjota yksi selkeä valtti verratuna farmariin ja crossoveriin: hiljaisuus.
–Kun tavaratila on selkeästi erotettu matkustamosta, erillinen konttitila vaimentaa paremmin rengasääniä, Leskinen sanoo
Teksti Timo Kiiski
Vastaa