Kaasujalka

Alemman keskiluokan bensa-sedanit

Julkaissut:

|

28.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Alemman keskiluokan bensa-sedanit

Porrasperäinen Volkswagen Jetta on varttuneen Volkkari-väen suosikkeja, kun nuoremmat mieluummin valitsevat viistoperäisen tai farmarimallisen Golfin. Kuvan Jetta Comfortline 1,6 TDI BlueMotion DSG:n vuosimallia 2013 valtteja ovat pieni mittarilukema, 79 000 km, sekä automaattivaihteisto. Sen sijaan vanhempi väki haluaa Jettansa mieluummin bensamoottorilla kuin dieselinä.  Tampereen Vaihtoautokeskus/Veljekset Laakkosen hintapyynti on 15 990 €.

Vaikka crossoverit ja farmarit ovatkin harrastajien ja nuorten perheiden hittejä, niin varsinkin iäkkäämpi väki luottaa vielä vaihtoautoa ostaessaan myös perinteiseen alemman keskikokoluokan bensa-sedaniin.

Se on selvää, että alemman keskikokoluokan porrasperät eivät ole tämän päivän kuuminta tavaraa. Alan trendejä seuratessa tuntuu välillä kuin muita korimalleja kuin crossovereita ei enää kukaan osta.

–Kieltämättä sedan ei tässä kokoluokassa enää ole yhtä kysytty kuin viistoperäinen hatchback tai farmari. Nuoriso tykkää hatcbackeistä enemmän niiden sporttisemman ulkonäön takia, farmari taas on esimerkiksi harrastavien lapsiperheiden ja koiraväen suosikki.

Pääasiallisesti tämän ns. C-segmentin eli alemman keskikokoluokan autojen ostajat ovatkin iäkkäämpiä senioreita.

– Tämän kokoluokan porrasperät liikkuvat paremmin myös bensamoottorisina, varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla. Maaseudulla dieseleille voi löytyä enemmän kysyntää.

Seniori haluaa automaatin

Kun pääasiallisesti ostajat ovat iäkkäämpiä ihmisiä, on automaattilaatikko selkeä myyntivaltti.

– Sen sijaan muuta varustelistaa he eivät selaile yhtä tarkalla silmällä kuin nuoremmat. Tärkeintä heille on, että auto on katsastettu ja kunnossa.

Myös yhä yleistyviä 3-sylinsterisiä litran turbomoottoreita jotkut vanhemmista asiakkaista saattavat Multisillan mukaan karsastaa. Sen sijaan nuorempi väki arvostaa niiden taloudellisuutta ja pienempiä CO2-päästöjä.

Mitään erityistä suosikkia Multisilta ei osaa tämän alemman keskikokoluokan vaihtoautovalikoimasta nimetä. Seniorit ovat kuitenkin merkki- ja malliuskollista väkeä, joten esimerkiksi Toyotan edelleen valmistava porrasperäinen Corolla on ainakin yksi kestosuosikeista.

–Nuorison mielestä Corolla ei ehkä ole yhtä seksikäs kuin Toyota Auris, joka on viistoperäistä korimallia lukuun ottamatta sama auto. Vanhempi väki ei seksikkyyttä ajattele, kunhan auto on luotettava ja toimi peli kuten Corolla, Multisilta sanoo.

Henkii arvokkuutta

Sekä Keski-Suomessa että pääkaupunkiseudulla vaihtoautokauppaa tekevän Vaihtoautomaan Niko Leskinen myöntää Multisillan tavoin, etteivät alemman keskikokoluokan porrasperät ole nyt kuuminta tavaraa.

Niillä on kuitenkin oma vankka käyttäjäkuntansa. Ja yllättävää kyllä, myös nuoremmassa väessä. Tunnen yhden hyvätuloisen kolmekymppisen kaverin, joka halusi nimenomaan tämän kokoluokan porrasperän. Konttiperille löytyy omat kannattajansa joka ikäluokasta, vaikka yleisellä tasolla niitä ostaisikin ehkä hiukan vanhempi väki.

Nuoremman polven konttiperäfanitukseen Leskinen löytää ihan yllättävänkin syyn. – Isommat premiumsarjan autot ovat usein sedaneita, niiden nähdään kyyditsevän erilaisia johtajia ja valtiomiehiä. Joidenkin nuorempienkin ostajien mielestä myös alemman keskikokoluokan porrasperät näyttävät ehkä arvokkaammilta kuin farmari tai crossover.

Leskinen kuitenkin myöntää, että jos vaihtoautokauppiaan eteen laiteen riviin tarjolle sedan, hactback, tai crossover, ei hän kovin mieluusti ottaisi varastoonsa juuri konttiperäistä autoa.

Konttiperällä on kuitenkin tarjota yksi selkeä valtti verratuna farmariin ja crossoveriin: hiljaisuus.

–Kun tavaratila on selkeästi erotettu matkustamosta, erillinen konttitila vaimentaa paremmin rengasääniä, Leskinen sanoo

 

Toyota Corolla on varsinkin iäkkäämmän kansan porraspesäsuosikkeja. Kuvan 1,6 Valvematic Linea Sol 4-ovisena vuosimallia 2013 löytänee ostajansa helposti, kun mittarilukemakin on vasta 95 000 km ja hinta Helsingin Herttoniemen Delta Autossa 12 800 €.

 

 

Turbojen valtakaudellakin Mazda luottaa edelleen vapaasti hengittävään bensamoottoriin. Se on pitänyt mallistossaan myös porrasperäisen Mazda 3:n. Tuusulan Ykkösauto pyytää 11 900 € kuvan 74 000 km ajetusta 1.6-litraisesta Mazda 3 Elegance Business –mallista vuosimallia 2012.

Porrasperäinen Honda Civic ei hätyyttele myyntitilastojen piikkipaikkoja, mutta silläkin on omat kannattajansa  Hondan bensamoottoreiden hyvän maineen ansiosta. Kuvan Civicin bensamoottorin kuutiotilavuus on peräti 1.8 litraa ja tehoakin siitä irtoaa 140 hevosvoimaa. Veho Turku pyytää tästä manuaalivaihteisesta, vuosimallin 2013 Honda Civic 4D 1.8 Executivesta 13 800 €, mittarilukema on 89 000 km.

 

Opelia pidetään yleisesti Matalan profiilin ihmisten autona, niin myös sen Astra-mallia. Ja Opelin imagoon istuu siksi hyvin myös porrasperämalli, jollaisen voi löytää suhteellisen edullisesti kohtuullisen pienellä mittarilukemalla ja melko tuoreena. Kuvan porrasperäinen Opel Astra 1.4 Enjoy Turbo vuosimallia 2014 on vain 77 000 km ajettu ja hintapyyntö Hämeenlinnan LänsiAutossa on 13 400 €.

Ford Focus –mallistosta ei Suomessa ainakaan tällä hetkellä löydy porrasperäversiota, eikä maailman ensiesittelyn viime keväänä saanut uusikaan sedan tiettävästi ole rantautumassa Suomeen. Vaihtoautomarkkinoilla porrasperä-Focuksia kuitenkin on tarjolla, kuten kuvan Ford Focus 1.6 Titanium vuosimallia 2012. Mittarilukema on 97 000 km ja hintapyyntö Autotalo Laakkosella Lahdessa 11 900 €. Nuoremmille 1-litrainen ja 3-pyttyinen bensamoottori on tätä päivää, mutta vanhempi väki saattaa arvostaa kuvan Focuksen perinteistä 1.6-litraista ja 4-sylinteristä bensamoottoria.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *