Mika Häkkinen: Valtteri osoitti arvonsa ja ammattimaisuutensa
Häkän” mielestä Valtteri Bottaksen tapa suhtautua tallimääräyksiin on huippukuskille harvinaista. Lisäksi mestari kertoo vanhasta Hockenheimin radasta, josta häneltä on hyviä muistoja.
Kaikki tekevät virheitä, mutta Sebastian Vettelin virhe sunnuntaisessa Saksan osakilpailussa oli paha. En ihmettele, että hänestä tuntui kamalalta. Hänellä oli mahdollisuus voittaa Hockenheimin kisa kotiyleisönsä edessä ensimmäistä kertaa ja lisätä johtoaan kuljettajien MM-sarjassa. Huippukuskien kuuluu välttää virheitä, etenkin vaikeissa olosuhteissa.
Toisaalta kärjessä ajava on usein se, joka kokee olosuhteet ensimmäisenä, ja tietenkin yleensä on vielä hieman nopeampi kuin muut. Silloin kuljettaja on omillaan saaden kenties joitain neuvoja tai ohjeita tallilta, mutta mielestäni muuttuvissa olosuhteissa on suuri todennäköisyys sortua virheisiin.
En yritä sääliä hänen kohtaloaan, mutta vaikeissa olosuhteissa on helppo tehdä virhe Sachs-mutkassa, jossa Sebastiankin luisui ulos radalta. Radan tasaisissa kohdissa on jarrutettava varovasti ja vapautettava jarru ennen kuin muuttuva pystykallistuma saattaa saada pyörät lukkiutumaan. Kun Sebastian ajoi ulos, näki ettei mitään ollut tehtävissä. Jarrut eivät hidastaneet häntä, ja hän oli pelkkä matkustaja.
Miten hän toipuu siitä? Uskon, että hän on jo toipunut. Hän tietää, että hänellä on nopea auto ja erittäin kilpailukykyinen paketti. Hänellä riittää taitoja, ja talli on todella motivoitunut. Heidän täytyy vain välttää virheitä ja saalistaa tarvitsemiaan voittoja. Olen varma, että he ovat taas Unkarissa valmiita taistelemaan voitosta.
Hamilton hyödynsi saamansa tilaisuudet
Lewis Hamilton sai sunnuntaina hienon voiton, vaikkakin hänen etenemistään avittivat muuttuvat olosuhteet, Ferrarin ja Mercedeksen tallimääräykset sekä tietenkin turva-auto. Hän lähti matkaan 14. ruudusta, mutta se mahdollisti paremman rengasvalinnan. Oli selvää, että autolla oli mahdollisuus taistella voitosta puhtaan vauhdin ansiosta. Ohittaminen ”uudella” Hockenheimin radalla oli paljon vaikeampaa ennen DRS:ää. Liikuteltava takasiipi helpottaakin elämää suuresti, kun haluaa ohittaa suorilla ja kun alla on nopea auto.
Lewis tiesi, että kärkikymmenikköön pääsy oli yksi tavoite, sitten kärkikahdeksikkoon ja viimein kärkikuusikkoon. Sen jälkeen asiat kuitenkin vaikeutuvat. Kun pääsee kärkikuusikkoon, tietää edessä ajavien autojen olevan yhtä nopeita, joten silloin tarvitsee painaa enemmän. Ferrarin meno tyssäsi hieman, kun autojen järjestys vaihtui varikkopysähdysten yhteydessä, ja heidän piti pyytää Kimi Räikköstä päästämään Sebastian ohi. Lisäksi Valtteri Bottas teki ensimmäisen varikkostoppinsa myöhään ja toinen oli hidas. Kaikki tämä auttoi Lewisia, ja hän oli valmis hyödyntämään jokaisen tilaisuuden.
Valtteri suhtautui tallimääräykseen kypsästi
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Valtteri teki loistavaa työtä, etenkin turva-auton jälkeen. Hän hyökkäsi Lewisin kimppuun hienosti, hänellä oli silloin nopeampi auto allaan, ja hän tiesi voiton olevan mahdollinen. Sitten Mercedes ohjeisti pitämään sijoitukset samoina ja tuomaan tallille kaksoisvoiton.
En tiedä, olisinko itse hyväksynyt päätöstä, mutta Valtteri osoitti taas olevansa erittäin kypsä kuljettaja ja tiimipelaaja sekä pystyvänsä ajattelemaan tilannetta pitkällä tähtäimellä. En tunne montaa kuljettajaa, jotka ovat tarpeeksi nopeita saalistamaan paalupaikkoja, voittamaan kisoja ja samaan aikaan hyväksymään tallimääräyksiä yhtä ammattimaisesti.
Hän on tallille erittäin arvokas ja lisäksi meganopea kuljettaja, joka kehittyy ja parantaa koko ajan. Kaikki nämä ominaisuudet vaikuttivat Mercedeksen päätökseen jatkaa Valtterin sopimusta kahdella vuodella. Odotan, että näemme häneltä loistavia suorituksia tänä aikana.
Vanha Hockenheimin rata oli haastava
Tänä vuonna Hockenheimin voitostani tulee kuluneeksi 20 vuotta. Otin paalupaikan ja voitin kisan, ja McLarenissani oli Mercedeksen moottori, joten saimme paljon kannustusta. Se oli ensimmäinen voittoni Hockenheimissa sitten vuoden 1990, jolloin nappasin voiton Formula 3 -kisassa, jossa Michael Schumacher ajoi toiseksi. Rata on tietenkin muuttunut paljon niistä ajoista.
Ennen rata jatkui metsään ja erittäin pitkiä suoria erottivat shikaanit. Vanha rata oli uutta haastavampi. Suorat olivat niin pitkiä, että downforcea piti olla todella vähän, hieman kuten Monzassa. Mutta radan loppuosa, stadionosuus, oli erittäin kiemurainen, jolloin downforcea olisi tarvittu yhtä paljon kuin Monacossa! Siksi säädöissä piti aina tehdä kompromisseja.
Pitkät suorat olivat fantastisia. Kaasu pohjassa ajettiin todella pitkään. 360 kilometrin tuntivauhdissa matka taittuu nopeasti – 100 metriä sekunnissa – joten piti keskittyä koko ajan ja olla valmis jarruttamaan tismalleen oikeissa kohdin shikaania, tai muuten tuli ongelmia. Minusta se ei ollut sen vaarallisempi kuin muutkaan radat, koska jokaista rataa pitää kohdella kunnioituksella, etenkin niitä, jotka ajetaan kaasu pohjassa. Hockenheim oli loistava paikka ajaa kilpaa, ja muistelen vanhaa rataa lämmöllä.
Seuraava pysäkki on Unkari tänä viikonloppuna. Rata on hyvin erityyppinen, ja siellä moottoritehojen sijaan tärkeämmässä roolissa ovat runko, pito ja downforce. Odotan Red Bullin olevan siellä erittäin nopea. Lisäksi Ferrarin ja Mercedeksen taisto jatkuu tiukkana, joten viikonlopun kulkua on taas vaikea ennustaa.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider
Vastaa