Kaasujalka

Koeajo Toyota Hilux Arctic Trucks – Järein

Julkaissut:

|

14.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Hilux Arctic Trucks – Järein

Perusmallin jälkeen tarjoutui mahdollisuus testata Arctic Trucksin maastokäyttöön varustelema versio Hiluxista. Tekniikaltaan autot olivat identtisiä ja molemmat olivat viisipaikkaisia kevyt kuorma-autoja.

Ulkonäkö koeajoautossa on sen verran katu-uskottava, että katseita auto kerää runsaasti. Lokasuojan levikkeet yrittävät kätkeä sisäänsä muhkeat 315/70 R 17 –renkaat ja Nokian Hakkapeliitta LT –renkaissa on jopa Arctic Trucks –leima. Keulasta löytyy vetokoukun/vinssin paikka ja pohjapanssari pilkottaa puskurin alta, onneksi astinlaudat on nostettu mahdollisimman korkealle. Myös muita parannuksia on tehty, mutta ne eivät juuri näy päällepäin.

Askolan ATV –puistossa odottaa vetiset olosuhteet. Jyrkän kallion päälle kiipeäminen ei tuota ongelmia, jalkaisin sinne on paljon vaikeampi päästä. Suon ylitys onnistuu myös ilman pohjakosketuksia, vakio Hilux otti tällä etapilla pari pientä osumaa lahoihin kantoihin. Lätäkön kohdalla jäät pettävät ja auto ui astinlautojaan myöten vedessä, onneksi maavaraa on yli 30 senttiä. Uskon puutteesta huolimatta AT35 nousee kuin nouseekin lopulta pitävälle pinnalle ja matka jatkuu. Olen oikein tyytyväinen auton etenemiskykyyn, sillä kumisaappaatkin unohtuivat kiireessä sinne työautoni, eli hakerekan hyttiin…

Maantiellä kookkaat talvirenkaat toimivat yllättävän hyvin. Auto menee suoraan ja lähes yhtä mukavasti kuin vakiorenkailla. Ketteryyttä ne eivät juurikaan tuo kaupunkiajoon, mutta kerrankin peileistä on helppo hahmottaa takarenkaat taskuparkkeerauksessa. Nopeusrajoittimen vuoksi tälläkin kuorma-autoksi rekisteröidyllä Hiluxilla ajelee mieluummin pienempiä teitä ja suorituskyky on käytännössä identtinen vakiomallin kanssa. Tarkkaa kulutusta en myöskään mitannut maastopainotteisessa koeajossa, mutta ajotietokoneen mukaan kympin kantturoissa liikutaan sekalaisessa ajossa.

Toyota Hilux on erittäin maastokelpoinen auto jo vakiona. Arctic Trucksin tekemien parannusten jälkeen se hipoo jo täydellistä maastoautoa. Hintaa tälle koko komeudelle rakenneltuna tulee yli 70.000 euroa, mutta vanha sanonta pitää silti paikkansa: ”Kun ostaa maasturin, ei tarvitse katua”.

Jälkimaku
Ulkonäön lisäksi maasto-ominaisuudet parantuvat selvästi Arctic Trucksin AT35 –paketin myötä. Vakio Hiluxilla pärjää jo todella pitkälle, mutta tällä pääsee perille asti. Yleensä kuskilta loppuu aikaisemmin kantti, kuin autolta kyvyt.

Toyota Hilux 2.4 D-4D AT35 Arctic Trucks N2G

Arctic Trucks Sipoonlahdessa myy tätä esittelyautoa hintaan 69.900 € (sis. ALV).

Tekniset tiedot samat kuin vakiomallissa.

 

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ensifiilikset – Uusi Skoda Suberb Combi pikaisessa koeajossa
Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *