Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit
20 000 euroa maksava, tehokas ja enemmän ajettu vanhempi roadster tai cabriolet voi olla hyvä valinta niin puolivallattoman myyntipäällikön kuin seniori-ikäisen yksityisyrittäjänkin kesäautoksi.
Yrittäjä Jami Multisillan Autosilta Jagro Oy Espoossa kehä III –tien varrella on Pohjoismaiden suurin yksittäinen vaihtoautojen myyntipiste. Multisilta on paitsi myynyt iäkkäämpiä ja tehokkaita avoautoja, omistanut sellaisen myös itse.
–Myin viime vuonna 2000-luvun Mercedes-Benz 500 SL:ni toiselle yrittäjälle. Olen viisikymppinen yrittäjä itse ja uskon, että tyypillinen tällaisen iäkkäämmän ja tehokkaan roadsterin tai cabrioletin ostaja on kaltaiseni vähän iäkkäämpi yrittäjä, joka haluaa kesäpäivänä ajella mukavasti cappucinolle Kaivopuiston rantaan rouvan kanssa, Multisilta naurahtaa.
Pelkäksi kesäautoksi kuitenkaan harvemmin hankitaan n. 20 000 euroa maksavaa käytettyä ja iäkkäämpää avoautoa.
– Vain kesäkäyttöön 20 000 euron hankinta on liian kallis. Usein tällainen auto menee perheen kakkosautoksi ja ykkösautona voi olla vaikkapa joku uudehko BMW X5 –maasturi. Kova katto mahdollistaa ajamisen tarvittaessa talviaikaankin, Multisilta arvioi.
Parhaiten tässäkin hinta-, ikä- ja kokoluokassa kauppansa tekevät tutut Audit, Mersut ja BMW:t: esimerkiksi Lexuksen ja Opelin tehokkaat cabrioletit ja roadsterit ovat harvojen juuri näihin erikoistuneiden herkkua.
Myös vanhemman avo-Porschen ostajan profiili on hieman erilainen kuin iäkkään ja ison avo-Mersun.
– Avo-Porschen ostaa senioriyrittäjän sijasta ehkä mieluummin puolivallaton ja vähän nuorempi myyntipäällikkö, Multisilta letkauttaa.
Myös käytetyn Mercedes-Benz SLK:n, Audi TT:n tai BMW Z4:n avomallin ostajan profiili on nuorekkaampi kuin juuri esimerkiksi ison Mercedes-Benz SL –avoauton.
–Näiden avoautojen ostajat ovat kuitenkin jonkun verran aina harrastajia. Jonkun pienemmän Peugeot 307 -cabrioletin tai Ford Focuksen avomallin voi sen sijaan periaatteessa ostaa kuka tahansa, Multisilta sanoo.
Roadster, cabriolet vai targa?
Avoautolle riittää monta nimeä: roadster, cabriolet ja targa. Nykyään cabriolet ja roadster ovat pitkälti samoja asioita ja valmistaja päättää, kumpaa nimeä käyttää markkinoinnissa. Tässä lyhyt oppimäärä!
Roadster on 2-paikkainen avoauto. Perinteisessä roadsterissa ei ole ollenkaan sivuikkunoita, vaikka siinä jonkinlainen rättikatto olisikin. 1980-luvulla ei markkinoilla juurikaan tyypillisiä roadstereita enää ollut. Nykyään roadsterilla voidaan tarkoittaa lähes minkälaista kaksipaikkaista avoautoa tahansa.
Cabriolet on ranskan kieltä ja sillä tarkoitetaan ylipäätään autoa, jossa ei ole kiinteää kattoa, Englannissa ja USA:ssa käytetään nimitystä convertible. Avoautoista voidaan erottaa perinteiset kangaskattoiset (ns. rättikatto) avoautot sekä Coupet, joista saa katon pois tai alas.
Targalla tarkoittaa puoliavoautoa, jossa on poistettava katto-osa ja täysilevyinen kaatumissuoja penkkien takana. Takaikkuna voi olla kiinteä tai siirrettävä, joka tekee siitä avoauton. Targa-sanaa käytettiin ensikertaa vuoden 1966 Porsche 911 Targa -mallissa.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa