Kaasujalka

Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit

Julkaissut:

|

27.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit

BMW Z4 3.0i 231 hv Roadster vuosimallia 2003 tehoaa paitsi nuorempiin, myös vaikkapa iäkkäämpään ja menestyvään miesyrittäjään. Juuri tällaisella Z4:llä on mukava poiketa rouvan kanssa cappuccinolla kesäisessä merenrantakahvilassa. Kuvan 3-litraisen Z4:n bensamyllystä irtoaa tehoa 231 hevosvoimaa. Auto on vuosimallia 2003 ja mittarilukema 165 000 km, tamperelaisen GTI Car Centerin hintapyyntö on 19 790 €.

20 000 euroa maksava, tehokas ja enemmän ajettu vanhempi roadster tai cabriolet voi olla hyvä valinta niin puolivallattoman myyntipäällikön kuin seniori-ikäisen yksityisyrittäjänkin kesäautoksi.

Yrittäjä Jami Multisillan Autosilta Jagro Oy  Espoossa kehä III –tien varrella on Pohjoismaiden suurin yksittäinen vaihtoautojen myyntipiste. Multisilta on paitsi myynyt iäkkäämpiä ja tehokkaita avoautoja, omistanut sellaisen myös itse.
–Myin viime vuonna 2000-luvun Mercedes-Benz 500 SL:ni toiselle yrittäjälle. Olen viisikymppinen yrittäjä itse ja uskon, että tyypillinen tällaisen iäkkäämmän ja tehokkaan roadsterin tai cabrioletin ostaja on kaltaiseni vähän iäkkäämpi yrittäjä, joka haluaa kesäpäivänä ajella mukavasti cappucinolle Kaivopuiston rantaan rouvan kanssa, Multisilta naurahtaa.

Pelkäksi kesäautoksi kuitenkaan harvemmin hankitaan n. 20 000 euroa maksavaa käytettyä ja iäkkäämpää avoautoa.
– Vain kesäkäyttöön 20 000 euron hankinta on liian kallis. Usein tällainen auto menee perheen kakkosautoksi ja ykkösautona voi olla vaikkapa  joku uudehko BMW X5 –maasturi.  Kova katto mahdollistaa ajamisen tarvittaessa talviaikaankin, Multisilta arvioi.

Parhaiten tässäkin hinta-, ikä- ja kokoluokassa kauppansa tekevät tutut Audit, Mersut ja BMW:t: esimerkiksi Lexuksen ja Opelin tehokkaat cabrioletit ja roadsterit ovat harvojen juuri näihin erikoistuneiden herkkua.

Myös vanhemman avo-Porschen ostajan profiili on hieman erilainen kuin iäkkään ja ison avo-Mersun.
– Avo-Porschen ostaa senioriyrittäjän sijasta ehkä mieluummin puolivallaton ja vähän nuorempi myyntipäällikkö, Multisilta letkauttaa.

Myös käytetyn  Mercedes-Benz SLK:n, Audi TT:n tai BMW Z4:n avomallin ostajan profiili on nuorekkaampi kuin juuri esimerkiksi ison Mercedes-Benz SL –avoauton.
–Näiden  avoautojen ostajat ovat kuitenkin jonkun verran aina harrastajia. Jonkun pienemmän Peugeot 307 -cabrioletin tai Ford Focuksen avomallin voi sen sijaan periaatteessa ostaa kuka tahansa, Multisilta sanoo.

Roadster, cabriolet vai targa?

Avoautolle riittää monta nimeä: roadster, cabriolet ja targa. Nykyään cabriolet ja roadster ovat pitkälti samoja asioita ja valmistaja päättää, kumpaa nimeä käyttää markkinoinnissa. Tässä lyhyt oppimäärä!

Roadster on 2-paikkainen avoauto. Perinteisessä roadsterissa ei ole ollenkaan sivuikkunoita, vaikka siinä jonkinlainen rättikatto olisikin. 1980-luvulla ei markkinoilla juurikaan tyypillisiä roadstereita enää ollut. Nykyään roadsterilla voidaan tarkoittaa lähes minkälaista kaksipaikkaista avoautoa tahansa.

Cabriolet on ranskan kieltä ja sillä tarkoitetaan ylipäätään autoa, jossa ei ole kiinteää kattoa, Englannissa ja USA:ssa käytetään nimitystä convertible. Avoautoista voidaan erottaa perinteiset kangaskattoiset (ns. rättikatto) avoautot sekä Coupet, joista saa katon pois tai alas.

Targalla tarkoittaa puoliavoautoa, jossa on poistettava katto-osa ja täysilevyinen kaatumissuoja penkkien takana. Takaikkuna voi olla kiinteä tai siirrettävä, joka tekee siitä avoauton. Targa-sanaa käytettiin ensikertaa vuoden 1966 Porsche 911 Targa -mallissa.

Teksti Timo Kiiski

200-hevosvoimainen Audi TT Roadster 2,0 TFSI tehonnee enemmän ”puolivallattomaan” myyntimieheen kuin seniori-ikäiseen yrittäjään. Kuvan Audi TT on vuosimallia 2008 ja mittarilukema 127 000 kilometriä. Muuramen Autotalo Keski-Suomessa pyytää siitä 18 900 euroa.

 

Mercedes-Benz SLK 350 Roadster vetoaa kokeneen autokauppiaan mukaan enemmän ehkä nuorempaan väkeen tai menestyviin nuorekkaisiin naisyrittäjiin kuin jo viisikymppiä täyttäneeseen miesyrittäjään. Kuvan SLK on vuosimallia 2005 ja mittarilukema vain 99 500 km. Tehoa on peräti 272 hevosvoimaa. Hintapyyntö Muuramen Autotalossa on 18 900 €.

Edustava Lexus SC 430 A vuosimallia 2002 lienee tämän sarjan haasteellisin myytävä, kun merkki on edelleen Suomessa marginaalisarjaa. Kyyti epäilemättä on kuitenkin hulppeaa. Bensamoottori on jyhkeä 4.3 litrainen ja 286-hevosvoimainen. Kuvan autolla on ajettu 238 000 km ja tuusulalaisen Auto-Expert Ekroosin hintapyyntö on 19 900 €.


Tämä Mercedes-Benz SL 500 Roadster 2d A on menestyvän ja varttuneen yrittäjämiehen ehdoton valinta kesäautoksi, nuoremmille se lienee liian ”pappamainen”. Vuosimallin 2000 isossa avo-Mersussa on 5.5-litrainen bensamylly ja mittarilukema on 250 000 km. Automyynti Rosberg Kuopiossa pyytää tästä Mersusta 19 000 euroa.

Ford Thunderbird Convertible 3.9 V8 A vuosimallia kiinnostanee vain rajoittunutta harrastajakuntaa. Kuvan Thunderbird on vuosimallia 2003. 3.9-litrainen sekä 280-hevosvoimainen bensamylly takaa riittävän vauhdikkaat kesäkyydit Suomen suveen. Thunderbird oli espoolaisessa Autovalkamassa myynnissä 19 900 eurolla.

Avokattoinen Opel GT 2,0 Turbo  lienee Thunderbirdin tavoin enemmän rajatun harrastajakunnan auto kuin Audi TT, Bemarin Z4 tai Mersun SLK. Kuvan Opel GT on vuosimallia 2007. 2-litraisen bensamyllyn teho on 264 hevosvoimaa ja mittarilukema vain 81 000 km. Vaunula Vantaalla pyytää autosta 19 990 €.

Noin 20 000 euroan hintaluokassa käytettyjä avo-Porscheja on tarjolla vähän, niistäkin pääosa on Boxter-malleja ja avoautosta kielivä markkinointinimi on cabriolet. Kuvan Porsche Boxster S 3,2 on vuosimallia 2000, mittarilukema on 126 000 km.  Tehoa 3.2-litraisesta moottorista irtoaa kuitenkin 252 hevosvoimaa. Lahden J. Rinta-Joupin hintapyyntö on on 21 880 €.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *