Koeajossa Hyundai I30N Performance Pack – Nyt paukkuu!
250 hevosvoimaa, 0-100 km/h 6,4 sekuntia, huippuja 250 km/h… Eikö riitä? Performance Pack nostaa tehon 275 hevosvoimaan ja nipistää kiihtyvyydestä 0,3 sekuntia. Vaviskaa Ford Focus ST, Honda Civic Type R ja VW Golf GTI – täältä tulee Hyundai i30 N!
En lähde tässä artikkelissa luotaamaan i30 -mallia yleisesti, vaan pitäydyn N-versiossa; arkisemman farmarimallin koeajoraportin löydät lehtemme verkkosivuilta.
Toisin kuin joku voisi kuvitella, onnistuu i30 N:llä arjen ajelut siinä missä perus-i30 -malleillakin. Toki alusta on hyvin napakka, muttei kuitenkaan pintakova. Nopeaan ohjaukseen tottuu sen tunnokkuuden myötä hetkessä. Moottorin laajan toiminta-alueen ansiosta vaihdekeppiä ei tarvitse olla vispaamassa jatkuvasti, ja hyvin toimiva kytkin yhdessä tarkan vaihteensiirron kanssa tekevät ajamisesta helppoa. Teiden urista i30 N ei alla pyörineistä leveistä kitkarenkaista huolimatta tunnu välittävän. Jarrut ovat hyvin tehokkaan tuntuiset, arkiajossa jopa liiankin kanssa, joten ainakin aluksi jarrutukset voivat olla töksähteleviä. Satikutia tulee isosta kääntösäteestä, joka tekee autosta hieman kömpelön.
Makea ajaa
Vaikka koeajon aikaan maa oli lumesta valkoinen, löytyi tiestöstä myös lumettomia asfalttipätkiä, joilla pääsin testaamaan auton mutkaominaisuuksia. i30 N taipuu tiukempaakin kurviin nöyrästi, turhia kallistelematta. N-moodissa ohjaus muuttuu jopa raskaaksi, alusta kovaksi – ja pakoäänet paukahdusten kera hyvin sporttisiksi. Mittariston asteittain syttyvät vaihtovalot tuovat ajamiseen aimo annoksen sporttisuutta. Täyskaasukiihdytyksissä auto vetelee hieman.
i30 N kääntää päitä. Useampi utelias tuli jopa kyselemään kokemuksiani autosta. Mikäs siinä, mielelläni minä fiiliksiäni jaoin.
Hyundai i30 N on jo lähtökohtaisesti hyvin varusteltu. Löytyy elektronisesti ohjattua iskunvaimennusta, Launch Controlia kuin myös ajettavuuden muokkaamisen mahdollistavaa N Grin Control Systemiä.
Koeajossa ollut Performance Pack -versio tuo paitsi lisää voimaa myös lisää varusteita. Muun muassa kookkaammat levyjarrut niin eteen kuin taakse, niiden myötä 19-tuumaiset vanteet 235/35 renkain, sähköisesti ohjatun kitkalukon, mukautuvan pakoputkiston, sähkösäätöiset etuistuimet, sekä avaimettoman lukituksen, käynnistysnapin, sadetunnistimen ja pysäköintitutkat tuovan Comfort Packin. Toki automyyjän kätöseen pitää latoa kahisevaa 5 000 euroa enemmän.
Jos olet harkitsemassa C-segmenttiin kuuluvan tehomallin hankintaa, älä sivuuta Hyundai i30 N -mallia. Se on mehukas paketti suorituskykyä, ajettavuutta ja varustelua.
Hinta: 39 990,00 € (i30 N 34 990,00 €)
Koeajetun auton hinta lisävarusteineen: 41 928,55 €
Iskutilavuus: 1998 cm3
Teho: 275 hv / 6000 kierr/min
Vääntö: 353 Nm / 1500 – 4700 kierr/min (Overboost 378 Nm / 1750 – 4200 kierr/min)
Paino: 1429 – 1509 kg
Vetokyky max 1600 kg
Tavaratila: 395 l (takapoikkituen kanssa 381 l)
Pit.lev.kork.aks.väli: 4335, 1795, 1447, 2650
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,1 s
Huippunopeus: 250 km/h
Kulutus (valm.ilm.): 7,1 l
Päästöt: 163 g/km
Koeajon kulutus: 7,8 l
PLUSSAT
Ohjaus
Suorituskyky
Varustelu
MIINUKSET
Rengasmelu
Ajovalot (erityisesti kaukovalot)
JÄLKIMAKU
Hyundai i30 N Performance Pack on hieno näyte siitä mitä korealaisvalmistaja osaa tänä päivänä tehdä – hyvin maukas C-segmentin tehomalli. Kelpaisi minullekin…
Teksti ja kuvat Jari Sjöman
Vastaa