Uusi ”Suomi-Mercedes” saadaan Uuteenkaupunkiin
Kaasujalka oli mukana uuden A-sarjan Mercedes-Benzin kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa Amsterdamissa. Uutukainen valmistetaan myös Uudenkaupungin tehtaalla.
Täysi uusi Mercedes-Benz A on kasvanut pituutta 115 mm ja samalla akseliväli on venynyt 30 mm. Ohjaamon hartiatila on kasvanut edessä 9 ja takana 22 milliä, pääntila edessä 7 ja takana 8 mm sekä kyynärpäätila edessä 35 ja takana 36 milliä. Kulku takaistuimille on entistä helpompaa, ja tavaratila on 370-litrainen (+29 l). Tavaratilan aukko on 20 senttiä avarampi ja lattia 11,5 senttiä pidempi kuin aikaisemmin. Näkyvyyttä autosta ulos on parannettu selvästi, sillä pilareiden peittämä alue on pienentynyt 10 prosenttia.
Uudenlainen multimedialiittymä
A-sarjan kojelauta on jaettu kahteen alueeseen: alempi alue on erotettu muusta kojelaudasta optisen syvennyksen avulla, joten se näyttää ”kelluvan” muun kojelaudan edessä. Alaosaan on sijoitettu turbiineja muistuttavat ilmansuuttimet sekä Widescreen Cockpit. Se on saatavana kolmena versiona: kahdella 7-tuumaisella näytöllä, 7- ja 10,25-tuumaisilla näytöillä tai kahdella suurella 10,25-tuumaisella näytöllä.
A-sarjassa on käytössä kokonaan uusi automaailman edistyksellisin MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX mullistaa autojen käyttöliittymät ja mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin.
Mukana S-sarjan turvallisuustoimintoja
A-sarjalla on ensimmäistä kertaa mahdollista ajaa myös osittain autonomisesti tietyissä tilanteissa. Auton tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin etäisyydelle auton eteen, ja käyttöön on valittavissa useita S-sarjasta peräisin olevia avustinjärjestelmiä: Distronic-etäisyysavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin. Vakiovarusteena on aktiivinen jarruavustin, joka kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.
Uudet ja tehokkaat bensiini- ja dieselvoimanlähteet
Kokonaan uusia A-sarja tulee alkuvaiheessa tarjolle kahtena bensiini- ja yhtenä dieselmoottorisena vaihtoehtona. Uudessa 1,4-litraisessa M 282 moottorissa (A 200) hyödynnetään sylinterinlepuutustoimintoa 7G-DCT-automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on vakiovarusteena hiukkassuodatin. 4Matic-nelivetomallit ovat niin ikään tulossa mallivalikoimaan.
A-sarjan moottorivalikoima lanseerausvaiheessa
A 200 (M 282) | A 200 (M 282) | A 250 (M 260) | A 180 d (OM 608) | |
Iskutilavuus cm3 | 1332 | 1332 | 1991 | 1461 |
Vaihteisto | 7G-DCT | MT 6 | 7G-DCT | 7G-DCT |
Teho kW/hv/rpm | 120/163/5500 | 120/163/5500 | 165/224/5500 | 85/116/4000 |
VääntöNm/rpm | 250/1620 | 250/1620 | 350/1800 | 260/1750–2500 |
Yhd. kulutusl/100 km | 5,1 | 5,6 | 6,0 | 4,1 |
CO2-päästöt g/km | 120 | 133 | 141 | 108 |
Kiihtyvyys0–100 km/h | 8,0 | 8,2 | 6,2 | 10,5 |
Huippunopeuskm/h | 225 | 225 | 250 | 202 |
Kymmenen maata neljällä mantereella, mukana myös Suomi
Uuden A-sarjan sadoilla prototyypeillä on ajettu auton kehitysohjelman aikana kaikkiaan 12 miljoonaa testikilometriä kymmenessä maassa ja neljällä mantereella. Autoja on testattu Saksassa, Suomessa, Ranskassa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa niin kylmissä talvi- kuin helteisissä kesäolosuhteissakin. Erityishuomiota on kiinnitetty törmäyssimulaatioihin, aerodynamiikkaan sekä jokapäiväiseen käyttökokemukseen vaikuttaviin ns. NVH-testeihin (noise, vibration, harshness). Voimalinjojen toimintaa on hiottu ja hienosäädetty kymmenen testipenkin avulla.
Rastatt aloittaa, Valmet Automotive liittyy mukaan 3. tuotantolaitoksena
Mercedes-Benzin alkuperäinen A-sarja (W 168) esiteltiin Genevessä maaliskuussa 1997. Uuteen kompaktiluokkaan kuuluva 3. sukupolven A-sarja (W 176) näki päivänvalon vuonna 2012. Nuorentuneen muotoilunsa ansiosta A-sarja saavutti pian valtavan suosion, ja mallinostajien keski-ikä on nykyisin yli 10 vuotta nuorempi kuin 2000-luvun alussa.
A-sarjan tuotannon keskuspaikka on Saksan Rastatt, jonka lisäksi A-sarjaa valmistavat Kecskemetétin tehdas Unkarissa, Valmet Automotive Uudessakaupungissa (vuodesta 2013 lähtien) sekä BBAC Kiinassa. Malliuudistus noudattelee samaa kaavaa: uuden A-sarjan tuotanto alkaa Rastattissa keväällä, jonka jälkeen tuotanto laajenee ensin Kecskemetétiin ja siten Uuteenkaupunkiin. Tämän jälkeen ovat vuorossa BBAC sekä ensi vuonna uusi tuotantolaitos Meksikon Aguascalientesisa. Uudessakaupungissa jatkuu Mercedes-Benz GLC-SUV-mallin tuotanto, ja uusi A-sarja korvaa edellisen A-sarjan mallisukupolven valmistuksen.
Vastaa