Kaasujalka

Luvassa historian kovatasoisin BMW-rallisarja

Julkaissut:

|

17.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Luvassa historian kovatasoisin BMW-rallisarja

Nyt lauantaina käynnistyvässä BMW Xtreme Rally -sarjassa on mukana neljä vanhaa mestaria ja lukuisia kovia haastajia.

Pitkän historian omaava BMW-rallisarja uudistui viime kaudelle. Uuden sarjapromoottorin Juha Metsä-Mattilan tekemä työ näkyi sarjan suosion kasvuna, joka on jatkunut tälle kaudelle. Vuoden 2018 sarjaan on ilmoittautunut jo lähes 20 kilpailijaparia, ja sarjan kuuden osakilpailurallin lisäksi BMW-luokka on haluttu lisäluokka monessa muussa rallissa.

BMW Xtreme Rally -sarjan järjestelyistä vastaa jatkossa Metsä-Mattilan johtama yhdistys BMW Xtreme Rally Club Finland ry.

– Kaikki sarjalle kerättävät varat käytetään jatkossakin kuljettajien hyödyksi. Myös alkavalla kaudella jaetaan tuntuvia raha- ja tuotepalkintoja, painottaa Juha Metsä-Mattila.

BMW-sarjan osakilpailut ajetaan myös tällä kaudella Historic Rally Trophy -osakilpailujen yhteydessä. Sarja käynnistyy nyt lauantaina 20.1. Hämeenlinnan Lammilla, ja toinen talviosakilpailu ajetaan 10.2. Ähtärissä. Touko–lokakuussa pisteistä ajetaan Mäntsälässä, Orimattilassa, Espoossa ja Urjalassa.

Rallin yleisten sääntöjen muuttumisen myötä myös BMW-sarjassa ajetaan jatkossa vain yhdestä juniorimestaruudesta. Luokkia on kuitenkin myös jatkossa kolme, sillä yleisen ja juniorien lisäksi omista pisteistään ajavat yli 50-vuotiaat senioriluokan kuljettajat.

Viidestä erikoiskokeesta muodostuvaan sarja-avaukseen starttaa 16 BMW-autonkuntaa numeroilla 103–118. Lähtöjärjestys on tietynlainen käännetty nopeusjärjestys, eli BMW-luokan voittajaehdokkaat ajavat suurimmilla numeroilla.

Sarjan ennakkosuosikkeja ovat AL-Härmän Anssi Valkonen, hallitseva mestari Veli-Matti Havelin (Laihian UA) ja vuoden 2016 mestari Sami Grönthal (Nurmijärven UA). Yleiskilpailun voitosta ajavat varmasti myös senioreissa kilpaileva vuosien 2008 ja 2012 mestari Timo Bäck (Lapuan UA) ja vuoden 2014 mestari Tommi Harju (Valkealan UA).

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *