Kaasujalka

Koeajo Opel Insignia – Vakuuttaa hiljaisuudellaan

Julkaissut:

|

1.12.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Insignia – Vakuuttaa hiljaisuudellaan

Opel Insignia uusiutui. Edeltäjäänsä konservatiivisemmin muotoillun farmarin 1.5 litrainen bensaturbo vakuuttaa hiljaisuudellaan ja tyylikkyydellään.

Meistä suurin osa varmasti tuntee vanhan vitsin, että  ”kaikista autoista tulee ennen pitkää Opeleita” Sellaisen kuulin viimeksi tädin hautajaisissa velipojalta, kun olin ostanut keväällä 2016 Opel Insignian.

En sitä vitsiä ymmärrä., sillä minusta Opelit ovat aina olleet hyviä perusautoja.  Ja se vähän aikaa omistuksessani ollut Insignia oli muhkea peli. En olisi siitä luopunutkaan, jos perhesyyt eivät olisi johtaneet siihen, että piti löytää manuaali-Insignian tilalle jokin automaattivaihteinen auto.

Uusi Insignia Sports Tourer on edeltäjäänsä hillitymmin ja kieltämättä myös tyylikkäämmin muotoiltu. Samalla vaikutelma on hivenen persoonattomampi. Toisin sanoen uusi Insignia-farmari on hivenen eleettömästi hyvännäköinen auto.

Iso sisältäkin

Tyylikkyys ulottuu myös sisätiloihin. Mutta sielläkin se muistuttaa monia kilpailijoitaan. Nappulaviidakkoa karsittiin jo edellisen polven Insignian loppuvuosina. Nyt hallintalaitteet ovat selkeät.

Uusi Insignia on iso auto, niukasti alle viisi metriä pitkä. Pituus on onnistuttu loihtimaan ilman kolhouden vaikutelmaa. Se näyttää edeltäjäänsä selkeästi hoikemmalta.

Iso auto Insignia on sisältäkin: takapenkeillä istuu pitkäkin mies. 560 litraa vetävä tavaratilakin täyttää taksimitat, penkit kaadettuina tavaratila laajenee 1665 litraan. Eli tavaratila on samaa kokoluokkaa ison Volvo V90:n kanssa.

Kilpailijoista tosin Volkswagen Passat Variantissa tavaratila on 650 litraa, mutta Ford Mondeo Wagonissa vain 500 litraa. Edeltäjään verrattuna tavaratila on kuitenkin kasvanut 30 litralla.

Runsas turvavarustelu

Jos ottaa kalliin (3 680€) AGR Premium –verhoilupaketin,  kuljettajan istuin päivittyy sertifioiduksi ergonomiaistuimeksi, josta löytyy hierontaohjelmakin ja viilennystoiminta.

Kuljettajan apua helpottava varustelu on kattava. Heijastusnäytön ansiosta ei tarvitse kehä I:n valvontakameraviidakossa alituiseen tiirailla nopeusviisarin lukemia ratin takaa.

Vakionopeudensäädin on mukautuva ja turvallisuutta lisäävät myös liikennemerkkien tunnistus, avustava kaistavahti ja automaattijarrutuksella varustettu törmäysvaroitin.

Pysäköintiä helpottaa parkkitutkien lisäksi 360°-ympäristökamera, jonka avulla iso auto on helppo sijoittaa keskelle ruutua. Avustimista osa tulee AGR Premium -istuinpaketin yhteydessä.

Omimmillaan matka-ajossa

Koeajoauton 1,5-litrainen bensiiniturbo liikuttaa 165 hevosvoiman turvin Insigniaa riittävän rivakasti ja tekee sulavan pehmeää yhteistyötä 6-lovisen automaattilaatikon kanssa. Insignialla ei jää jalkoihin, mutta kiihdytyksissä tuli välillä vähän fiilis pullistelevasta sällistä: konehuoneessa kierrokset käyvät, mutta vauhti tulee perässä. Mutta ei Insignialla jalkoihinkaan jää.

Jousitus on yllätyksetön ja pitkä farmari ylittää töyssyt rauhallisen eleettömästi. Ohjaus keskitasoisen kevyt ja nopea. Yksi Sports Tourerin hienoista ominaisuuksista on sen hiljaisuus: niin moottorin äänet, renkaiden rohinat kuin tuulensuhinatkin  pysyvät ohjaamon ulkopuolella.

Omimmillaan Insignia Sports Tourer onkin pitkillä maantiereissuilla. Se sopii leppoisaa ja äänetöntä ajoa suosivalle herrasmiehelle, joka ehkä ostaa pukunsa Dressmannista, mutta sieltä laadukkaammasta päästä.

Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1.5 Turbo ECOTEC S/S A6
Malliston hinnat alk. 28 608
Koeajoauton hinta varusteineen: 43 496 €
Moottori:  R4, 1490 cm3, turbo
Tehot: 165 hv
Vääntö: 250 Nm
Huippunopeus: 214 km/h
Kiihtyvyys (0-100):  9.6 s
Yhdistetty kulutus:  6.2 l/100 km
Co2: 141 g/km
pituus 4986 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2829 mm
tavaratila 560 l.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *