Koeajo Alfa Romeo Stelvio – Sporttisin
Alfa Romeo Stelvio on merkin ensimmäinen katumaasturi. Se on yhtä sporttinen ja maukas ajettava kuin vain italialaiselta kuumaveriseltä merkiltä osaa odottaa.
Koeajoss Alfa Romeo Stelvio. Alfa Romeo Giuliasta ei kuulemma ole koskaan tulossakaan farmarimallia ja se on suuri harmi suomalaisille, jotka niin rakastavat näitä monikäyttöversiota. Giulian farkkuversiota havittelevien on siis “tyydyttävä” Stelvioon.
Houkuttelevasti hinnoiteltu
Suomen ohjelmassa Stelvio on aina nelivetoinen, mutta maailmalla malli on saatavana myös takatuupparina. Ihan ymmärrettävästi Suomen maahantuoja on jättänyt sen pohjolan mallistosta pois. Moottorivaihtoehtoina on 210 hevosvoimainen diesel sekä 200- että 280-heppaiset bensaturbot. Me saimme koeajoon tuon malliston tehokkaimman version. Edullisin Stelvio maksaa 54 994,75 euroa. Kilpailijoihin verrattuna hinta on erittäin kilpailukykyinen ja Stelvio onkin luokkansa edullisimmasta päästä. Varusteista riippuen jopa edullisin. Mallin sporttisuudesta kertoo Stelvion Quadrifoglio -mallin kellottaminen Nurburgringille uuden ennätysajan.
Kuljettaja viihtyy
Kuljettajan paikalla istuu mielellään ja ajoasennon saa helposti mieleisekseen. Materiaalivalinnat miellyttävät silmää, vaikka ei ehkä ihan luokan kärkeen ylläkään. Toisaalta mikään ei ärsytäkään. Kaikki on mallikkaasti kunnossa.
Stelviossa on varmasti luokkansa nopein ohjaus ja aluksi se saattaa tuntua vähän liiankin nopealta ja kulmikkaalta, mutta muutamien kilometrien jälkeen ohjaus tuntuu kotoisalta ja onkin mitä mainioin.
Käymme maastureiden kanssa kiipeämässä kallion ylitse, eikä tämä Stelviokaan tehnyt poikkeusta. Italialainen kaunotar kiipesi ristiriipunnasta huolimatta varsin asiallisesti kallion päälle. Stelvio tarjoaa kilpailijoitaan hivenen vähemmän maavaraa ja sen huomasi kiipeämisessä, sillä helmat meinasivat osua kallioon. Huonolla mökkitiellä tällä pärjää vallan hyvin, eikä tavallinen autoilija kuitenkaan uskalla mennä niin pahoihin paikkoihin, jossa tämän kyvyt loppuvat.
Menovettä kului reippaasti enemmän mitä tehdas ilmoitti, sillä päädyimme lukemaan 12.1 litraa satasella. Se on vähän kova lukema, vaikkakin ajomme oli normaalia reippaampaa.
Alfa Romeo Stelvio 280 AT8 AWD First Edition
Hinta: 65 998 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 75 992 €
Iskutilavuus: 1 995 cm³
Teho: 276 hv / 5250 kierr/min
Vääntö: 400 Nm /2250–4500 kierr/min
Paino: 1660kg
Tavaratila: 525l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4687, 1903,1648, 2818
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.7s
Huippunopeus: 230km/h
Kulutus (valm.ilm): 7.1l
Päästöt: 161g/km
Koeajon kulutus: 12,1l
Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Miinukset
Kulutus
Jälkimaku
Stelvio on kokoluokkansa sporttisin maasturi ja sen kyllä huomaa ajossa, sillä ajo-ominaisuudet ovat luokkansa kärkeä ja huonolla mökkitielläkin tällä pärjää varsin asiallisesti.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa