Kaasujalka

Emil Lindholmistä Tulevaisuuden Tähti 2017

Julkaissut:

|

21.7.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Emil Lindholmistä Tulevaisuuden Tähti 2017

Suomalaiskuljettajille löytyy lukuisia kotimaisia roolimalleja seurattavaksi. Juuri valitulla Tulevaisuuden Tähdellä, Emil Lindholmilla niitä löytyy lähipiiristä kuitenkin enemmän kuin ikätovereilla.

Toisen polven ralliautoilija Emilin isä Sebastian Lindholm tunnetaan menestyksekkäänä kuljettajana ja kahdeksankertaisena rallin suomenmestarina. Sebastian Lindholm kilpaili myös 37 WRC-sarjan osakilpailussa parhaana sijoituksenaan neljäs sija vuonna 1997 kotikentällä ajetussa kilpailussa.

Aktiiviuransa jälkeen Lindholm on jatkanut rallin parissa testi- ja kehitystehtävissä auttaen esimerkiksi Suzukin tiimiä ponnistamaan radoille vuonna 2007 ja viimeisimpänä hän istahti jälleen ratin taakse Toyotan WRC-projektissa. Tässä välissä Sebastian työskenteli useamman vuoden Peugeotin tiimissä, jonka silloinen ykköskuljettaja Marcus Grönholm on hänen serkkunsa.

Vuonna 2004 Sebastian ajoi kenties uransa parhaan kilpailun maailmanmestaruussarjan Suomen osakilpailussa Grönholmin tallitoverina. Ensimmäisen kilpailupäivän päätteeksi Peugeot 307 -autolla ajanut Sebastian oli toinen kokonaiskilpailussa vajaan 20 sekunnin erolla. Toisena päivänä lupaavasti sujunut kilpailu kuitenkin päättyi Sebastianin osalta ulosajoon legendaarisessa Ouninpohjassa.

Nuoremman Lindholmin päätyminen rallin pariin ei siis yllätä, mutta hänen kilpauransa alkoi itseasiassa rata-autoilussa. Ensimmäiset kaksi kautta Emil ajoi pienellä Volkswagen Lupolla ja yhden kauden astetta tehokkaammalla Porsche 911 GT3:lla Suomessa, jonka jälkeen hän jatkoi kilpailua rata-autoilijana ja rallikuljettajana Saksassa 2015.

Radalla Emil sijoittui lopputuloksissa viidenneksi peräkkäisinä vuosina 2015 Audi TT Cupissa sekä rinnakkaissarjassa ADAC Opel Rallye Cupissa ja 2016 jälleen Audi TT Cupissa. Seuraavalla ratakaudella tavoitteena on saavuttaa jälleen viides sija Audin sarjassa ja aloittaa ADAC GT Maters -sarjassa kilpailukykyisellä Lamborghini Huracan GT3 -autolla.

Vuonna 2017 Emil kilpailee taas Lamborghinilla. Ratojen lisäksi hänen ralliuransa on tänä vuonna nousussa Rallin Tulevaisuuden Tähti -kilpailun ansiosta. Kilpailun järjestää autourheilun suomalaisen lajiliiton AKK:n markkinointiyhtiö AKK Sports. AKK järjestää myös maailmalla tunnetun WRC-rallin Suomen osakilpailun Neste Rallin.

Viime vuoden tapaan Emil aloitti kuluvan kauden kolmella suomenmestaruussarjan osakilpailulla ennen Euroopan kauden alkua huhtikuussa. Mukaan alkukaudelta kotimaassa tarttui kaksi voittoa ja yksi kakkossija luokassa SM3. Emil sijoittui luokkansa viiden parhaan joukkoon SM-pisteissä, minkä ansiosta hän pääsi Tulevaisuuden Tähti -kilpailun finaaliin.

Voittajaa valitessa arvioitiin kauden aikana annettujen näyttöjen lisäksi nuotitusta, kuljettajien fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia sekä viestinnällisiä valmiuksia. Pääpalkintona voittajalle tarjotaan osallistuminen täydellisellä kilpailupaketilla Neste Ralliin, jossa hän kilpailee Ford Fiesta R2T:lla JWRC-luokassa.

– On upeaa päästä ajamaan MM-sarjan osakilpailussa. Tämä on myös hyvä mahdollisuus saada näkyvyyttä mediassa ja promota itseäni, Lindholm sanoo.

Avainasemassa Lindholmin valmistautumisessa oli osallistuminen Puolan JWRC-osakilpailuun. Emil johti luokkaansa avauspäivänä, vaikka osakilpailu oli hänelle ensimmäinen MM-tasolla ja kaiken lisäksi ensikerta etuvetoisen Ford Fiesta R2T:n ratissa. Toisena kilpailupäivänä rankkasateiden jäljiltä urautuneilla tie johti ajovirheeseen ja keskeytykseen. Supersäännön turvin Emil pääsi kuitenkin jatkamaan kilpailua päätöspäivänä ja ajoi Power Stagella luokkansa pohja-ajan, minkä ansiosta hän on JWRC-luokan kärkikamppailussa mukana ennen ensi viikolla ajettavaa Neste Rallia.

– Lauantain keskeytyksestä huolimatta tämä oli meille hyvä ralli. Oli hyvä saada kokemusta ja nähdä, että vauhtimme riitti erikoiskokeen voittoon, Lindholm sanoo.

Viime viikonloppuna vuorossa oli Neste Ralli -kilpailijoiden suosima ”lämmittelykierros”, AutoGlym Ralli. Lindholm voitti luokkansa allaan tuttu Peugeot 208 R2. Emil tietääkin molempia autoja testattuaan ja vertailtuaan millaisia muutoksia ajotyylissä autovaihdos Peugeotista turboahdettuun Fordiin vaatii.

Olennainen osa ensi viikon Neste Rallissa menestymisessä on myös kartanlukija. Emilille nuotteja sovittaa kokenut kartturi Tomi Tuominen, joka on aiemmin istunut kakkoskuljettajana myös isä Lindholmin, Toni Gardemeisterin sekä Juho Hännisen autossa.

Tomin vahvuudet ovat ehdottomasti erinomainen nuotitus sekä tieto ja kokemus rallin MM-sarjassa: hän esimerkiksi ymmärtää, kuinka tie muuttuu ensimmäisen ja toisen ajokerran välillä.

Vuoden 2017 Tulevaisuuden Tähti Lindholm seuraa hyvin menestyneiden aikaisempien Tulevaisuuden Tähtien, nyt rallimaailmassa pinnalla olevien suomalaiskuljettajien jalanjälkiä. Vuoden 2014 Tulevaisuuden Tähti Teemu Suninen ajoi vastikään upean debyyttinsä rallin kuninkuusluokassa, WRC-sarjassa Puolassa.

– Yksi unelmistani on ajaa jonain päivänä WRC-sarjassa aivan kuten Suninen. On kuitenkin vielä aikaista vertailla meitä kuljettajina, mutta hän on hyvä esimerkki siitä, että se on mahdollista, toteaa Lindholm.

Rallimaailma seuraakin mielenkiinnolla Lindholmin ajoa Neste Rallissa.

Kuva AKK/Taneli Niinimäki

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *