Koeajo Peugeot 3008 – Varsinainen tyylitaituri
Uusi Peugeot 3008 on tyylikäs ja miellyttävä auto, jolla on hauska ajaa.
Siinä missä edeltäjä 3008 oli vähän painavalta sämpylältä näyttävän näköinen, tämä uutukainen on linjakas ja särmikäs. Äkkiseltään katsottuna uusi 3008 näyttää pienemmältä kuin esimerkiksi Seat Ateca, mutta niin ei olekaan. Itse asiassa 3008 on pidempi, mutta Seat on korkeampi ja se hämää silmää merkittävästi.
Automallien määrä kasvaa hurjaa tahtia ja eri segmenttien erot häilyvät ja sotkeutuvat keskenään. Tämä uusi 3008 on mainio esimerkki autosta, joka osuu nerokkaasti kahden suositun segmentin väliin. Tämä on kuin korotettu hatchback tai vähän litistetty katumaasturi. Tarjoten kuluttajille niitä ominaisuuksia mitä juuri tällä hetkellä kysytään; väljiä tiloja ja korkeaa istuma-asentoa.
Peugeot itse markkinoi tätä suv:na ja pienempää 2008:ia crossoverina. Vuosien varrella perinteisen suv-sanan määritelmä on muuttunut ja käsitteet ovat menneet sekaisin. Aikoinaan suv:na ymmärrettiin maastoajoon tarkoitettuja suuria nelivetoisia autoja, joissa on erillinen runkorakenne. 3008:ssa ei ole kumpaakaan. Tämä ei silti tee 3008.sta yhtään sen huonompaa. Auto itse asiassa valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa 2017 ja Vuoden Auto Suomessa 2017 kisassa 3008 sijoittui kuudenneksi.
3008:n mallisto alkaa 23 702 eurosta, jolloin saa 100 heppaisella dieselillä varustetun version ja edullisin bensamalli on noin tonnin kalliimpi. Kaiken kaikkiaan dieselvaihtoehtoja on neljä ja malliston kunkkuna on 180-hevosvoimainen automaattivaihteinen GT 40 985 euron hinnallaan. Muut dieselvaihtoehdot jäävät tuohon väliin. Bensamoottoreita löytyy kaksi.
Valitettavasti nelivetoa 3008:aan ei ole saatavana. Edeltäjässä ollut robottivaihteisto on siirtynyt historiaan ja nyt on tarjolla perinteinen 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Se tuo lisähintaa mallista riippuen noin 200 euroa.
Tunnokas ja tyylikäs
Ohjaamo on erittäin tyylikäs ja materiaalivalinnat miellyttävät silmää ja myös tuntuvat hyviltä. Tässä saa jopa pitkä mies hyvän ajoasennon, eikä pienikokoinen ratti peitä mittaristoa niin pahasti kuin muissa i-Cockpitin omaavissa Peugeoteissa. Takaistuimilla on mukavan väljää ja onnistuneet tilaratkaisut kruunaa komea 520 litran kokoinen tavaratila.
Peugeot 3008:n yksi vahvuuksista on ajamisen tunnokkuus ja auto kulkee vakaasti myös maantiellä
Pienestä moottorista huolimatta 3008. kulkee yllättävän hyvin. Kolmepyttyisen moottorin olemus on selkeästi vääntävämpi kuin nelisylinterisen, sillä kierrosten nostaminen korkealle ei nopeuta kulkua. Tällä kannattaa vaihtaa ajoissa isommalle, kuin vinguttaa kierroksia.
Melutaso on miellyttävän hiljainen kaikilla tienpinnoilla, eikä moottoriäänetkään kantaudu kabiiniin.
Koeajon aikana 3008 osoittautui myös varsin pihiksi, sillä menovettä kului 6.1litraa satasella ja vähän kevyemmällä kaasujalalla varustettu kuski pääsee kevyesti vitosella alkaviin lukemiin.
Peugeot 3008 Active PureTech 130
Hinta 27111,06€
Iskutilavuus: 1199cm3
Teho: 130 hv/5500 r/min
Vääntö: 230 Nm/1750 r/min
Paino: 1254kg
Tavaratila: 520l
Vetokyky max:1300kg
pit.lev.kork.aks.väli: 4447, 1841, 1624, 2675 mm,
Kiihtyvyys 0-100km/h: 10.6s
Huippunopeus: 188km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.0l
Koeajon kulutus: 6.1l
Plussat
Moottorin luonne
Alhainen melutaso
Tilat
Miinukset
Nelivetoa ei saatavana
Jälkimaku
Peugeot 3008:ssa on kaikki mitä crossoveria hakeva ihminen haluaa; korkea ajoasento, hyvät tilat, tyylikkyys yhdistettynä järkevään hintaan ja erittäin miellyttävään matkustamiseen.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa