Timo Salonen ajaa näytösajon Autoglym Rallissa
Timo Salosen vakuuttavalla tyylillä vuonna 1985 saavuttamaa rallin maailmanmestaruutta kelpaa muistella myös Suomi 100 -hengessä. Mestari on lupautunut tulla ajamaan tulevan kesän Autoglym Ralliin näytösajon, mutta kalusto ei ole vielä varmistunut.
Salonen ajaa ennen nolla-autoja ja varsinaisia kilpailijoita rallin niin sanotulla yleisöerikoiskokeella eli EK2/5:lla. Kyseessä on aivan kunnon metsäpikis, jonka maalipäähän järjestetään ohjelmaa ja nähtävää yleisölle.
Erikoiskokeiden 2 ja 5 jälkeen Timo Salonen saapuu yleisön eteen haastateltavaksi. Tämän lisäksi Salosen pääsee näkemään Ellivuoren lähtöpaikalla ja huoltopaikalla.
Rennosta olemuksestaan ja letkeistä jutuistaan tunnettu mestarikuljettaja lopetti aktiiviuransa 1990-luvun alkupuolella, mutta veri vetää kilpa-auton rattiin edelleen.
– Ajan edelleen pari näytöskilpailua vuosittain. Viime vuosina ne kisat ovat sijoittuneet Saksaan, Ranskaan ja Italiaan, mutta kiva on kesällä päästä sipaisemaan Suomen sorallakin. Kuuleman mukaan Autoglym Rallin tieosuus on vanha Suurajo-pätkä ja vieläpä minun voittovuodeltani, Salonen tunnelmoi.
Rallin järjestäjä PR-Racing on tekemässä kesän rallista sekä hienoa kilpailua että kunnon tapahtumaa. Autoglym Rallin reitti keräsi kiitosta jo viime kesänä, mutta nyt reittitiimi on tehnyt töitä sen eteen, että kilpailu soveltuisi entistäkin paremmin myös testaustarkoituksiin. Toiveena siis on, että viivalla nähtäisiin myös ammattilaiskuskeja.
Autoglym Ralli ajetaan keskellä Suomen kesää eli 14.-15. heinäkuuta. Perjantaina ohjelmassa on nuotitusjakso ja erikoiskokeet ajetaan lauantaina. Reitti sisältää kahdeksan erikoiskoetta, eli neljä EK:ta ajetaan kahteen kertaan. Erikoiskokeiden yhteispituus on noin 110 EK-kilometriä.
Järjestäjä tarjoaa useita kilpaluokkia aina WRC-autoista historic-kalustoon. Mahdollista on myös ajaa vain puolet reitistä, eli neljä ensimmäistä EK:ta. Tarjolla on myös mahdollisuus testi-EK:n ajamiseen perjantain nuotitusjakson päätteeksi.
Rallin keskuspaikkana toimii Sastamalan Ellivuori, jossa sijaitsee kilpailun lähtö, keskitetty huolto ja maalintulo. Ellivuoressa on paljon muutakin nähtävää ja koettavaa, joten ralliviikonloppuna alueelle kannattaa ehdottomasti tulla poikkeamaan.
Teksti ja kuva: Jarno Saari
Vastaa