Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz E220d – Tähden taikaa

Julkaissut:

|

11.5.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz E220d – Tähden taikaa

Mercedes-Benz E220d omaa jälleen jotain sitä tavoiteltavaa tähden taikaa ja tässä koeajetussa farmarissa lisäksi hurjasti käytännöllisyyttä.

Mercedes-Benz E220d on todella näyttävä peli ja saimme sen koeajoon. Vuoden Auto Suomessa äänestyksessäkin hyvin pärjännyt E-sarjan Mercedes-Benzin farmari tuli meille koeajoon viime vuoden loppupuolella. Koeajettu E220d on varmastikin myydyin malli ja tulee aina 9-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna. Koeajoautoon oli ladattu lisävarusteita yli 19 000 eurolla. Tehoa luvataan 194 hevosvoimaa ja vääntöäkin komeat 400 Nm:iä suhteellisen laajalla kierrosalueella. Kunnioitettavat lukemat nelarille.

Viime kesänä koeajomme uudesta E-sarjalaisesta sedanin ja silloin jo totesimme, että tästä uutukaisesta on pappamaisuus kaukana. Farmarin kohdalla tilanne on entistä kauempana niistä papoista, mutta silti merkki on säilyttänyt tyylikkyyden ja ylellisyyden.

Mallisto alkaa 52 108,38 eurosta. Moottorivaihtoehtoina on kolme dieseliä; E200, E220 ja E350. Näistä kaksi ensin mainittua ovat varustettu 2-litran dieselillä ja viimeinen 258-hevosvoimaa kehittävällä kutoskoneella. Bensaversioita on neljä; E200, E250, E400 ja E43 AMG.

Tyyliä ja valoja 

Koeajetussa Mercedes-Benz E220d :ssä oli jättimäisen suuri Wide Cockpit, jota pystyy personoimaan monella tavalla ja se tuo mukanaan takuulla suurimman navigaattorin näytön mitä on koskaan henkilöautossa nähty. Lisäksi sisävalaistusta on mahdollista muuttaa haluansa väriseksi. Tunnelma todella vaihtuu täysin erilaiseksi, sillä valaistuja ledejä on sisätiloissa joka puolella.

Kuljettajan paikka on viimeistä piirtoa myöten täydellinen. Laajojen säätövarojen ansiosta kaiken kokoiset kuljettajat saavat täydellisen ajoasennon. Takamatkustajillakin on hyvin tilaa. Tosin pitkän kuljettajan takana saisi olla enemmän jalkatilaa, sillä nyt polveni osuivat selkänojaan oman ajoasentoni takana. 

Kuljettaja tykkää

Vaikka koeajettu Mercedes-Benz E220d onkin täynnä uusinta ja hienointa tekniikkaa, jotka auttavat tekemään matkustamista entistä turvallisempaa, auto on silti maukas ajettava. Koeajomme aikana oli kivasti lumiset kelit ja pääsimme nauttimaan takavedon tuomista iloista. Tosin ahnas ajonvakautus pilaa täydellisen hauskanpidon.

Suomen lumiset tiet eivät sopineet itseohjaukseen, sillä muutamia kilometrejä pidempiä pätkiä järjestelmä ei pystynyt ohjastamaan autoa itsekseen.

Talvisista olosuhteista huolimatta koeajon kulutus jäi kiitettävän alhaiseksi, sillä menovettä kului meidän sekalaisessa ajossa vain 6.2 litraa. Vähän rauhallisemmalla kaasujalalla pääsee kevyesti sekalaisessa ajossa vitosella alkavaan lukemaan. 

Valitettavan monen nykyajan auton kohdalla tunnokas ajettavuus on jäänyt täysin unholaan. Uusi E-sarjan Mercedes-Benz on siinäkin tapauksessa poikkeus, sillä tämä uutukainen on mallihistorian maukkain ja tunnokkainen ajaa. Bemaria on pidetty tämän luokan ns.ajajan autona, mutta tämä uusi E-sarjalainen ei kyllä kalpene yhtään. Ehkäpä tilanne on kääntynyt jopa toisinpäin.

Mercedes-Benz E220d T A Premium Business
Hinta: 59 011,33€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 78189,44€
Iskutilavuus: 1 950cm3
Teho: 194hv / 3800 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1600-2800 kierr/min
Paino: 1780kg
Tavaratila: 640l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.7s
Huippunopeus: 235km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.2l
Päästöt: 109g/km
Koeajon kulutus: 6.2l

Plussat
Ajettavuus
Ylellisyys
Tekniset ratkaisut

Miinukset
Takajalkatilat (varauksin)

Jälkimaku
Mercedes-Benz E220d farmari on erittäin hieno ja tyylikäs auto. Auto, jossa viihtyvät niin kuljettaja kuin matkustajat. Tämä kuuluu niihin autoihin, jota ei olisi halunnut palauttaa maahantuojalle.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *