Kaasujalka

Jarruremontti alkuperäisosilla vai tarvikeosilla? Hintahaitari 1300 – 2500 euroa!

Julkaissut:

|

25.11.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Jarruremontti alkuperäisosilla vai tarvikeosilla? Hintahaitari 1300 – 2500 euroa!

Kuvituskuva. Kuvan auto ei liity juttuun.

Audi A6:n täydellisen jarruremontin kustannusarvio venyi monimerkkikorjaamon 1300 eurosta Audin valtuutetun merkkihuollon 2500 euroon. Laadukkaidenkin tarvikevaraosien hintaero valmistajan leimalla varustettuihin alkuperäisvaraosiin on huikea.

Jarruremontin kustannusarvion pyytäminen eri korjaamoista Audi A6:een vuosimallia 2021 osoittautui tavalliselle kuluttajalle erittäin haasteelliseksi.  Kiinnostuksen kohteena oli 120 000 km ajettu etuvetoinen perus-Audi 2-litraisella turboahdetulla bensamoottorilla.

Jarrulevyt kannattaa vaihtaa noin 40 000–100 000 kilometrin välein. Vaihtoväli vaihtelee autosta, ajotyylistä ja olosuhteista riippuen. Jos esimerkiksi ajat paljon kaupungissa ja jarrutat usein, jarrulevyjen vaihtoväli voi olla lyhyempi. Jarrupalojen vaihtoväli puolestaan on ajoneuvosta ja käyttöolosuhteista riippuen keskimäärin 50–60 000 km. Vaihtoväli voi olla paljon lyhyempikin, jos autolla jarrutetaan terävästi ja jarrujen käytössä ei säästellä.

K-Auto -merkkihuollon huoltolaskurista auton rekisterinumeron syöttämällä kustannusarvion saa nopeasti ja helposti. Jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihto taakse kustantaa 1086,31 euroa, jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihto eteen on 1510 euroa. Merkkihuollossa käytetään aina alkuperäisvaraosia.

Kierros useammassa monimerkkikorjaamossa tuo sähköpostiin ison nipun erihintaisia, mutta kuitenkin selvästi edullisempia huoltotarjouksia. Tämä taas selittyy pitkälti sillä, että monimerkkikorjaamot käyttävät jarruremonteissa alkuperäisvaraosien sijasta tarvikevaraosia, jos niitä vain on saatavilla.

Tarvikeosiakin valtava kirjo

Kuitenkin myös alkuperäisvaraosia käyttämällä monimerkkikorjaamot tekevät täyden remontin joissakin tapauksissa 500-1000 euroa halvemmalla kuin Audin valtuutettu merkkikorjaamo.

Tarvikevaraosa voi amatöörin korviin kuulostaa alkuperäisosaa epävarmemmalta vaihtoehdolta, mutta tarvikevaraosissakin on huikeita eroja niin hinnoissa kuin laadussakin. Eikä halpakaan tarvikeosa ole välttämättä huono vaihtoehto. Monet varaosakaupat tarjoavat useita laadukkaita aftermarket- eli jälkimarkkinavaihtoehtoja. Useat monimerkkikorjaamojen käyttämät tarvikejarrulevyt ovat jopa täysin samat kuin autovalmistajan alkuperäisjarrulevyt.

Laadukkaita tarvikevaraosina myytäviä jarrulevybrändejä ovat mm. Brembo, EBC, ATE, Zimmerman, Bosch, Textar ja Febi. Myös työtuntihinnat eri korjaamoissa vaihtelevat. Usein alkuperäisvaraosia eli OEM-osia (Original Equipment Manufacturer) käyttävillä Audin merkkikorjaamoilla työtuntihinta voi olla selvästi korkeampi kuin tarvikevaraosia käyttävissä monimerkkikorjaamoissa.

”Alkuperäinen Audi-levy maksaa tyypillisesti 400–600 € kappaleelta eli 800-1200 € parille, ilman työtä. Jälkimarkkinaversiota on saatavilla 150–330 € per kappale, useimpia vaihtoehtoja noin 300–660 € parille”, useista eri lähteistä hintoja ja tietoja koostanut ChatGPT-tekoäly antaa vastaukseksi.

Huippuhalpa on myös riski

Voiko sitten 150 euron tarvikejarrulevy olla halvasta hinnastaan huolimatta myös laadukas?
–En kyllä niitä ihan halvimpia mahdollisia osia asiakkaalle suosittelisi, mutta kerromme tietysti asiakkaalle rehellisesti, mitkä ovat vaihtoehdot ja mitä riskejä niihin mahdollisesti liittyy. Jos asiakas ei halua investoida 3000 euroa jarruremonttiin, niin hyviä vaihtoehtoja löytyy kyllä edullisemminkin. Halvemman remontin valitseva asiakas ottaa pienen riskin mielestäni siinä, että jarruosat saattavat kulua hieman nopeammin.  Jarrujen toiminnan kautta liikenneturvallisuuteen vaikuttavia asioita on vaikea todentaa, mutta uskon, että kaikkien suurien jarruosien valmistajien osat ovat koko lailla laadukkaita liikenneturvallisuuden näkökohdasta, autoinsinööri ja Huoltis-autokorjaamoketjun yrittäjä Jan Reijo sanoo.

Huoltotarjousten kirjavuus osoittaa, että Audin hohdokkaammalla brändillä on iso merkitys jarruremontinkin hintaan.
–Työnä Audin jarruremontti ei sinänsä ole sen haastavampi kuin vaikkapa saman konsernin Volkswagen Golfissa tai Skoda Octaviassa.  Itse käyttäisin kuitenkin aina laadukkaan valmistajan osia jarruremonteissa, onhan kyseessä kuitenkin turvallisuuslähtökohdista. Zimmermanin ja Brembon tarvikejarrulevyt ovat kuitenkin edullisemmasta hinnasta huolimatta yhtä laadukkaat kuin alkuperäisjarrulevytkin, joten siinä ei riskiä ole. Onhan tehdas tietysti määritellyt korkealaatuiset kriteerit ja valinnut sen mukaisesti myös alkuperäisosien toimittajan. Kun tarvikevaraosatkin ovat laadukkaat, käytännössä eroa alkuperäisvaraosiin ei ole, Reijo sanoo.

Hintahaitari 1366–2596,32 €

Auto, johon pyysimme huoltotarjouksia, oli etuvetoinen Audi A6 50 TFSI E Sedan -pistokehybridi vuosimallia 2021, mittarilukema oli 120 000 km.

 

K-Auto
Kustannusarvio saatiin huoltolaskuria käyttämällä
Jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihto taakse, 1086,31 e
Jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihto eteen 1510,01 euroa
Yht. 2 596,32 €

Mekonomen Autohuolto Viinikka, Vantaa
Kustannusarviota pyydettiin puhelimessa ja se lähetettiin sähköpostiin
Kyselyhetkellä autoon ei ollut saatavilla ns. tarvikeosina etujarrulevyjä.
Etujarrupalat ja -levyt vaihdettuna maksaa 980€
Takajarrupalat ja -levyt vaihdettuna maksaa 370€
Hinnat sisältävät. osat ja työt
Yht. 1370 €

Atoy Autohuolto / Atoy Power Oy, Espoo
(tarjouksessa ei eritelty, käytetäänkö alkuperäisosia tai tarvikeosia)
Kustannusarviota pyydettiin puhelimessa ja se lähetettiin sähköpostiin
Etujarrupalat- ja levyt vaihdettuna 1504 €
Takajarrupalat- ja levyt vaihdettuna 576 € (sähköinen käsijarru)
Työt 452,20 €, varaosat 1 627,80 €
yht. 2 080,00 €

Huoltis-korjaamo, Lohja
Kustannusarviota pyydettiin puhelimessa ja se lähetettiin sähköpostiin
Etujarrulevyt- ja palat alkuperäisosilla uusittuina asennuksineen yht. 1227 € (työt 150 €)
Alkuperäisosia ja tarvikevaraosia yhdistettyinä jarrulevyt ja jarrupalat eteen asennuksineen 956 € (työt 150 €)
Takajarrupalat- ja levyt alkuperäisosilla uusittuina asennuksineen 948 € (työt 150 €)
Tarvikevaraosilla takajarrut asennettuina 410 € (työt 150 €)
Täysi jarruremontti eteen ja taakse varaosista riippuen 1366–2175 €

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Korsumäen Auto on nyt monimerkkikorjaamo
Proautolasi -ketju laajensi toimintaansa Helsinkiin
Autonavaimet.fi tekee uudet autonavaimet tunnissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *