Autonavaimet.fi tekee uudet autonavaimet tunnissa

Henrik Harberg neuvoo hankkimaan autoon vara-avaimet ajoissa. – Kun meillä on yhdet avaimet mallina, toiset avainten ohjelmointi on nopeampaa ja asiakkaalle myös halvempaa, sanoo yrittäjä Henrik Harberg Autonavaimet Oy:stä.
Helposti luulisi, että tänä päivänä uuden auton avaimen saanti hukkuneen avaimen tilalle maksaisi maltaita ja kestäisi jopa viikkoja. Ovi kun aukeaa kaukosäätimestä ja auto käynnistyy start & stop-nappia painamalla. Autonavaimet.fi -palvelu hoitaa uuden avaimen kadonneen tilalle kuitenkin tunnissa ja usein 90 eurolla.
Maailma on totisesti muuttunut. Kun ennen kaikkiin autoihin mentiin sisään ja ne myös käynnistettiin metallitankoavaimella, ajonestojärjestelmien aikakaudella kaikki autonavaimet ovat tietokoneella ohjelmoitavia elektronisia laitteita.
–Tämä pätee myös niihin metallisiin ja lukkopesään työnnettäviin avaimiin, joita on edelleen myös joissakin tämän päivänä autoissa. Autonavaimien tekemisessä ei enää ole kysymys pelkästä lukkosepän työstä, sanoo Autonavaimet.fi -palvelun yrittäjä Henrik Harberg.
Edelleen myös lukkosepän osaamista vaaditaan auton avaimien tekemisessä, mutta se on vain pieni osa prosessia.
–Pääasiallista työtämme on avainten ohjelmoiminen autoon, Harberg sanoo.
Lue myös: Puskurin muovikorjaus voi säästää jopa yli 1000 euroa – Kaasujalka
Vaatii laajaa osaamista
Suurin haaste autonavainten tekijälle on merkkien ja mallien runsaus.
–Sitä kautta on myös satoja erilaisia avaimia. Niiden kaikkien ohjelmoimiseen juuri tiettyyn autoon sinulla pitää olla erittäin laaja osaaminen, Harberg kertoo.
Uuden auton ostaja saa aina mukaansa kahdet avaimet.
–Sitä vaativat turvallisuussyistä vakuutusyhtiötkin. Autoliikkeessäkään avaimet eivät tule suoraan hyllystä, vaan autoliike tilaa sen esiohjelmoituna tehtaalta. Kun avaimet 1-2 viikon päästä sitten tulevat sinne merkkihuoltoon, auton ostajan pitää mennä liikkeeseen uudestaan ja ohjelmointi vara-avaimiin tehdään paikan päällä.
Vaikka kaikki autonavaimet vara-avaimia myöten olisivat hukassa, Helsingin Herttoniemen Sahaajankadulla ja Tampereen Lokomokadulla toimiva Autonavaimet-yritys pystyy valmistamaan uudet avaimet ja koodaamaan ne auton ajonestodiagnostiikkaan. Tämä ei vaadi lukkojen vaihtamista ja edullisimmillaan työ on valmis alle tunnissa ja hinta on parhaimmillaan parisataa euroa.
–Meillä on sellaiset laitteet, että pystymme tekemään sen saman tehtaalla tehtävän ohjelmointityön yhdellä kertaa siinä odottaessa. Meillä on valmiudet tehdä niitä kaikkiin automerkkeihin, Harberg sanoo.
Tosin auto on hinattava paikalla omalla kustannuksella, sillä autovakuutus ei korvaa avainten hukkaamisen takia tarvittavaa hinausta. Halvemmalla pääseekin, jos autossa on yksi avain tallella ja auton saa ajettua itse paikalle. Uusi, alkuperäisen kaltaisen kaukosäädinavaimen saa tämän päivän autoon yleensä alle 200 eurolla.
Vanhanaikaisen vara-avaimen ilman lukituksen kaukosäätönappeja saa 90 eurolla. Hinnat toki vaihtelevat automerkeittäin- ja malleittain.
–Yleensä kustannus vaihtelee 90 eurosta 350 euroon, Harberg sanoo.
30 autonavainta päivässä
Autonavaimet tekee tällä hetkellä autonavaimia keskimäärin 30 auton päivävauhtia.
–Yllättävän paljon avaimia hukataan, meille tulee autoja hinauksessa päivittäin. Aika tyypillinen asiakas on käytetyn auton ostaja, joka haluaa vara-avaimet, kun on saanut autoliikkeestä auton vain yksillä avaimilla. Autoliike lähettää meille ne asiakkaat, jotka ymmärtävät pyytää mukaan toisia avaimia. Me sitten veloitamme tämän työn autoliikkeeltä, Harberg kertoo.
Harberg kannustaakin hankkimaan vara-avaimet autoon hyvissä ajoin.
–Tyhjästä ja ilman malliakin me pystymme tekemään uudet avaimet, mutta se on isompi työ ja tietysti kustantaa asiakkaalle enemmän, Harberg sanoo.
Missä tahansa suutarinliikkeessä auton perinteisen metalliavaimen teettäminenkään ei enää onnistu, jos autossa on ajonestolaitteet. Pakolliseksi avainestolaitteistot tulivat autoihin vuonna1997, joten jokseenkin kaikki suomalaiset arkikäytössä olevat henkilöautot on varustettu ajonestolla.
Ajonesto tarkoittaa sitä, että autoa ei voida käynnistää ilman kyseiseen autoyksilöön kuuluvaa omaa avainta.
–Lukkopesään työnnettävä metalliavainkin pitää ohjelmoida ammattilaisen toimesta, jos autossa on ajonestolaite. Tämä taas vaatii sähköpuolen osaamista, Harberg sanoo.
Euroopan laajin palvelu
Autonavaimet kahdella Suomen toimipisteellään on Euroopankin tasolla alan suurimpia toimijoita, joka jakaa osaamistaan toimijoille muita Euroopan maita myöten.
–Olemme lanseeranneet Carkeyhelper.com -sivuston, jossa opetamme tämän alan työtä muille eurooppalaisille autolukkoalan toimijoille. Tämä ala vaatii koko ajan enemmän erityisosaamista, Harberg korostaa.
Suomessa Autonavaimet toimii myös avainten ja niiden valmistamisessa käytettävien laitteiden tukkumyyjinä sekä opastaa pienemmillä paikkakunnilla toimivia yhteistyökumppaneitaan.
Uusien avaimien tekeminen on Autonavaimet-yrityksen ydinbisnestä, mutta yrityksen autosähköosaajat ovat erikoistuneet myös muihin haastaviin sähköongelmiin.
–Erityisaluettamme ovat ajonestojärjestelmät sekä ajoneuvon lukitus. Autolukkoihin erikoistuneet lukkoseppämme korjaavat auton lukot nopeasti ja edullisesti. Euroopan laajimmasta autonavainpalvelusta saa odottaessa avaimet lähes kaikkiin automalleihin, mutta autonavainten korjaukset onnistuvat paitsi paikan päällä, myös postitse.
Vain muutamissa uusissa sähköautoissa on luottokorttiavain, jollaisen voi tilata vain maahantuojan kautta tehtaalta.
Vara-avaimet kannattaa teettää autoon myös varkaiden varalle.
–Avaimia voi jäädä autojen edellisille omistajilla ja kun teettää meillä uudet avaimet, pystymme ohjelmoimaan pois käytöstä myös ne kateissa olevat avaimet. Tällä tavalla pystymme eliminoimaan kadonneen avaimen käytettävyyden, jos auto joutuu vääriin käsiin.
Teksti Timo Kiiski






Vastaa