Volkswagen Jetta 2006 – Työpäällikön vankka ja laiska ensiauto

Vähän ajettu ja hyvin huollettu, mutta vanha Volkswagen Jetta voisi olla oiva ensiauto vähän totisellekin nuorelle asfalttifirman työpäällikölle. 1.6-litrainen bensa-Jetta vuosimallia 2006 on laiska, mutta sillä ajelisi leppoisasti työmaalta toiselle.
Ennen vanhaan mietin nykyistäkin useammin, minkälainen auto sopii kullekin ihmiselle. Tämän päivän autoistahan sellaista arviointia on vaikea tehdä, kun kaikki ovat samanlaisia järeitä crossover-möhkäleitä.
Volkswagen Jetta vuosimallia 2006 on vielä tehty aikana, jolloin insinööri ajoi erilaisella autolla kuin perusduunari. Autot saattoivat olla samanhintaisia, mutta niiden luonteet erilaisia. Kun perusduunari osti Nissan Almeran tai Toyota Corollan, perusinsinöörin valinta saattoi olla porrasperäinen Jetta: ilmeetön, mutta riittävän vakuuttava ”pikku-Passat”.
Tuon pikku-Passat -ilmaisun tekijänoikeus kuulunee Helsingin Sanomien toimittajalle, joka 10.12.2005 otsikoi jutussaan Jetan ”pikku-Passatiksi”.
Kutistettu Passat
Ja toden totta, kutistetulta Passatiltahan lähes 20 vuotta vanha Volkswagen Jetta näyttääkin. Nimeämällä alemman keskiluokan eli C-segmentin sedaninsa Jettaksi Volkswagen teki paluun entiseen Volkswagen Venton ja Volkswagen Boran jälkeen.
Jetta kuitenkin oli tehnyt luokkaloikan, sillä alemman keskiluokan Golfin tekniikkaan pohjautuva Jetta oli tiloiltaan ja ulkomitoiltaan lähellä isomman keskiluokan autoja. Pituus oli lähes sama kuin Skoda Octaviassa.
Lue myös: Käytetty Hyundai i40 – Farmari määräaikaiselle opettajalle – Kaasujalka
Lähes 20 vuotta vanha Volkswagen Jetta 1.6-litraisella ja vapaasti hengittävällä bensamoottorilla sisälsi jo aikoinaan kattavan turvallisuus- ja mukavuusvarustelun: aina ESP-ajonvakautusjärjestelmästä vakionopeudensäätimeen saakka. Porrasperäinen Jetta tarjosi aikanaan kohtuullisen edustavan ja vähän klassisestikin muotoillun auton pikkuporvarille kohtuuhintaan.
Asfalttifirman nuorelle työpäällikölle vanha ja hyvin huollettu Jetta vähillä kilometreillä istuisi mielestäni siksi, että uskoisin työpäällikön tarvitsevan edullisen auton, jolla on kohtuullisen mukava siirtyä työmaailta toiselle. Sillä mukava ja johdonmukainen ajettava hyvin pidetty Jetta on vanhanakin. Akseliväli on sama kuin saman ikäisessä Golfissa, mutta pituutta on 35 cm enemmän. Pitkä akseliväli tekee sen, ettei ajotuntuma kuitenkaan ole ihan yhtä napakka ja täsmällinen kuin tuon ajan viistoperäisessä Golfissa.
Laiska, mutta tilava
Volkswagen Jetta 1.6-litraisella ja vapaasti hengittävä bensamyllyllä on tämän päivän mittapuun mukaan kuitenkin armottoman laiska. Ainakin Vaihtoautomaan sivuilla tehoiksi kerrottiin 72 kilowattia ja tehomuunninta käyttämällä sain muunnettua lukeman 97 hevosvoimaksi. Auto-data ilmoittaa tehoiksi 102 hv.
Kaartaessa rampilta Kehä III -tielle tuntui melkein kuin olisi ajanut vanhalla nuhapumppu-Mersulla: hyvä, etten alkanut kroppaani kuskin penkillä heiluttamalla antamaan Jettaan lisäpotkua.
Mutta kun laiskuus jätetään omaan arvoonsa, voidaan Jetan vahvuuksiksi lukea aikaan ja kokoluokkaan suhteutettuna kohtuullisen edustava ulkonäkö, mukavuus ja peräti 527 litran tavaratila. Moottori käy siistin hiljaisesti ja pehmeästi, mutta tämän päivän mittapuulla vanhaa bensa-Jettaa ei voi pitää pihistelijänä. Kaupunkiajossa kulutus on 11,4 l/100 km ja keskikulutus asettuu lukemiin 8.3 l/100 km. Tosin pitkillä matkoilla moni kertoo päässeensä jopa 6.2 l/100 km keskikulutukseen.
Ulkomaisia sivustoja selaamalla yleisiksi ongelmiksi lueteltiin mm. sähköikkunat ja rikkoutuvat lukot. Koeajoauto oli kyllä siisti, mutta sisäverhoilu ei enää ollut varsinaisesti iskussa.
Monet Jetta-autoilijat ovat kertoneet kuitenkin autonsa kestäneen asianmukaisella huollolla jopa satoja tuhansia kilometrejä. Riittävästi huollettuna vanhakin Jetta on myös kohtuullisen luotettavassa maineessa. Koeajetusta Jetasta oli vielä jakopääkin tehty toukokuussa 2025.
Volkswagen Jetta 1,6 75 kW automaatti, vm. 2006
Mittarilukema: 147 000 km
Moottori: R4, 1590 cm3
Polttoaine: bensa
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Tehot: 102 hv (Auto-data.net)
Keskikulutus: 8.3 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 199 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 13.3 s
Huippunopeus 183 km/h
Mitat: pituus 4550 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2578 mm
Tavaratila 527 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 5490 €
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa






Vastaa