Kaasujalka

Hyundai Kona electric – Ehkä järkevin käytetty sähköauto

Julkaissut:

|

10.10.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hyundai Kona electric – Ehkä järkevin käytetty sähköauto

Viisi vuotta vanha ja 117 000 kilometriä ajettu Hyundai Kona Electric 64 kWh akulla saattaa olla käytettynä järkevin mahdollinen sähköautohankinta, kun hintapyyntökin on reilusti alle 20 000 euroa. Perusteita riittää paljon.

 

Ensimmäisen sukupolven Hyundai Kona Electric isommalla 64 kilowattitunnin akkukapasiteetilla mullisti sähköautomarkkinan vuonna 2018. Suomeen ensimmäiset isompiakkuiset sähkö-Konat saapuivat syyskuussa 2020.

Hyundai Kona Electric oli ensimmäinen sähkökäyttöinen kompakti SUV Euroopassa. Ensimmäistä kertaa alle 50 000 eurolla tavallinen palkansaaja sai uuden sähköauton, jonka toimintamatka oli aiemmin ollut saatavilla vain Teslassa.

Nyt näitä vuosina 2019-2023 valmistettuja ensimmäisen polven Kona Electric-malleja on kymmeniä myynnissä käytettyinä Nettiauto.comissa. Vain murto-osa näistä sähkö-Konista on varustettu pienemmällä 39 kWh akkukapasiteetilla.

Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälästä otimme koeajoon Hyundai Kona Electric 64 kWh:n vuosimallia 2020 Style-varustuksella. Kyseinen Kona oli tuontiauto Saksasta. Mittarilukema oli 117 000 kilometriä ja kirkkaanpunainen Kona pirun kaikin puolin pirun siistissä kunnossa. Ainakin paljaalla silmällä katsottuna. Mitä todennäköisimmin akkukapasiteetistakin on jäljellä vielä riittävät 85–90 %.

Kun täydessä latauksessa jopa 480 kilometrin toimintamatkan ja tilavan sähköauton hintapyyntö oli vain 17 880 euroa, tuli tunne, että tämän järkevämpää käytettyä sähköautoa on vaikea löytää.

Lue täältä lisää Hyundai koeajoja

Uusi pidempi toimintamatka teki Hyundai Kona Electricistä aiempaakin varteenotettavamman vaihtoehdon myös niille kuljettajille, joiden päivittäiset ajomatkat ovat pitkiä. Parin tunnin koeajolenkillä saimme keskikulutuksen putoamaan jopa alle 13 kWh:n 100 kilometrillä.

Kattavasti varusteltu

Varustelista oli kattava, sisältäen mm. LED-ajovalot, peruutuskameran, mukautuvan vakionopeudensäätimen, avaimettoman käynnistyksen, tummennetut ikkuna ja navigoinnin.

Runsaasti varustellun Konan ostaja saa mukaansa myös paperisen huoltokirjan.

Koeajolenkin aikana ei ilmennyt mitään sellaista, joka olisi saanut meidät epäilemään valmistajan ilmoittamia WLTP-kulutuslukemia sen enempää kuin mitään muutakaan auton kuntoa. Viisi vuotta vanha ja yli 100 000 kilometriä ajettukin Kona Electric on ketterä ja urbaani SUV tarkalla ohjauksella.

Sähköllä kulkeva Kona on poikkeuksellisen mukava ruuhkassa mateluun. Näkyvyys kompaktista katumaasturista on hyvä. Kona electric on kaikin tavoin ajettavuudeltaan ketterä ja suorituskykyinen.

Sujuva ajettava

Perusajaminen on sähkö-Konalla pitkälti samanlaista kuin bensiiniversiolla. Ajomoodeja on kolme: eco, comfort ja sport. Sport-tilassa Kona säntää kuin sähköiskun saaneena liikkeelle, eikä sillä varmasti jää tavallisen liikenteen jalkoihin: sähkömoottorin 204 hevosvoimaa ja 395 Nm vääntöä riittävät varmasti arkiajoon. Jousitus on napakka ja vähän pintakovakin.

Epätasaisella tiellä sähkö-Kona tuppaa hiukan nypyttämään. Ehkä kyyti voisi olla pikkuisen pehmeämpääkin. Loppupelissä ajaminen on kuitenkin täysin sujuvaa. Samanikäinen Volkswagen ID.4 on ehkä mukavampi, ja sisustukseltaan viimeistellympi, mutta hintapyyntö on yleensä selkeästi enemmän, vaikka mittarilukema olisi suurempi ja akku pienempi.

Käytetty Kona Electric näillä kilometreillä ja alle 17 880 euron hintapyynnöllä on uskoakseni loppupelissä oikein kelpo sähköauto perusperheelle. Onhan tämä Kona Electic maksanut uutena sentään noin 47 000 euroa.

Liian hyvä ollakseen totta?

Vanhan sanonnan mukaan, jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, niin silloin se ei myöskään ole totta. Vilkaisu ulkomaisille autosivustoille kertoo, että ostajan kannattaa tarkistaa myös, onko käytettyyn Kona Electriciin tehty tarvittavat latausnopeuteen ja akun hallintaan liittyvät päivitykset.  Joissakin yksilöissä paloturvallisuuteen ja akunvalvontaan liittyen oli lähetetty takaisinkutsuja. Myös jarrujen jumiutumisesta on raportoitu, jos niitä ei ole käytetty aktiivisesti.

Iisalmelainen-lehti julkaisi 2. elokuuta 2022 juuri tällaisen vuosimallin 2020 Kona Electric 64 kWh -vaihtoauton koeajosta. Ajokilometrejä autossa oli reilut 16 tuhatta kilometriä, mutta akku tähän yksilöön on vaihdettu jo tammikuussa 2022.

Nurmijärveläisen e-Expert –korjaamo OneVision Car Servicen Teemu Horkaman uskoo, että 117 000 kilometriä ajettu Hundai Kona Electric 64 kWh:n akulla on vielä pitkään omistajalleen harmiton auto.

–64 kilowattitunnin akku on luultavasti sama kuin Hyundai Ioniqissa ja se on ihan vahvaa tekoa. Luin jostain ihan äskettäin, että näillä korealaisilla sähköautoilla olisi ajettu jopa 300 000–400 000 kilometriä ilman mitään ongelmia.  Ainakaan minun korviini ei ole kantautunut ensimmäistäkään ongelmaa aasialaisissa sähköautoissa. Tosin sähkö-Konia meillä ei ole juurikaan käynyt korjauksissa, kun malli on niin tuore, että suurimmassa osassa autoista akkutakuut ovat vielä voimassa, Horkama sanoo.

Hyundai Kona Electric Style 64 kWh, vm. 2020
Mittarilukema: 117 000 km
Moottori: sähkömoottori
Akkukapasiteetti: 64 kWh
Tehot: 150 kW/204 hv
Vääntö: 395 Nm
Vetotapa: etuveto
Toimintasäde: 449 km (WLTP)
C02-päästöt: 0 g/km
Latausajat:Suko-pistoke 31 h, julkinen latauspiste 7,2 kW/ 9,5 h, pikalatausasema 50 kW/ 75 min (80 %), pikalatausasema 100 kW 54 min. (80 %)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s
Huippunopeus 167 km/h
Mitat: pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm
Tavaratila 332 / 1114 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 17880 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Volkswagen Jetta 2006 – Työpäällikön vankka ja laiska ensiauto
Koeajo Nissan Ariya Nismo – Lottovoittajan Nissan-maasturi
Käytetty Hyundai i40 – Farmari määräaikaiselle opettajalle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *