Koeajo uusi Skoda Enyaq – Suosikki hiottiin paremmaksi

Skoda Enyaq on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten sähköautoilijoiden suosikkina. Uudistunut malli, eli ns. facelift-versio, on nyt saapunut Suomeen ja se on saanut kevyen kasvojenkohotuksen.
Vaikka muutokset ovat lähinnä kosmisia ja maltillisia Skoda Enyaq on yhä yksi segmenttinsä vahvimmista vaihtoehdoista. Pienen kasvojen
kohotuksen myötä keula sai uutta ilmettä ja varusteita hiottu entistä houkuttelevammaksi. Mitään hyviä ominaisuuksia ei kadotettu lainkaan, joten on odotettavaa, että Enyaq jatkanee yhtenä haluttavimpana sähköautona.
Koeajossa oli nelivetoinen Skoda Enyaq 85x Sportline, eli malli isommalla akulla (77 kWh netto) ja 286 hevosvoiman teholla. Tämä on tuttu voimayksikkö Volkswagen-konsernin muistakin sähköautoista. RS-malli, joka tuo mukanaan lisää tehoa (340 hv) ja hieman isomman akun, ei ollut vielä koeajossa saatavilla, mutta tulee varmasti kiinnostamaan samoilla spekseillä varustettuna – etenkin kun hintaero Sportlineen on vain noin sata euroa.
Lue myös: Koeajo Skoda Elroq – Luokkansa paras – Kaasujalka
Edullisimmillaan Enyaq maksaa noin 45 000 euroa, jolloin kyseessä on takavetoinen versio pienemmällä akulla. Koeajettu nelivetoinen Sportline-malli maksaa noin 56 000 euroa. RS-malli tulee asettumaan samoihin hintoihin, tarjoten enemmän tehoa ja hieman nopeamman pikalatausnopeuden (185 kW vs. 170 kW Sportlinessa).
Hyvä toimintasäde
Tehtaan ilmoittama toimintamatka Sportline-mallille on 536 kilometriä. Omat ajokilometrit koeajon aikana olivat 571 km, joista suurin osa moottoritiellä. Keskikulutus oli tästä huolimatta maltillinen, tasan 20 kWh / 100 km. Kevyemmässä ajossa, kuten kaupunkipyörähtelyssä, kulutus laski reiluun 16 kWh / 100 km – varsin hyvä lukema isokokoiselle nelivetoiselle sähköautolle.
Moottoritieajon yhteydessä testasin pikalatausta Ionity-asemalla. Lataus 15 prosentista 80 prosenttiin vei 26 minuuttia ja huipputeho kävi 178 kW:ssa. Tämä tarkoittaa, että nopealla kahvitauolla ehtii saada akkuun reilusti lisää toimintamatkaa.
Skoda Enyaqin vahvuudet ovat ennallaan: erinomainen ajettavuus, suuret sisätilat ja käytännöllinen muotoilu. Tavaratilaa on hulppeat noin 600 litraa. Sisätiloissa on panostettu viimeistelyyn ja uusittu infotainment-järjestelmä toimii loistavasti. Uudistetussa keulassa on hienovaraisia muotoilupäivityksiä, jotka antavat autolle modernimman ilmeen.
Jos jotakin haluaa moittia, niin Suomen karkea tiepinta tuo rengasmelua sisälle etenkin isommilla vanteilla. Muuten auto on erittäin miellyttävä ajettava. Kääntösäde on edelleen ilahduttavan pieni.
Itse henkilökohtaisesti suosin matalampia automalleja, ja ID.7 on oma suosikkini tässä hintaluokassa, mutta ymmärrän hyvin, miksi Enyaq vetoaa niin moneen: se on turvallinen, järkevä ja laadukas valinta. Ei siis ihme, että epävarmoina aikoina suomalaiset turvautuvat tuttuihin ja hyväksi havaittuihin merkkeihin – Skoda on selvästi yksi niistä.
Skoda Enyaq 85x Sportline
Koeajoauton hinta 56 260 €
Malliston hinta alkaen: 45 750 €
Vapaa autoetu: 785 €
Käyttöetu: 725 €
Toimintasäde: 536 km
Lataus 10-80%: 28 min
Lataus CCS: 175 kW
Teho: 210 kW(286hv)
Vääntö: 545 Nm
0-100 km/h: 6.7 sek
Huippunopeus: 180 km/h
Tavaratila: 5700 l
Vetokyky max: 750/1200 kg
Omamassa: 2222 kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4658, 1879, 1622,2773
Plussat
Tilat
Järkevyys
Muotoilu
Tasapainoinen kokonaisuus
Miinukset
–
Jälkimaku
Skoda Enyaq on syystäkin yksi Suomen suosituimmista sähköautoista. Se yhdistää tilavuuden, suorituskyvyn ja maltillisen kulutuksen houkuttelevaan pakettiin. Valittavana on useita korimalleja, akkuvaihtoehtoja ja varustetasoja – jokaiselle jotakin.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa







Vastaa