Kaasujalka

Tässä se on! Sähköinen uusi Mercedes-Benz GLC 400 EQ

Julkaissut:

|

8.9.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Tässä se on! Sähköinen uusi Mercedes-Benz GLC 400 EQ

Mercedes-Benz GLC 400 4Matic EQ, jonka toimintamatka latauksella on jopa 735 kilometriä. Aloitusmallin jälkeen esitellään neljä muuta GLC-mallia. Suomeen uutuus saapuu Q2 /2026 aikana.

 

Uuden sähköisen GLC:n akseliväli on 84 milliä pidempi kuin polttomoottorikäyttöisen edeltäjänsä. Sen seurauksena etumatkustajan jalkatila on 13 ja pääntila 46 milliä aikaisempaa suurempi. Takamatkustajan jalkatila on kasvanut 47 ja pääntila 17 milliä. Tavaratilan peruskoko on 570 litraa, ja takaistuimet alas taitettuna se laajenee vaikuttavaan 1740 litraan. Etuosan ”frunkissa” on 128 litraa lisätilaa.

Kaikki GLC:n istuimet on sertifioitu saksalaisella AGR-tunnuksella (Aktion Gesunder Rücken), joten istuinmukavuus on parhaalla mahdollisella tasolla. Ohjauspyörän ergonomiaa on parannettu, ja asiakaspalautteen perusteella äänentoiston ja Distronicin käyttökytkimet on uudistettu. Sertifioitu Vegan Package -varustepaketti (valinnaisvaruste) takaa, että kaikki matkustamossa käytetyt verhoilumateriaalit ovat vegaanisia.

Lue myös: Koeajo Mercedes-Benz GLE 400e – Ylellinen matkakumppani – Kaasujalka

Uusi GLC 400 4Matic EQ kykenee vetämään jopa 2400 kilon jarrullista perävaunua. Auton perään voidaan kiinnittää sadan kilon kuorma, joten esimerkiksi sähköpyörien kuljettaminen sopivassa telineessä onnistuu vaivatta.

Maastoajoa ja sorateitä varten kuljettajan käytössä on Terrain Mode -ajo-ohjelma, joka säätää auton alustaa, ohjausta ja jarrujen toimintaa pinnan mukaisesti. Kuljettajan käytössä on myös ”läpinäkyvä konepelti” -toiminto, joka tuottaa virtuaalisen näkymän suoraan auton edestä maaston estekohdissa. Kuva luodaan etukameran ja ulkopeilien kameroiden avulla.

GLC:n sähköjärjestelmä perustuu 800 voltin jännitteeseen, joka yhdessä uuden akkuratkaisun kanssa lyhentää latausaikoja merkittävästi. Optimioloissa auto lataa jopa 303 kilometriä toimintamatkaa vain 10 minuutissa (alustava tieto). Modulaarisen litiumioni-akun energiasisältö on 94 kWh. Maakohtaisesti autoon saa tasavirtamuuntimen, jolla lataus onnistuu myös 400 voltin pikalatausasemilla. Auto on valmis myös kytkettäväksi sähköverkkoon ja virran ulosottoon, sillä GLC on varustettu V2H- ja V2G-liitännöillä. Vakiovarusteisiin kuuluu lämpöpumppu, joka hyödyntää sähköisen käyttöyksikön, akun ja ulkoilman hukkalämpöä sisätilojen lämmittämiseen.

Koboltin osuutta akussa on vähennetty entisestään. Akun rakennetta on myös kehitetty huollon ja kunnossapidon näkökulmasta. Elektroniikka- ja sähköyksikkö on sijoitettu niin, että siihen pääsee helposti käsiksi ja se voidaan korjaamolla vaihtaa auton alta. Tämä mahdollistaa komponenttien nopean vianmäärityksen ja tarvittaessa kohdennetun vaihdon – purkamatta koko akkua. Akun kansi on nyt ruuvattu kiinni, ei liimattu. Tämä helpottaa akun avaamista ja pitkäaikaista kunnossapitoa.

GLC on varustettu uudella One-Box-jarrujärjestelmällä, joka varmistaa joka olosuhteissa varman ja vakaan jarrutuntuman – riippumatta siitä, käytetäänkö jarrutukseen rekuperaatiota vai mekaanista kitkajarrua. Järjestelmä laskee maksimaalisen energian talteenottotehon ja minimaalisen kitkajarrun käytön jokaisessa hidastuksessa. Normaalikäytössä GLC tuottaa sähköä 99 prosentissa kaikista auton hidastuksista. Talteenottoteho on jopa 300 kW ja se pidentää auton toimintamatkaa merkittävästi. Kuljettaja voi säätää energian talteenottoa neliportaisella asteikolla.

Airmatic-ilmajousitus on peräisin S-sarjasta. Portaattomasti säädettävä iskunvaimennus takaa täydellisen yhdistelmän pitkän matkan ajettavuutta ja urheilullista ketteryyttä. Agility&Comfort-avustinpaketti sisältää Airmaticin lisäksi taka-akseliohjauksen, joka mahdollistaa 4,5 asteen kääntökulman kumpaankin suuntaan. Taka-akseliohjaus pienentää auton kääntösädettä 90 sentillä 11,2 metriin.

Uusi GLC on varustettu uuden sukupolven digitaalivaloilla, jotka on toteutettu mikro-led-tekniikalla. Valomoduulin energiankulutus on samalla puolittunut. Ultra Range -kaukovalo ei valaise enää kiinteästi eteenpäin, vaan se on integroitu kääntymisvaloon ja kääntyy dynaamisesti tämän mukana. Kääntymisvalo myös reagoi entistä paremmin tien profiiliin ja muotoon yhdistettyjen kamera- ja karttatietojen ansiosta.

Mercedes-Benzin MB.OS-käyttöjärjestelmän ydin on edistynyt AI-tekoäly, jonka avulla auto oppii tuntemaan kuljettajan mieltymykset ja toiveet, sopeutuu muuttuviin olosuhteisiin ja tekee päätöksiä reaaliajassa. Tuloksena on turvallinen ja aikaisempaa intuitiivisempi ajo- ja käyttökokemus. MB.OS:n sirut kykenevät 254 biljoonaan operaatioon sekunnissa. Ohjelmistot päivittyvät langattomasti koko GLC:n tulevan käyttöiän ajan. MB.OS muuttaa GLC:n omistajansa älykkääksi kumppaniksi, joka ajattelee, oppii ja kehittyy kuljettajansa mukana.

 

Teho

360 kW (490 hv)

AC-ltausteho (vakio/lisävaruste)

11/22 kW

DC-latausteho

330 kW

DC-latausaika (10–80 %)

22 min.

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,3 s.

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus

14,9–18,8 kWh/100 km

Toimintamatka (alustava)

571–735 km

Pituus/leveys/korkeus

4845/1913/1644 mm

Akseliväli

2972 mm

Kääntösäde (taka-akseliohjauksella)

12,1 (11,2) m

Tavaratila (VDA)

570–1740 l.

Etutavaratila (VDA)

128 l.

Vetokyky (jarruin/jarruitta)

2400/750 kg

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Nelipyörä on nyt Tampereella – S-Etukortilla Bonusta autoilijan palveluista
Road Mobility Services ostaa Kirkkonummen Rengaspisteen
Driftingin kansainvälinen megatapahtuma Hämeenlinnaan Ahvenistolle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *