Monimerkkikorjaamossa ammattilainen oppii aina uutta

Hyvinkään ajoneuvohuolto on hyvin varustettu autohuolto- ja autokorjaamo kaiken merkkisille autoille. – Käytämme ainoastaan ensiluokkaisia Bosch-varaosia ja muita alkuperäislaatua vastaavia merkkivaraosia. Vankan kokemuksemme ansiosta asiakkaamme voivat luottaa siihen, että saavat autollesi laadukasta huoltoa. Monet heistä ovat käyneet korjaamossamme alusta asti siksi, siksi, että olemme pitäneet heidän autoistaan hyvää huolta, yrittäjä Mika Pirinen sanoo.
Kaikkia automerkkejä huoltavan monimerkkikorjaamon suola korjaamon mekaanikoille ja asentajille on jatkuva uuden oppiminen, sanoo Bosch Car Service –korjaamo Hyvinkään Ajoneuvohuollon Mika Pirinen.
Hyvinkään Ajoneuvohuollolla on takanaan jo 24 vuoden historia. Mika Pirinen otto yrityksen ohjiinsa vuosi sitten keväällä. Nyt Hyvinkään Ajoneuvohuollossa työskentelee seitsemän ammattilaista, viisi heistä on autonasentajia.
-Meillä on hyvin nuorta porukkaa mukana: tulevia huippuosaajia oppimassa yhä lisää. Monimerkkikorjaamossa työskentely on ammattilaiselle palkitsevaa, koska jatkuvasti saa oppia uutta. Olin itse merkkikorjaamolla tiskin takana korjaamotöiden vastaanottajana parikymmentä vuotta ja näin, että valtuutetussa merkkikorjaamossa näkökulma supistuu aika paljon, Pirinen sanoo.
Diagnostiikka työllistää
Olipa kyseessä sitten valtuutettu merkkikorjaamo tai monimerkkikorjaamo, niin autojen sähköistyminen on iso haaste myös perinteisille polttomoottoriautoille.
–Autoala muuttuu koko ajan, nykyautojen diagnostiikat ja tutkinnat työllistävät meitä aika paljon. Siihen olemme satsanneet niin miehistön kuin laitteistonkin puitteissa. Vaatii korjaamolta aika paljon osaamista, kun samaan aikaan pitää tehdä normaaleja huoltoja ja isompia moottorivaihtojakin. Joka hommaan yritetään löytää sellainen porukka, että saamme kaikki osa-alueet hoidettua, Pirinen sanoo.
Sähköautoihinkin on jo alettu valmistautumaan, vaikka varsinaisia akkupakettikorjauksia ei olekaan lähdetty tekemään.
–Meillä on kuitenkin jo paperit myös sähköautojen korkeajännitepuolelle ja autosähköasentajalle on varattu oma rauhallinen tilansa. Pistokehybridien tutkiminen on jo meille tätä päivää, Pirinen sanoo.
Haasteena huoltovälit
Iso haaste Hyvinkään Ajoneuvohuollon kaltaiselle monimerkkikorjaamolle on myös autojen pidentyneet huoltovälit.
–Joissakin pakettiautoissa huoltoväliä on venytetty jopa 45 000 kilometriin, se on öljynvaihtoväliksi jo erittäin pitkä. Monet meidän asiakkaat ovatkin jo sisäistäneet tavan, että öljyt vaihdetaan vuoden välein, vaikka virallisen huoltovälin kilometrit eivät olisikaan vielä tulleet täyteen, Pirinen sanoo
Pirisen mukaan huoltovälit ovat venähtäneet harmillisen pitkiksi ennen kaikkea siksi, että autovalmistajien mielenkiinto on suuremmissa ja sääolosuhteiltaan Suomea suotuisammissa maissa. Lämpimissä maissa kun auton öljyt ja erilaiset saastejärjestelmät eivät joudu yhtä koville kuin Suomen pakkastalvissa.
–Varsinkin erilaiset saastejärjestelmät rasittavat moottoriöljyn puhtautta meillä aika paljon, Suomessa valitettavan usein autosta aletaan autosta pitää huolta vasta, kun se on jo myöhäistä: silloin, kun autossa on jo jokin vika. Meillä autoa käydään suppeammankin huollon yhteydessä pelkkää öljytason tarkastusta vähän laajemmin läpi. Osaamme ajoissa varoittaa asiakasta hyvissä ajoin, jos vaikkapa jarrupalat ovat jo loppumassa, Pirinen sanoo.
Pirinen korostaa huoltojen oikean ajoittamisen ja säännöllisyyden tärkeyttä.
–Ilmansuodatin vaikuttaa polttoaineenkulutukseen vanhemmassakin autossa. Bensaa kuluu enemmän myös silloin, jos jarrut laahaavat.
Varaosien laatu on Pirisen mukaan väärä paikka säästää.
–Se on tuhoisaa kaikille. Autoon pitää vaihtaa esimerkiksi juuri oikeanlainen jousi, silloin sen käytös pysyy juuri sellaisena, jollaiseksi valmistaja on sen tarkoittanutkin.
Dokumentit huolella
Nopeus on valttia monimerkkikorjaamossa, mutta se ei saa toteutua työn tarkkuuden kustannuksella.
–Pystymme ottamaan vastaan mahdollisimman erilaisia työtehtäviä, koska panostamme niin vahvasti juuri sähköisiin vianhakuihin ja diagnostiikkaan. Mahdollisimman tarkka ja tehokas diagnosointi tuo meille selkeää kilpailuetua.
Bosch Car Service -ketjuun kuulumisen tärkeitä etuja on myös työntekijöiden jatkuva kouluttaminen.
–Bosch menee kehityksessä jatkuvasti aallonharjalla. Jos maailmaan tulee jotain mullistavaa, niin Bosch menee koko ajan kehityksessä mukana. Koulutuksissa käydään jatkuvasti läpi viimeisimpiä tekniikoita
Tänä päivänä monimerkkikorjaamokin saa huoltaa autoja, joissa on vielä valmistajan takuuta jäljellä. Takuunalaiset viat ovat asia erikseen, ne pitää korjauttaa valtuutetussa monimerkkikorjaamossa.
–Monimerkkikorjaamonkin pitää kuitenkin dokumentoida huoltonsa oikein. Jos jotain takuuasiaa lähdetään viemään eteenpäin, monimerkkikorjaamonkin on pystyttävä näyttämään dokumentit sitä, miten auto on huollettu ja mitä tuotteita on käytetty
Teksti Timo Kiiski







Vastaa