Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 220 CDi Coupe – Pk-yrittäjän menestyksen ensihedelmiä

Julkaissut:

|

17.7.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E 220 CDi Coupe – Pk-yrittäjän menestyksen ensihedelmiä

Aika usein varsinkin nuorempi pk-yrittäjä nauttii menestyksensä ensihedelmistä ostamalla käytetyn coupen.  Ja mikäpä siinä, kun Mercedes-Benz E 220 CDi Coupessa yhdistyvät tyyli, taloudellisuus ja ainakin monen omistajan kestäväksi kehuma dieselmoottori.

 

Kokemus osoitti, että Tikkurilan Ruskeasannan ST1:n pihaan kaartaessa huomasin 10 vuotta vanhankin Coupe-Mersun keräävän jonkin verran katseita. E-sarjan Coupe-Mersun linjat ovat pyöreän pehmeät vailla teräviä pokkauksia. Tasapainoinen ja mittasuhteiltaan sulava auto ei tarvitse kikkailua. Coupe-Mersun piirteet ovat he tunnistettavissa: pitkä keula ja pehmeästi peräpäätä kohti laskeva kattolinja.

Edestä ja takaa katsoen E-sarjan Coupe-Mersu vuosimallia 2015 näyttää kuitenkin samanlaiselta kuin saman ikäinen, 4. sukupolven E-sarjan taksi-Mersu. Koeajoauto kuuluu vuosina 2009–2016 valmistettuun W212-mallisarjaan, josta Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa 2013 esiteltiin kasvojenkohotuksen kokenut malli. Terävöitetty muotoilu toimii erityisen hyvin kaksiovisen E-sarjan AMG Sport -korisarjan kanssa.

Lue myös: Koeajo käytetty Jaguar XF – Naapurikateutta pikkurahalla – Kaasujalka

Vuoden 2015 malli oli käytännössä W212-malliston viimeisiä ennen faceliftin jälkeistä uudistusta vuonna 2016.

Huikea vääntö

Konepellin alla W212-mallisarjan E220 CDI käytti samaa 2,1-litraista nelisylinteristä dieselmoottoria kuin ennenkin. 170 hevosvoimaa ja varsinkin 400 Newtonmetrin vääntö antavat sille riittävän suorituskyvyn. Tänäkin päivänä moottori kävi käynnistäessä vähän karkeasti, mutta lämmetessä käynti muuttui suloisen pehmeäksi.

E-sarjan taksi-Mersun tapaan nelipaikkainen coupekin on hyvin äänieristetty: matkustamo on erittäin hiljainen. Jämäkkä, mutta mukava jousitus sopii varsinkin pitkille matkoille. Itseni ikäiselle mukavaa matkantekoa arvostavalle riittää, että auton sporttisuus jää pitkälti ulkomuotoihin, mutta ratissa tavoittaa klassisen E-Mersun fiiliksen. Pitkillä matkoilla ja kesäaikaan E 220 CDI:llä voi hyvinkin päästä jopa alle 5 litran kulutukseen 100 kilometrillä.

Koeajoon Vantaan Petikon Vaihtoautomaasta saatu E-sarjan coupe ei ollut ulkoasunsa puolesta täysin ”kuin pakasta otettu”:  Kokonaisuutensa auton siisteydestä voisi antaa arvosanan 8. Onhan se selvä, ettei yli 200 000 ajettua kilometriä voi olla jättämättä ainakin pieniä jälkiä esimerkiksi metallivanteisiin.

Teknisesti koeajettu E 220 CDI Copue vuosimallia 2015 vaikutti edelleen olevan iskussa. Mitään ylimääräisiä korkeasta iästä kieliviä kolinoita ja nitinöitä ei päivän aikana kuulunut. Täytyy muistaa, että tämä nyt 16 900 euroa maksava coupe-Mersu on markkinoille tullessaan ollut jo lähtöhinnaltaan 61 073 euroa.

Vuosittaiset käyttökulut 3400-5100 €

Ihan piruuttani kyselin tekoälyltä ja selailin ulkomaisia autosivustoja, mitkä voisivat olla tällaisen vuosimallin 2015 Mercedes-Benz E 220 CDI Coupen arvioidut vuosittaiset käyttökulut, jos autolla ajetaan noin 15 000 km vuodessa. Selvityksen perusteella ne voisivat olla keskimäärin 3400–5100 euroa, riippuen korjausten tarpeesta. Kustannuksiin on sisällytetty 600–1200 euron huolto- ja korjauskulut ja yllättäviin korjauksiin on varattu 300-700 €/vuosi. Polttoainekuluiksi on arvioitu 1300 €/vuosi, vakuutuskuluiksi 800–1200 €/vuosi ja ajoneuvoveron määräksi 530 € /vuosi.

Kestää kuten muutkin dieselit

Kokeneen autokorjaamoyrittäjän Jan Reijon mukaan vuosimallin 2015 diesel-Mersussa on jo niin paljon päästöjä vähentävää tekniikkaa, että enää siitä ei voi ylivertaisena ikiliikkujana.

Pääkaupunkiseudulla sekä Lohjalla ja Nummelassa toimivasta Huoltis-korjaamoketjusta Jan Reijo muistuttaa, että pääsääntöisesti Mersujen isot matkamittarilukemat selittyvät säännöllisellä huollolla. Tämän päivän Mersujen dieselmoottorit itsessään, eivät hänen mukaan ole sen kestävämpiä tai heikompia kuin muidenkaan automerkkien dieselit.
–Säännöllisellä öljynvaihdoilla saavutetaan paljon. Mutta kyllä noita 2.1-litraisia dieselmoottoreitakin on mennyt rikki, esimerkiksi kiertokangen laakerit ovat niissä heikko kohta. Jakoketjuvikojakin niissä on ollut, Reijo sanoo.

Reijon mukaan samaa yhteispaineruiskutusjärjestelmää eli Commonrail -teknnologiaa käytetään kaikissa muissakin dieselmoottoreissa, esimerkiksi Volkswagen-konsernin autoissa.
– Nykydieseleihin on jouduttu laittamaan päästörajoitusten takia niin paljon erilaista saasteenestotekniikkaa, jolloin on selvää, että moottorit ovat myös haasteellisempia ja haavoittuvampia kuin ennen. Itse suosittelen mieluummin ostamaan käytetyn bensa-auton pienellä kuutiotilavuudella tai täyssähköauton.

Reijo painottaa kuitenkin, että vaikka diesel-Mersun moottorinkorjaaminen voi tulla kalliiksi, se ei ole sen kalliimpaa kuin muidenkaan automerkkien.
–Samoja Boschin suuttimia ja korkeapainepumppuja käytetään Volkswageneissakin.

E-sarjan Mersua on saanut niin rautajousilla kuin ilmajousillakin. Koeajoajetussa Mersussa oli teräsjouset.
–Ilmajousitus on erittäin mukava varuste, mutta hajoavien komponenttien hajoaminen se ei ole ihan halpaa lystiä, Reijo muistuttaa.

Mercedes-Benz E 220 CDI AMG BE Coupe, vm. 2015
Mittarilukema: 224000 km
Moottori: R4, 2143 cm3
Polttoaine: diesel
Vetotapa: takaveto
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Tehot:170 hv
Vääntö: 400 Nm
Keskikulutus: 4.9 l/100 km (ilmoitettu)
Co2-päästöt: 129 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.3 s.
Huippunopeus 234 km/h
Mitat: pituus 4830 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2760 mm
Tavaratila 450 l
Myyjä: Vaihtoautomaa, Vantaa, Petikko
Hinta: 16 900 €

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Ford Focus – Pikkudieselin aika ei ole ohi!
Volkswagen Jetta 2006 – Työpäällikön vankka ja laiska ensiauto
Käytetty Hyundai i40 – Farmari määräaikaiselle opettajalle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *