Peugeot 208 GTi tekee paluun – Nyt sähköisenä
Peugeot 208 GTi tekee paluun sähköisenä ja se tunnetaan nyt nimellä E-208 GTi. Voimaa löytyy 280-hevosvoimaa.
Neljäkymmentä vuotta sitten Peugeot kirjoitti uuden luvun autoilun historiaan esittelemällä 205 GTi:n. Sekä 1,6-litrainen versio (1984) että myöhemmin 1,9-litrainen malli (1986) toivat 205 GTi:n korissa tarjolle täysin uudenlaisen pienen ja urheilullisen auton. Siinä yhdistyi ainutlaatuisella tavalla suorituskyky ja nautinnollinen ajettavuus tyylikkään urheilulliseen muotoiluun ja ainutlaatuiseen monipuolisuuteen.
Neljän vuosikymmenen aikana Peugeotin GTi-logo on ollut osana monien urheilullisen mallien tarinaa – 306, 206, 207, 208… – unohtumatta tietenkään moottoriurheilua ja lukuisia voittoja etenkin rallipoluilta. GTi ei ole pelkkä logo; se on tunnus, joka kuvastaa Peugeotin ikonisimpien mallien erinomaisuutta.
Nyt Peugeot jatkaa GTi:n tarinaa tulkitsemalla uudelleen hauskuuden symbolia modernilla ja itsevarmalla tavalla. Peugeot E-208 GTi on ensimmäinen täysin sähköinen GTi. Se on nykyaikainen ja vastuullinen tulkinta ajamisen nautinnolle, jossa yhdistyvät ainutlaatuinen ja luokkansa johtava suorituskyky sekä B-segmentin monipuoliseen käytettävyyteen.
Uusi Peugeot E-208 GTi on yhdistelmä suorituskykyä, muotoilua ja hienostunutta viimeistelyä. Se on tulosta Peugeot Sportin ja Peugeotin muotoilijoiden yhteistyöstä – luokkansa tehokkain sähköinen B-segmentin auto, jonka luonne on vaatimaton mutta määrätietoinen. Se on auto niille, jotka ymmärtävät, mistä on kyse.
GTi-perimä sydämessä
E-208:n kompakti, leveäharteinen muoto toimii hyvänä perustana GTi-mallin suunnittelulle. Madallus ja leveämmät raidevälit lisäävät selkeästi auton dynaamisuutta. Peugeotille ominainen kynsien jälkiä mukailevat kolmeviiruiset päiväajovalot tuovat visuaalista voimaa niin edessä kuin takana. Viimeistelyssä GTi-tyyli näkyy hienostuneina punaisina yksityiskohtina säleikössä, valoissa, jarrusatuloissa ja kojelaudan tikkauksissa – kaikki harkitusti toteutettuja.
E-208 GTi rakentuu yli 40 vuoden GTi-perinnölle. Sen madallettu kori (-30 mm) ja levennetyt raidevälit (edessä +56 mm ja takana +27 mm) antavat autolle jykevän, matalan olemuksen. 18-tuumaiset GTi-vanteet viittaavat 205 GTi:n ikonisiin vanteisiin. Pelkän ulkonäön lisäksi vanteiden muotoilulla tehostetaan jarrujen jäähdytystä. Urheilullista ilmettä täydentävät levennetyt pyöränkaaret, hillityt punaiset yksityiskohdat ja kiiltävän musta takasumuvalon sisältävä takadiffuusori. 205 GTi:n perintöä kunnioittava kirkkaan punainen erikoisväri viimeistelee kokonaisuuden.
Sisätiloissa punaiset yksityiskohdat kuten matot, turvavyöt ja tikkaukset luovat tunnistettavan GTi-tunnelman. Integroiduilla niskatuille varustetut etuistuimet tukevat aktiivista ajoa, mutta ovat mukavat myös arjessa. Kompakti ohjauspyörä yhdistää Alcantaran® ja punaisen rei’itetyn nahan jatkaen GTi:n perinteistä urheilullista ilmettä.
Ranskalaista osaamista – ketteryyttä ja voimaa
E-208 GTi on pitkälti Peugeot Sportin käsialaa. Erityisesti akuston lämmönhallinnassa, alustan virityksessä sekä energian talteenotossa on hyödynnetty moottoriradoilta 9X8 Hypercarista kerättyjä kokemuksia. Tuloksena onkin luokkansa tehokkain ja suorituskykyisin auto.
E-208 GTi:n Ranskassa Trémeryssä valmistettu sähkömoottori tarjoaa 280 hevosvoiman tehon ja 345 newtonmetrin väännön. Näiden turvin kompakti sähkötykki selvittää 0-100 km/h kiihdytyksen 5,7 sekunnissa ja saavuttaa 180 km/h huippunopeuden. Akustona toimii 54 kWh:n CATL:n valmistama ja erityisestä urheilulliseenkin käyttöön optimoidulla lämmönhallinnalla varustettu akusto. WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 350 kilometriä. Lataaminen onnistuu parhaimmillaan 100 kW:n teholla ja latausväli 20-80 % taittuu parhaimmillaan alle 30 minuutissa.
Riittävästä vetopidosta ja loogisesta kaarrekäyttäytymisestä huolehtii alennusvaihteesta löytyvä luistonrajoitin (ns. tasauspyörästön lukko). Myös voiman välittämisessä ajoalustaan luotetaan ranskalaiseen osaamiseen – E-208 GTi:n alla pyörivät Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat koossa 215/40 R18.
Peugeot Sportin virittämä jousitus, iskunvaimennus, takavakaaja ja Sport-tila mahdollistavat aidot GTi-elämykset ilman kompromisseja. Vauhdin hidastamisesta huolehtivat etenkin etuakselilta löytyvät 355 mm jarrulevyt ja kiinteät nelimäntäiset jarrusatulat.
Peugeotille ominainen i-Cockpit® täydentää ajokokemusta. Kompakti ohjauspyörä ja tukevat etuistuimet tukevat dynaamista ajotyyliä. Digitaaliset näytöt, urheilullinen äänimaailma ja punainen tunnelmavalaistus tekevät ajamisesta kokonaisvaltaisen kokemuksen.
Peugeot E-208 GTi ensiesiteltiin perjantaina 13.6. Le Mansissa legendaarisen 24h-kilpailun aattona. Uusi GTi saapuu Suomeen vuonna 2026.
Vastaa