Akaan Autotyö – ”Tekoäly ei voita kädentaitajaa”
Vaikka tekoäly näyttelee yhä suurempaa roolia nykymaailmassa, se ei silti pysty suorittamaan mekaanista työtä, jatkossakin alalla tarvitaan myös kädentaitoja. Siksi Petri Suhonen Akaan Autotyö Oy:stä kannustaa nuoria jatkossakin korjaamaan mopoja ja erilaisia laitteita.
Suhonen tunnustaa kuitenkin myös tekoälyn vahvuudet.
–Sitä voidaan tulevaisuudessa käyttää huoltotöiden ajanvarauksiin ja varmasti myös joissain määrin auttamaan vianhakutöissä, kunhan muistaa ja osaa suodattaa väärän tiedon pois, hän sanoo.
Suhonen valmistui ammattikoulusta autoasentajaksi vuonna 2008, mutta mopojen kanssa hän touhusi jo ennen teini-ikää. Yrittäjäksi hän ryhtyi ostamalla Akaan Autotyö Oy:n vuonna 2023. Ennen yrittäjyyttä hän oli ehtinyt tehdä pitkän uran varaosien parissa ja juuri varaosapuoli onkin hänen vahvuutensa.
Tärkeä tukiverkosto varaosapuolella sekä muussa hankinnassa Suhosella olikin jo valmiina.
–Olin ollut 10 vuotta aiemmin myymässä varaosia KL-varaosissa Tampereella. Pidin tärkeänä, että sitä kautta saan laadukkaat varaosat KL:n edustamiin automerkkeihin muun muassa: Volvo, Mersu, BMW sekä Audi. Meidän kautta voidaan toimittaa myös KL-varaosien koko tuotevalikoima, eikä paikallisten tarvitse välttämättä lähteä ajelemaan omaa kylää pidemmälle, Suhonen sanoo.
Asiakkaan toiveet huomioiden
Akaan Toijalassa sijaitseva ja jo vuonna 1982 perustettu autohuoltoliike tarjoaa monipuoliset palvelut saman katon alta. Yritys on vakiinnuttanut asemansa 16 000 asukkaan Akaassa.
–Kyllä se meidän vahvuutemme on monipuolinen palveluntarjonta. Palveluihimme kuuluu muun muassa määräaikaishuollot, vauriokorjaukset, maalaukset, tuulilasinvaihdot ja -korjaukset sekä ilmastointihuollot. Voimme tehdä saman katon alla niin vauriokorjaukset kuin tavalliset huollot ja korjauksetkin vikadiagnostiikkatöineen. Vain autonpesu- ja fiksaamo toimintaa sekä rengaspalveluja meillä ei ole, mutta teemme yhteistyötä parin paikallisen yrityksen kanssa Suhonen kertoo.
Huollot ja korjaukset tehdään aina autovalmistajien ohjeiden mukaisesti laadukkaita varaosia käyttäen, mutta aina asiakkaan lisätoiveet huomioiden. Kolarikorjauspuolella yritys suorittaa vakuutusyhtiöiden sekä yksityisasiakkaiden teettämiä vauriokorjauksia sekä maalauksia.
–Käytössämme on Cabas-vauriolaskentaohjelma, mikä on hyvä työkalu vauriokorjausten laskemiseen. Itse vastaan enemmän työnjohdosta vauriopuolella, toinen kaveri vastaa sitten työnjohtajana korjaamopuolen toiminnasta. Välillä on päiviä, ettei minulla ole harmainta aavistusta, mitä korjaamon puolella on tapahtunut, Suhonen naurahtaa.
Aikaa vievä vian etsiminen
Vaikka autokanta sähköistyy, riittää Suhosen mukaan autokorjaamoilla vielä pitkään työsarkaa perinteisten polttomoottoriautojen huoltamisessa ja korjaamisessa.
–Siitä on ihan tutkittuakin tietoa, että monimerkkikorjaamoilla käyvien autojen keski-ikä pyörii 6–8 vuodessa, kun taas merkkiliikkeet yrittävät saada tehtyä kaikki 1-5 vuotiaat. Yritämme tietenkin saada nuo uudetkin autot alusta asti käymään meillä, sillä takuuthan säilyvät monimerkkikorjaamossakin, kunhan korjaamolla on valmiudet merkitä huollot sähköisiin huoltokirjoihin ja suorittaa huollot autovalmistajien huolto-ohjelman mukaisesti.
Omat haasteensa on kuitenkin myös monissa iäkkäämpien sekä uudempien polttomoottoriautojen sähköjärjestelmissä.
– Varsinkin vähän iäkkäämmissä autoissa, joissa on paljon lisävarusteita, on niissä myös siten paljon sähköä sekä ohjainlaitteita, nämä alkavat väistämättä ajan myötä temppuilemaan ja joskus vianhaku onkin todella haasteellista ja aikaa vievää työtä.
Autokannan sähköistyessä kuitenkin Akaan Autotyössäkin suunnitelmana on kouluttautua vahvemmin myös sähköautoihin.
–Haluamme, että meillä kävisi enemmän myös uudempia, 1-5 vuotta vanhoja autoja. Suhonen sanoo.
Elinehtona moniosaaminen
Akaan kokoisessa kaupungissa autokorjaamon elinehto on toimia monimerkkikorjaamona.
–Varmasti suuremmissa kaupungeissa voi keskittyä vain joihinkin tiettyihin merkkeihin. Sen sijaan, jos meillä on nosturilla tänään Fiat, Dacia, Mersu ja Volvo, niin huomenna nosturilla voi olla neljä Opelia ja ylihuomenna Saabia, Skodaa ja Volkkaria. Jokaisen korjaustyön aloittaminen tietää uuden opettelua.
Ostakaa nuorille mopoja!
Monimerkkikorjaamon menestyksessä avainasemassa ovat myös sujuvat varaosatoimitukset. Korjaamopuolella Akaan Autotyö Oy:lle tärkeä kumppani varaosatoimituksissa KL-Varaosat, joka toimittaa alkuperäis- sekä tarvikeosat ja lisävarusteet Mercedes-Benzeihin, BMW:hen, Audeihin ja Volvoihin.
–Toimivien varaosatoimitusten ansioista meidän ei tarvitse pitää omaa varaosavarastoa, kun tänään tilattu tavara tulee tänne jo seuraavaksi päiväksi tai parhaillaan jopa saman päivän aikana. Vain muutamaan yleiseen automalliin, mitä meillä käy paljon, löytyy suodattimien kaltaisia perusosia omasta hyllystä.
Korjaamoalan osaajapulaan Suhonen näkee useita eri syitä. Yksi niistä on, että enää ei korjata mopoja vaan uudet mielenkiinnon kohteet ovat enemmän älylaitteissa.
–Mopoautoja ja mönkijöitä nuoret eivät enää korjaa samalla tavalla kuin me korjasimme mopoja omassa nuoruudessani. Kuitenkin juuri mopon kaasuttimen putsaaminen tai vaihtaminen on sitä kädentaitoa, jota tarvitaan tulevaisuudessakin. Minun terveiseni vanhemmille onkin: ostakaa nuorille mopoja! Tulevaisuudessakin tullaan tarvitsemaan kädentaitoja, oli ala mikä hyvänsä, Suhonen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa