Kaasujalka

Uusi Mercedes-Benz CLA hinta alkaen 49 990 €

Julkaissut:

|

26.5.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Mercedes-Benz CLA hinta alkaen 49 990 €

Mercedes-Benz CLA 250 +:n suositushinta 49 990 € ja CLA 350 4MATICin suositushinta 59 990€. Toimintamatka 792 km (WLTP) ja latausteho 320 kW. Ensimmäiset asiakasautot saapuvat syyskuussa.

 

Uuden Mercedes-Benz  CLA 250+ -mallin yhdistetty kulutus on vain 12,2 kWh / 100 km, ja toimintamatka yltää vaikuttavaan 792 kilometriin (WLTP).

Latausteho pysyy korkeana myös kylmissä olosuhteissa akuston esilämmityksen ansiosta. Nelivetoisessa mallissa energiatehokkuutta lisää mekaanisesti irtikytkettävä etuveto (DCU). Tarjolla on kaksi akustokokoa: 85 kWh ja myöhemmin myös 58 kWh.

EDU 2.0 – uusi aikakausi sähköauton voimansiirrossa

Mercedes-Benzin kaksinopeuksinen EDU 2.0 -voimansiirto (Electric Drive Unit) ratkaisee sähköautojen perinteisen haasteen: pitäisikö painottaa huippusuorituskykyä vai maksimaalista energiatehokkuutta? Vastauksena EDU 2.0 yhdistää tehokkuuden ja suorituskyvyn. Yksivaihteisessa sähköautossa tämä valinta on väistämätön kompromissi, mutta kaksinopeuksinen vaihteisto tuo mukanaan molemmat – ilman kompromisseja.

EDU 2.0 -järjestelmässä on kaksi välityssuhdetta, joiden välillä vaihdetaan automaattisesti ajotilanteen ja kuormituksen mukaan. Alempi vaihde tarjoaa paremman kiihtyvyyden ja voimakkaamman vedon esimerkiksi liikkeelle lähdöissä tai jyrkissä ylämäissä, kun taas suurempi vaihde optimoi hyötysuhteen ja energiankulutuksen suuremmilla ajonopeuksilla, kuten moottoritiellä. Suurempi vaihde mahdollistaa myös korkeamman huippunopeuden.

Muotoilun lähtökohtana on ollut rauhallinen ja selkeä kokonaisuus, joka tukee kuljettajan ja matkustajien viihtyvyyttä. Keskipisteenä on valinnainen MBUX Superscreen -näyttö, joka ulottuu koko matkustamon leveydelle. Yhtenäisen lasipinnan taakse sijoittuvat 26 cm (10,25 tuuman) kuljettajan näyttö, 35,6 cm (14 tuuman) kosketusnäyttö keskellä sekä samankokoinen matkustajan oma näyttö. Rakenteelliset elementit jäävät hienovaraisesti taustalle, jolloin huomio kiinnittyy tarkoin harkittuihin huipputeknologian ratkaisuihin. Suuri panoraama lasikatto on vakiona.

MBUX ja MB.OS – ensimmäinen tekoälyavusteinen infotainment-järjestelmä

Mercedes-Benz User Experience (MBUX) -infotainment-järjestelmä on siirtynyt uudelle tasolle uuden MB.OS-käyttöjärjestelmän myötä. Tämä avaa uuden aikakauden, jossa yksilölliset käyttökokemukset ja auton sekä kuljettajan välinen intuitiivinen vuorovaikutus ovat keskiössä.

Uusi MBUX on maailman ensimmäinen autoihin kehitetty infotainment-järjestelmä, joka yhdistää tekoälyavustajat sekä Microsoftilta että Googlelta – ensimmäistä kertaa useita tekoälyalustoja hyödynnetään rinnakkain samassa järjestelmässä.

Järjestelmän poikkeuksellinen suorituskyky vaatii vesijäähdytetyn keskustietokoneen, joka toimii yhdessä Mercedes-Benz Intelligent Cloud -pilvipalvelun kanssa. Tämä mahdollistaa jatkuvat OTA (over-the-air) -päivitykset – ensimmäistä kertaa myös ajoavustinjärjestelmille. Tämän ansiosta CLA pysyy ajan tasalla ja houkuttelevana pitkään, aivan kuten älypuhelin, joka kehittyy uusien sovellusten ja ominaisuuksien myötä.

Kattava vakiovarustelu ja AMG Line -paketti

Uusi täyssähköinen Mercedes-Benz CLA on jo perusversiosta alkaen hyvin varusteltu. Vakiovarusteina ovat mm. LED High Performance ajovalot, valaistu Mercedes-Benz keulamaski, DISTRONIC-aktiivinen etäisyysvakionopeudensäädin, nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, Googlen dataa hyödyntävä navigointi, videoneuvottelukamera, ARTICO-tekonahka/kangasverhoilu, mukavuusistuimet edessä, 11 kW AC-lataus ja 320 kW DC-lataus.

AMG Line -varustetaso tuo lisää vakiovarusteita, kuten AMG styling-elementit, 18-tuuman AMG-vanteet, sport-etuistuimet ja nappanahkaverhoiltu urheilullinen ohjauspyörä. AMG Line -malleissa on lisäksi vakiona Advanced Plus -paketti, joka sisältää mm. KEYLESS-GO -avaimettoman järjestelmän, mobiililaitteiden langattoman latausjärjestelmän, tunnelmavalaistuksen ja ulosnousevat ovenkahvat.

ekniset tiedot

Mercedes-Benz CLA
250+
350 4MATIC
Suositushinta ilman toimituskuluja €
49 990
59 990
WLTP km
792
770
Yhdistetty kulutus WLTP kWh
12,2
12,6
Huippunopeus km/h (rajoitettu)
210
210
Kiihtyvyys 0–100 km s.
6,7
4,9
Suurin teho kW (hv)
200 (272)
260 (354)
Suurin vääntömomentti (Nm)
335
515
Akuston koko kWh brutto
85,5
85,5
Suurin AC-latausteho kW
11
11
Akuston tyyppi
LMC
LMC
Suurin DC-latausteho kW
320
320
Korkeajännite V
800
800
Sähkömoottorin tyyppi
PSM
PSM+PSM
Pituus
mm
4723
Leveys
mm
1855
Leveys taustapeilien kanssa
mm
2021
Korkeus
mm
1468
Akseliväli
mm
2790
Tavaratila VDA
l
405
Frunk
l
101
Vetokyky jarrullinen kg
1500
1800
Vetokyky jarruton kg
750
750
Omamassa kg
2055
2135

Mitat verrattuna edelliseen malliin

Kokonaispituus mm
+ 35
Leveys mm
+ 22
Korkeus mm
+ 29
Akseliväli mm
+ 61

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Peugeot 208 GTi tekee paluun – Nyt sähköisenä
Veteen suistuneet autot: mitä tutkijalautakunnat kertovat?
Peugeot E-3008 ja E-5008 saivat nelivetoiset mallit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *