Kaasujalka

TMA Autohuolto on korjannut jo yli 1000 autonmoottoria

Julkaissut:

|

22.5.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

TMA Autohuolto on korjannut jo yli 1000 autonmoottoria

 

Lahtelaista TMA Autohuoltoa & Varaosat Oy:tä voi hyvällä syyllä kutsua autonmoottoreiden todelliseksi moniosaajaksi. Vuonna 2013 perustetun korjaamon meriittilistalle mahtuu yli 1000 perusteellisesti korjattua moottoria sekä kymmeniä tuhansia normaalia huoltoa ja korjausta.

 

Yrittäjä ja toimitusjohtaja Tero Maunon mukaan TMA Autohuolto pyrkii olemaan edelläkävijä alati muuttuvalla autoalalla. Korjaamo tunnetaan erikoistumisestaan moottoreiden ja vaihteistojen korjaukseen, mutta palveluvalikoimaan kuuluvat myös normaalit huolto- ja korjaustyöt. Yhtiössä on kymmenen työntekijää.

TMA Autohuolto ei ole erikoistunut mihinkään tiettyihin merkkeihin.
–Huollamme ja korjaamme kaikki merkit. niin bensa- , diesel- kuin sähköautotkin tehtaan ohjeiden mukaisesti. Näin ollen meillä huollettu auto ei menetä takuutaan. Takuunalaiset viat ovat tietysti asia erikseen, ne täytyy korjauttaa valtuutetussa merkkikorjaamossa, Mauno painottaa.

Samassa osoitteessa toimiva TMA Varaosat puolestaan on niin erikoisempien kuin tavallistenkin autojen varaosiin erikoistunut varaosamyymälä ja verkkokauppa on tulossa myös. TMA Varaosien kautta saa niin tarvikeosat kuin OE-laatuiset alkuperäisosatkin sekä moottorin korjaussarjat

Puolita huoltoväli

Säännöllisen ja ammattitaitoisen huollon merkitystä korostuu entisestään tämän päivän autoissa.
–Nykyaikaiset päästönormit asettava erittäin suuria haasteita moottoriteknologialle, kun autot eivät saa päästää enää juuri mitään sieltä pakoputken päästä, Mauno sanoo.

Pakokaasujen takaisinkierrätys on tärkeä osa päästöjen hallintaa, eikä pakoputken päästä saa enää päästä ilmoille oikein mitään. Tämän myötä moottoriin kertyy likaa, joka taas lisää oikeanlaisen huollon merkitystä entisestään.

–Samanaikaisesti kuitenkin autojen huoltovälit ovat venyneet yleisesti 30 000 kilometriin. Tämä voi olla ok jossain Keski-Euroopassa jossa keli olosuhteet ovat paremmat, mutta näin pitkä huoltoväli asettaa auton kestävyydelle todellisen haasteen Suomen oloissa, kun kylmäkäynnistyksiäkin on enemmän.

Mauno suosittelee suomalaisia puolittamaan 30 000 kilometrin öljynvaihtovälit, jotta auto pysyisi kunnossa Suomen olosuhteissa.

Vaihtoehto vaihtomoottorille

TMA:n erikoistuminen moottorikorjauksiin juontaa Tero Maunon omasta työhistoriasta.
–Olin itse Audin merkkiliikkeessä huoltopäällikkönä niihin aikoihin, kun Audeihin alkoi tulla näitä öljynkulutusongelmia.  Autovalmistajan ohjeistus ei antanut koko moottorin vaihtamiselle juurikaan vaihtoehtoja.  Huomasin siinä sauman lähteä etsimään vaihtoehtoja jumalattoman kalliille moottorin vaihtamiselle, Mauno sanoo.

Tänä päivänä omat haasteensa autokorjaamoille tuovat hybridit.
–Hybridinkin vaurioita kuluttaja voi omalla käyttötavallaan ehkäistä. Esimerkiksi kovilla pakkasilla ei pidä lähteä pelkällä sähköllä liikenteeseen, kun polttomoottori on vielä kylmänä. Riski järjestelmän rikkoutumiselle on olemassa, jos sähköisen ajon loppuessa kylmä polttomoottori pärähtää satasen vauhdissa moottoritiellä.

Isot säästöt

Moottorin laadukkaalla korjauksella voi säästää isoja summia rahaa.
–Mieleen tulee yksi tuplaturbolla varustettu V-moottori, jonka vaihtomoottorin kustannusarvio merkkiliikkeessä oli 32 000 euroa. Meillä se tuli kuntoon vähän yli 10 000 eurolla.

Säännöllisten öljynvaihtovälien noudattamisen rinnalla Mauno kannustaa teettämään myös pesun auton öljytilalle.
–Vanhoja öljyjä pois valuttaessa moottoriin tuppaa aina jäämään jäännösöljyä sekaan.  Parinkympin lisähinta öljynvaihtohuollon yhteydessä on ihan hyvä sijoitus, joka voi ennaltaehkäistä isoja ongelmia, Mauno sanoo.

Tänä päivänä omat haasteensa autokorjaamoille tuovat myös hybridit.
–Hybridinkin vaurioita kuluttaja voi omalla käyttötavallaan ehkäistä. Esimerkiksi kovilla pakkasilla ei pidä lähteä pelkällä sähköllä liikenteeseen, kun polttomoottori on vielä kylmänä. Riski järjestelmän rikkoutumiselle on olemassa, jos sähköisen ajon loppuessa kylmä polttomoottori pärähtää satasen vauhdissa moottoritiellä, Mauno neuvoo.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Proautolasi -ketju laajensi toimintaansa Helsinkiin
Jarruremontti alkuperäisosilla vai tarvikeosilla? Hintahaitari 1300 – 2500 euroa!
Autonavaimet.fi tekee uudet autonavaimet tunnissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *