SK-Autosound paransi Viton äänimaailmaa perusteellisesti

Tärkeintä Kauniston mielestä on nimenomaan ovien äänieristys.
Laadukkaasti toteutettu äänieristys ja huippuluokan autohifit muuttivat Mercedes-Benz Vito -pakettiauton karun äänimaailman kertaheitolla miellyttävämmäksi.
Kaasujalan lukijan Petri Immosen työtä on asuntojen ”flippaaminen” eli myyntikuntoon remontoiminen ympäri Suomen: siksi auto on myös liikkuva toimisto. Aiemmin Immonen taittoi matkaa mukavilla BMW-malleilla, 530-farmarilla ja X5 -maasturilla.
Farmari ja isokin katumaasturi olivat mukavia ajaa ja kuunnella ajon aikana musiikkia, mutta Immonen tarvitsi lisätilaa myös työkalujen kuljettamiseen ja asuntoremontissa syntyvän rakennusjätteen kuskaamiseen kaatopaikalle.
–Kun Bemareissakin oli koko ajan penkit alhaalla, ajattelin, että on pakko hommata pakettiauto. Valintani osui sitten uudenkarheaan Mercedes-Benz Vitoon, mutta jo lähtiessäni ajamaan sillä ensimmäisen kerran melu paljasti sen karuksi työkaluksi, mihin se on tietysti suunniteltukin, Tehdas ei ole äänieristykseen juurikaan panostanut.
Tämä ei kuitenkaan ollut ylipääsemätön ongelma, koska äänieristys voidaan tehdä jälkikäteen. Immosen Vitoon sen teki espoolainen SK-Autosound, jolla on Vehon kanssa sopimus Vito-pakettiautojen äänieristämisestä. Samalla Vitoon asennettiin myös laadukas hifipaketti.
Ovien eristys tärkeintä
Suuren äänieristeiden valmistajan Comfort Mat:n tuotteista löytyi laaja valikoima eri ominaisuuksilla varustettuja ”äänieristemattoja” joissa on itsessään liima ja ne asennetaan yksinkertaisesti liimaamalla niitä peltipintoihin.
Immosen Vitoon tehtiin äänieristys oviin, lattiaan, kattoon ja väliseinään. Näillä saatiin merkittävä parannus meluun.
Tärkeintä Kauniston mielestä on nimenomaan ovien äänieristys.
–Sillä saa suurimman eron ajomeluun, sekä se parantaa ovikaiuttimien äänentoistoa. Oviin tehdään yleensä ns. kolmikerroksinen eristys, sanoo Samu Kaunisto äänieristyksen ja hifipaketin asennuksesta vastanneesta SK-Autosoundista.
Väliseinän eristys muutti hytin akustiikkaa merkittävästi.
– Näillä toimenpiteillä saimme auton niin paljon hiljaisemmaksi, että omistajan mielestä oli kuin olisi hypännyt eri auton puikkoihin, Kaunisto sanoo.
Laadukas hifisarja
Huonon äänieristyksen lisäksi pakettiautoissa on yleensä lisäksi täysin surkea äänentoisto, melkeinpä merkistä ja mallista riippumatta.
–Lähtökohtaisesti kaiuttimet täytyy aina vaihtaa, asentaa vahvistin ja subwoofer, jos halutaan hyvä äänentoisto. Näitä on sitten laaja valikoima ja niiden valintaan vaikuttaa auto, budjetti ja kuinka laadukkaaseen äänentoistoon pyritään. Tämän asiakkaan kanssa sovittiin tietty kokonaisbudjetti ja saimme sen puitteissa vapaat kädet toteutukselle, Kaunisto sanoo.
Immosen Vitoon valittiin kaiuttimiksi saksalaisen kaiutinvalmistaja Gladenin uuden Sigma-sarjan laadukas 2-tie kaiutinsarja.
Viton alkuperäinen soitin haluttiin säilyttää ja se onkin usein uudemmissa autoissa ainoa ratkaisu. Integroituja soittimia ei aina voida vaihtaa tarvikesoittimiin. Immosen Viton mallissa (2021) se vielä onnistuisi, mutta ei enää vuoden 2025 mallissa.
-Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, koska italialainen vahvistinvalmistaja Mosconi on perehtynyt juuri tähän asiaan ja valmistaa vahvistimia, mitkä voidaan kytkeä mihin tahansa auton alkuperäiseen järjestelmään, Kaunisto sanoo.
Mosconin Pico-mallisarjasta Immosen autoon valittiin Pico6|8DSPV2–vahvistin, joka on 6-kanavainen, yhteensä 440-wattinen vahvistin, jossa on myös DSP prosessori.
–Sitä voidaan säätää lähes rajattomasti PC:n avulla ja säädöt jäävät vahvistimen muistiin, Kaunisto sanoo.
Vahvistin on pienikokoinen ja mahtuu Vitossa kojelaudan sisään. Subwooferiksi” eli ”subbariksi ” valittiin yleismallinen Phoenix Gold 10” subbarin, jossa on lisäksi 10-tuumainen passiivisäteilijä.
–Tällä saadaan kotelokokoa pienennettyä ja ilmaa liikkumaan enemmän. Vitossa subbarikotelo voidaan asentaa penkkien alle tavaratilan puolelta. Asennuksen jälkeen teemme mittaukset ja säädämme laitteiston käyttämällä vahvistinvalmistajan säätöohjelmaa, Kaunisto kertoo.
3500 euron kustannus
Immosen Viton äänieristäminen ja äänentoistojärjestelmän asentaminen veivät noin kolme päivää. Kustannus oli noin 3500 €.
–Olemme tehneet sopimuksen Vehon kanssa. Nyt meidän äänentoistopaketin voi tilata mistä tahansa Vehosta uuteen Vito-pakettiautoon tilauksen yhteydessä. Vehon Vito SoundUp-paketti pitää sisällään ovien äänieristyksen, saman kaiutinsarjan ja vahvistimen kuin edellä, sekä meidän suunnitteleman 10 tuuman subwooferin. Paketin hinta on 2950 € asennettuna, Kaunisto kertoo.
Tällä hetkellä Vantaan Vehkalan Vehossa on Vito-esittelyauto kuunneltavissa.
–Toki vastaava paketti voidaan asentaa mihin tahansa W447 Vitoon vuosimallia 2014-2025, Kaunisto sanoo.
Immonen on tyytyväinen lopputulokseen.
–Äänieristys parani hirveästi. Eihän se toki vastaa jotain BMW-henkilöauton vakioeristystä: kun pakettiauton tuulilasin ja sivuikkunoiden pinta-ala on iso, niin väkisinkin ikkunat päästävät ääniä läpi. Melutaso on nyt kuitenkin siedettävä ja pystyn ajomatkojen aikana nauttimaan äänikirjoista ja musiikista. En kuitenkaan ole mikään hifiharrastaja. Kerrostaloasunnossa volyymeja ei voi säätää kovin korkealle, joten on tärkeää, että voin sitten autossa kuunnella musiikkia vähän kovemmalla, Immonen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa