Kaasujalka

Koeajo Honda ZR-V e:HEV – 1000 km tankillisella

Julkaissut:

|

7.4.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Honda ZR-V e:HEV – 1000 km tankillisella

 

Honda-perheen uutuusmalli ZR-V e:HEV asettuu pienemmän HR-V:n ja isommaksi kasvaneen CR-V:n väliin. Valmistaja lupaa täyshybridille matkaa jopa 1000 kilometriä ilman tankkausta. Voi se tarkan kaasujalan painajalta onnistuakin.

 

Ensinäkemältä uusi Honda ZR-V näyttää kilpailijaltaan Toyota Corolla Crossilta. Helposti jää huomaamatta, että ZR-V on kuitenkin kymmenisen senttimetriä Corolla Crossia pidempi.

Ulkonäkö on ihan mukiinmenevä, eikä se varmasti ketään ärsytä, mutta eipä se nyt varsinaisesti säväytäkään. ZR-V täyttää nyt entisen Honda CR-V:n paikan, kun CR-V on kasvanut isommaksi.

ZR-V kulkee sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhdistelmällä. Sydän on e:HEV -teknologia, joka kuljettaa ZR-V:tä sähkömoottorin ja bensamoottorin yhdistelmällä. Sähköinen ajotila tarjoaa liikkeelle lähtiessä äänetöntä menoa ja välitöntä tehoa. Hybridiajotila antaa valmistajan mukaan parhaimmillaan jopa 1000 kilometrin toimintasäteen, kun polttomoottori kytkeytyy päälle vasta suuremmilla nopeuksilla ja se on hybridiajotilaa taloudellisempaa.

Keskikulutus asettui talvisella koeajoviikolla 7 litraan satasella. Istuma-asennosta tällainen hitusen alle 180 cm pitkä löytää helposti todella hyvän ajoasennon.

Kiitos painikkeista

Suorituskyky on riittävä, kun valitsee Drive modesta Normal-ajotilan. Dynaamista tuntua voi lisätä pistämälle asetuksen Sport-ajotilaan. Taloudellista menoa metsästävän taas kannattaa valita Eco-ajotila. Talvikeleihin löytyy myös Snow-ajotila.

Lue myös: Koeajo Honda HR-V – Kaikki on uutta

Automaattivaihteiston lovia vaihdellaan nappeja painelemalla ja siihen tottui nopeasti. Sisustustakin leimaa selkeys, sama pätee hallintalaitteisiin. Luojan kiitos, ZR-V:ssä on paljon ihan manuaalisesti säädettäviä painikkeita.

Ilolla tervehdin erityisesti talvikeleillä lämmityksen ja ilmastoinnin perinteisiä ja manuaalisia nappulasäätimiä. Tietoviihdejärjestelmäkin on selkeä, mutta ehkä se tämän päivän sähköautojen julmetun suurien tablettinäyttöjen rinnalla näyttää hiukan vanhahtavalta.

Muunneltavat tilat

Tilaa on niin tavaroille kuin ihmisillekin ja tilat ovat myös muunneltavat. Tavaratila venyy takapenkit kaatamalla jopa 1322 litraan.

184 hevosvoimaa tekee ajosta riittävän vaivatonta. Ristiselän tukea ei pysty erikseen säätämään, mutta onneksi sitä omiin tarpeisiini oli riittävästi ihan luonnostaan.

Ajamista voisi kehua vaivattomaksi, vaikka 184-hevosvoimainen ei siitä rakettia teekään. Pääosin ZR-V liikkuu sähkömoottorin voimalla ja bensalla käyvä suorasuihkutusmoottori lähinnä lataa akkuja. Välillä kulutus kävi leudommalla säällä jopa 6.1 litrassa satasella, mutta koeajoviikon keskikulutus oli lopulta 7.2 l/100 km, jota sitäkään ei voi talviaikana pitää riittävän väkevälle ja tilavalle perheluokan crossoverille mitenkään hälyttävän suurena.

Vaivaton ajettava

Alusta on jämäkkä ja ohjaus esimerkillisen mallikas. Katumaasturiksi ZR-V:tä on yllättävän vaivatonta pyöritellä myös kaupunkioloissa. Nelivetoisena ZR-V:tä ei saa, vaan sellaista etsivän pitää vaihdettava suurempaan Honda CR-V:n

Sitten tullaan melkeinpä ainoaan ZR-V:n miinukseen. Koeajettu ZR-V Hybrid Advance on ZR-V -malliston huippu, jonka kokonaishinta maaliskuun alussa oli 48 166 euroa. Halvimman Elegance-varustetason ZR:n kokonaishinta ilman varusteita on 43 258 €.

Eivät nuo hinnat järkyttäviä ole, mutta 43–50 000 eurolla tarjontaa on paljon täyssähköisistäkin.  Kovimman vastuksen tarjoaa Toyota Corolla Cross Hybrid, jonka alkaen-hinta on 40 087€. Tässä hintaluokassa yli 3000 euroa voi kuitenkin olla iso raha.

Honda ZR-V on etevä auto, mutta ulkonäköä eräs tuttava arvosteli myös vähän tylsäksi.

Plussat
Vaivaton ajettava
Selkeät hallintalaitteet
Muunneltavat tilat

Miinukset
Hivenen liian kallis, EHKÄ!
Hiukan liian neutraali ulkonäkö

JÄLKIMAKU
Sitä on vähän vaikeakin ymmärtää, miksi ”Japanin Bemariksikin” joskus kehuttu ja eteväksi tiedetty Honda on jäänyt ensirekisteröintitilastojen häntäpäähän. ZR-V:stä tuskin on pankin räjäyttäjiksi, vaikka se onkin kaikin puolin hyvä auto. Ehkä se voisi olla vähän säväyttävämmän näköinen, näinä aikoina ”ihan kiva” ei taida riittää.

 

Honda ZR-V e:HEV Advance
Moottori: R4, 1993 cm3
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: portaaton automaatti
Polttoaine: bensa + sähkö (täyshybridi, itselatautuva)
Teho: 185 hv
Vääntö: 315 Nm
Yhdistetty kulutus (WLTP): 5.7 l/100 km
C02-päästöt: 132 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.0 s
Huippunopeus 173 km/h
Mitat: pituus 4 568 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2657 mm
Tavaratila  380–1 322 l
Koeajoauton hinta: 48 166 €, ZR-V Hybrid -malliston hinnat alk. 43 258 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volkswagen Golf eHybrid – Taittaa yli 140 km sähköllä
Koeajovideolla Skoda Elroq – Luokkansa paras sähköauto
Koeajo Hyundai Bayon Cross – Perushyvä viistoperä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *