Kaasujalka

Toyota Proace Max – Todella sähäkkä sähkökuorma-auto

Julkaissut:

|

24.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Toyota Proace Max – Todella sähäkkä sähkökuorma-auto

Iso 17-kuutioinen Toyota Proace Max rekisteröidään kevytkuorma-autoksi, sillä ison akun johdosta sen kokonaispaino on 4250 kiloa.

Sivusta autoa katsellut pitkän linjan automies veikkasi merkiksi Fiat Ducatoa. Ja toden totta sukunäköä onkin paljon, mutta Toyotan logot hämmästyttävät ja herättävät selvästi kiinnostusta. Vahvennetusta jousituksesta johtuen maavaraa näyttäisi olevan tavallista runsaammin ja korkeuttakin piisaa H3 -mallissa.

Lue myös: Koeajossa Peugeotin sähköpaku – Ketterä ja tarjoilee miellyttävää kyytiä

Kyllä kulkee

Ohjaamossa kaikki tuntuu tutulta jos on joskus Boxeria tai vastaavaa ajanut, tai tuntuu ainakin aluksi. Virtanappia pitää painaa parikin kertaa ennen kuin vihreä Ready-teksti syttyy ja sitten valitaan ajosuunta pyöriteltävästä pylpyrästä. Ensimmäinen kiihdytys pääsi yllättämään ainakin allekirjoittaneen, Toyota Proace hyökkää nimittäin kuin hauki kaislikosta. Luulin ajavani 150-heppaista sähköpakua, mutta alla olikin 280-hevosvoimainen kuorma-auto. Olin valmistautunut hiukan huolimattomasti koeajoon ja siksipä iso Proace pääsi yllättämään positiivisesti suorituskyvyllään. Kellotin huvikseni kiihtyvyyden nollasta kahdeksaankymppiin ja kello pysähtyi aikaan tasan seitsemän sekuntia! Sen kovempaa kevytkuorkilla ei saisi ajaakaan, mutta rajoitin on säädetty nopeuteen 89 km/h ja se tuo sopivasti pientä pelivaraa normaaliliikenteeseen.

Digipiirturi Toyota Proacessa tietysti on, mutta sitähän ei tarvitse käyttää, ellei kyseessä ole ns. kaupallinen ajo. Ja siinä vaiheessa kuljettajalla pitää olla myös voimassa oleva ammattipätevyys. Tämä tarkoittaa vaikkapa tuttavalle tehtyä muuttoa, josta on luvattu maksaa korvaus tai muu vastaava ansiomielessä tehty reissu. Muuttoautona pitkä ja korkea Toyota on ihan omiaan, tavaraa mahtuu kyytiin yllättävän paljon ja asialliset sidontalenkit löytyvät myös. Vasemman puoleinen sivuliukuovi on lisävaruste ja takaovet kääntyvät 180-astetta, jolloin trukilla lastaaminen onnistuu oikein mainiosti.

Plussat
Kuljetuskapasiteetti ja maavara
Voima ei heti lopu

Miinukset
Ison auton iso sähkönkulutus
Hinta saattaa tuntua kovalta

Toyota Proace Max 110 kWh L4H3 Premium EV
Hinta vakiovarustein: 81340€
Päästöt: 0 grammaa
Teho: 279 hv
Vääntö: 410 Nm
Kokonaismassa: 4250 kg
Omamassa: 2940 kg
Kantavuus: 1310 kg
Auton pituus: 6492 mm
Korkeus: 2760 mm
Tavaratila: 17m3
Vetokyky: 2400 kg

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovidella Ford Capri EV – Hyvä auto, mutta väärä nimi
Koeajo Hyundai Santa Fe – Rouhean tyylikäs
Nelivetoinen Dacia Duster – Mökkeilevän perheen järkiauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *