Kaasujalka

Koeajo Hyundai Santa Fe – Rouhean tyylikäs

Julkaissut:

|

18.3.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Hyundai Santa Fe – Rouhean tyylikäs

Uusi Hyundai Santa Fe on vaikuttava ilmestys. Laatikkomaisten muotojensa myötä se muistuttaa enemmän julmetun isoa farmaria kuin katumaasturia.

Uusi ja kulmikkaasti muotoiltu Hyundai Santa Fe menisi helposti jenkkimaasturista, siinä on paljon yhdennäköisyyttä viidennen sukupolven Jeep Grand Cherokeen kanssa.

Ainakin Santa Fe herätti joulun alla kaupan pihalla kunnioitusta. Jotkut ihastelijoista tulivat varovasti juttelemaankin.

Ulkonäkö myös jakaa mielipiteitä. Erään tuttavani mielestä kunnioitusta herättävä koko ja kantikas muotoilu tekisi siitä mustassa värissä juhlavan, modernin ajan hautausauton.

TILAA KAASUJALAN UUTISKIRJE

Tilojen puolesta uusi Santa Fe on suunniteltu täyttämään aktiivisen perhe-elämän kuljetustarpeet niin arjessa kuin vapaa-ajalla. Kyydissä matkustaa tilavasti jopa seitsemän aikuista. Santa Fe on saatavana myös 6-paikkaisena. Leveästi aukeava takaluukku tarjoaa helpon pääsyn valtavaan tavaratilaan.

Erikoisinta Santa Fe:ssä on desinfiointilokero, jonne nappia painamalla ammutaan UV-C-säteilyä.

Monipuoliset ajovalinnat

Viidennen sukupolven Hyundai Santa Fe on kasvanut pituutta jo lähes viiteen metriin. Kokonaisuutta voi kutsua rouhean tyylikkääksi.  Toki laatikkomaiset muodot myös jakavat mielipiteitä. Vaikka itse pidän kokonaisvaikutelmaa tyylikkäänä ja vakuuttavana, peräpään muotoilu ei minunkaan mielestäni ole kovin onnistunut: se tuo mieleen monet 1990-luvun isot tila-autot, vaikkapa nyt Pontiac Trans Sportin. Varsinkin alas sijoitetut takavalot eivät mielestäni oikein istu ison auton muuten hienostuneeseen tyyliin.

Kantikkaista muodoista huolimatta Santa Fe:n ilmanvastuskerroin on yllättäen edellistä mallia alhaisempi. Tämän mahdollistaa sileä pohjalevy sekä aktiivisesti ilmanvastusta vähentävä etusäleikkö. Keulan aktiiviset ilmanottoaukot avautuvat ja sulkeutuvat automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon moottoria on tarve jäähdyttää. Suljettuina ilmanohjaimet parantavat auton aerodynamiikkaa.

Plug-in Hybrid on aina nelivetoinen. Innovatiivinen HTRAC-nelivetojärjestelmä takaa optimaalisen pidon ja auton käsiteltävyyden haastavissakin olosuhteissa. Neliveto taipuu niin lumessa kuin hiekassakin etenemiseen.

Kojelaudassa on iso kaareva näyttö, jonka kahdesta12,3-tuumaisesta näytöstä toinen toimii digitaalisena mittaristona ja toinen infotainment-järjestelmän kosketusnäyttönä.

Kuiskaavan hiljainen

Santa Fe:n hienoimpia puolia on kuiskaavan hiljainen kyyti, olipa alla sitten soraa tai rouvan rikkomaa asfalttia. Muutenkin kaikessa on painetotettu mukavuutta. Pitkä maasturi etenee pehmeästi, ohjaus on tehostettu jenkkihenkisesti hyvin kevyeksi, mutta myös tunnottomaksi.

Uutta Santa Fe:tä saa ajon aikana itselatautuvana bensahybridinä ja PHEV-pistokehybridinä. Täydessä latauksessa iso auto ei kuitenkaan etene sähkön voimalla enimmilläänkin 65 kilometriä.

Sähköajon loppuessa bensaa alkaa kulua 7-8 litraa satasella. Bensankulutustakaan ei voi moittia, kun kyseessä on kuitenkin valtavan iso katumaasturi.

Hyundai Santa Fe on tilojensa puolesta aika lyömätön omassa hintaluokassaan. Alkaen-hinta on 7-paikkaisena hiukan yli 59 000 euroa ja täysin varusteltuna 6- tai 7-paikkaisena 69 000 euroa. Eipä 7-paikkaisia töpselimaastureita olla muita edes tarjolla alle 60 000 euron alkaen-hinnalla.

 

 

 

Hyundai SANTA FE Plug-in 1.6 T-GDi 4WD 6AT Calligraphy 7P
Bensamoottori: R4, 1598 cm3, turbo
Sähkömoottori: 66,9 kW, akun koko 13,8 kWh.
Hybridijärjestelmän yhteisteho: 195 kW / 265 hv
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Bensamoottorin vääntö: 367 Nm
Sähkömoottorin vääntö: 304 Nm
WLTP-kulutus: 7,6 l/100 km
Co2-päästöt: 38 g/km
Toimintasäde sähköllä: 54 – 65 km
Mitat: pituus 4 830 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1720 mm, akseliväli 2815 mm, maavara 177 m, akseliväli 2 815 mm
Tavaratila 621–1 942 l
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.3 s
Huippunopeus 180 km/h
Koeajoauton hinta varusteineen: 71 343 €, Santa Fe-malliston hinnat alk. 59 399 €

Plussat
Vaikuttava ulkonäkö
Hulppeat ja muunneltavat tilat
Äänetön ja erittäin mukava ajettava
Kevyt ohjattava kaupungissa

Miinukset
Hidas lataus
Kevyen ohjauksen tunnottomuus

JÄLKIMAKU

Onko 7-paikkaiselle jättimaasturille kysyntää Suomessa, jossa lapsiperheiden määrä jatkaa laskuaan vuosi toisensa jälkeen? Ja niin hieno auto kuin ominaisuuksiltaan ”öky-Hyundai” onkin, niin statuksessa sillä riittää vielä kirittävää saksalaismerkkeihin verrattuna. Mutta sehän ei todellakaan ole ainakaan Santa Fe:n vika.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Toyota Proace Max – Todella sähäkkä sähkökuorma-auto
Koeajovidella Ford Capri EV – Hyvä auto, mutta väärä nimi
Nelivetoinen Dacia Duster – Mökkeilevän perheen järkiauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *