Koeajo Nissan X-Trail – Eläköityvälle krokotiilimiehelle
Kun ”Crocodile” Dundee eli Krokotiilimies ikääntyessään muuttaa kaupunkioloihin, hänelle voisi suositella eläkepäivien autoksi uutta Nissan X-Trail –katumaasturia seikkailuhenkisellä N-Trek -ilmeellä ja -varustelulla.
Tuli mieleen 1980-luvun Krokotiilimies-hittileffa, kun luin maahantuojan kotisivujen tiivistystä uudesta Nissan X-Trail N-Trekista: ”Täydellinen auto vaativimpiinkin seikkailuihin. Uusi X-Trail N-Trek tuo mukanaan erottuvaa muotoilua sekä ominaisuuksia, jotka tekevät jokaisesta matkasta aidosti mukavamman.”
Lue myös: Koeajo Nissan X-trail e-Power – Sähköisesti ilman piuhaa
Tällainen teksti vetoaisi epäilemättä kaupunkioloihin totuttelevaan ja eläköityvään Krokotiilimieheen. Tumma V-motion-etusäleikkö, mustat peilinkuoret, kattokaiteet ja 18 -tuumaiset kevytmetallivanteet korostavat N-Trekin seikkailuhenkisyyttä. Uudet LED-sumuvalot on integroitu etupuskurin alaosaan.
Helppo pitää puhtaana
Seikkailuhenkisyys jatkuu N-Trekin sisätiloissakin. N-Trek taipuu niin 5- kuin 7-paikkaiseksikin. Kun ergonomisia istuimia on seitsemän, kyytiin mahtuu mukaan Krokotiilimiehen lapsenlapsiakin. X-Trail N-Trekin kätevät vettä hylkivät istuimet tekevät X-Trailin puhtaana pitämisestä helppoakin.
Tavaratilakaan ei lopu kesken, kun suhteessa 60:40 taittuvat takaistuimet ovat kätevät suurempienkin tavaroiden kuljettamiseen.
Nissan e-4ORCE-nelivetoteknologia ohjaa kuhunkin renkaaseen tarpeen mukaan vääntöä, jotta auto pystyy reagoimaan muuttuviin tilanteisiin nopeasti ja huomaamattomasti. e-4ORCE -teknologia parantaa ajoneuvon hallittavuutta lumisilla ja märillä teillä
X-Trailin erikoisuus on voimalinja, jossa kolmisylinterinen turbomoottori tuottaa bensiinillä sähkön kahdelle pyöriä pyörittävälle sähkömoottorille.
Kattava varustelu
Tervehdin ilolla sitä, että uudessa X-Trail N-Trekissä monet toiminnot hoidetaan perinteisistä fyysisistä painikkeista ja kytkimistä. Tätä iloa himmensivät kuitenkin kojelaudan kiiltävän mustien painikkeiden pienet valkoiset kuviot, joita oli vaikea lukea varsinkin pimeinä vuorokauden aikoina.
Sen sijaan 12.3 tuuman näyttö kuljettajan edessä on kirkas ja selkeä. Vaikka Nissanin ohjelmisto voikin olla hiukan yksinkertainen verrattuna joihinkin kilpailijoihin, sitä on helppo ymmärtää ja lukea.
Kolmas penkkirivi tekee X-Trail N-Trekistä seitsemänpaikkaisen, mutta nämä takana olevat istuimet sopivat vain lapsille.
Hiljainen kyyti
Yksi X-Trail N-Trekin valteista on sen äänettömyys. Korkeilla kierroksilla moottori voi joskus kuulostaa hiukan karkealta, mutta useimmissa ajo-olosuhteissa se toimii huomaamattomasti ja tarjoaa riittävän suorituskyvyn.
Kerrankin jäi tyystin huomaamatta, että X-Trail käy kolmella pytyllä: niin äänetöntä ja tasaista oli meno.
Vaikka isot katumaasturit voivat tuntua hankalilta, niin X-Trailin ohjaus on samanaikaisesti poikkeuksellisen kevyt, mutta myös tarkka. Ohjauksen palautumisessa on kuitenkin toivomisen varaa: tämä voi tulla ongelmaksi erityisesti, jos yrittää ajaa X-Traililla vauhdikkaasti mutkien läpi.
Nissanin insinöörit ovat tehneet hyvää työtä jousituksen virittämisessä. Vaikka N-Trekiä markkinoidaan hieman kestävämpänä versiona X-Trailista, siinä on sama jousitus kuin vakiomallissa. Se ei ole huono asia, koska jousitus nielee kuopat loistavasti.
Kohtuullinen kulutus
Valmistajan ilmoittama kulutus on 6,2–6,6 l/100 km. Koska koeajoviikkoni sattui talvikuukausille, omassa ajossani kulutus satasella oli litran suurempi. Ottaen auton suuren koon ja vetokyvyn, kulutusta voi pitää varsin kohtuullisena.
X-Trailin myyntivaltti on pitkään ollut sen laaja valikoima ajo-ohjelmia ja off-road-tekniikkaa. Kaikissa malleissa on vakiona maastotilat, joihin kuuluu maasto- ja lumiasetus. Varustelusta löytyy myös alamäkihidastin.
Tämä varmasti houkuttelee aktiivisen elämäntavan väkeä, jotka tarvitsevat vetokykyistä autoa mitä erilaisempiin hinaustarpeisiin.
Nissan X-trail e-Power e-4orce N-Trek
R3, turbo, 1497 cm3
2 sähkömoottoria (täyshybridi): 204 hv ja 136 hv
Polttoaine: bensa
Teho: 157 kW/213 hv
Vääntö: 525 Nm
Yhdistetty kulutus: 6,2–6,6 l/100 km
CO2-päästöt: 142–152 g/km
Vetomassa: 1 800 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,2
Huippunopeus 180 km/h
Mitat: Pituus 4 680 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 725 mm, akseliväli 2 705 mm, maavara 205 mm
Tavaratila 575–1 396 l
Koeajoauton hinta: 58 195 €
Plussat
Kokoonsa nähden taloudellinen
Äänettömyys
Mukava perusajossa
Miinukset
Ohjauksen palautus
Himmeät fyysiset painikkeet
JÄLKIMAKU
Nissan X-Trail N-Trek e-POWER tarjosi sulavan ja täyssähköautoa muistuttavan ajokokemuksen, vaikka siitä onkin kaukana sähköauton edulliset käyttökulut. N-Trek on etevä katumaasturi erityisesti vetoautoa tarvitsevalle, joka haluaa autonsa ulkoiseen ilmeeseen ripauksen myös seikkailuhenkistä persoonallisuutta.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa