Kaasujalka

Renkomäen Autoexpert – Yhden pysähdyksen taktiikalla tulevaisuuteen

Julkaissut:

|

21.2.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Renkomäen Autoexpert – Yhden pysähdyksen taktiikalla tulevaisuuteen

Renkomäen Autoexpert on Lahden alueen suurin ja tiettävästi monipuolisin autokorjaamo.
–Yhden pysähdyksen taktiikalla tulevaisuuteen -periaate tarkoittaa asioiden tekemistä mahdollisimman laajasti ja hyvin, sanoo toimitusjohtaja Pasi Kaukanen.

Palvelujen kirjo ulottuu vuosihuolloista ja määräaikaishuolloista, lisävarusteiden, varaosien ja renkaiden asennuksiin sekä moottori-, vaihteisto- ja kolari- eli vauriokorjauksiin.

Valmistajien ohjeita noudattaen

Renkomäen Autoexpert huoltaa ja korjaa kaikki ajoneuvot valmistajien huolto-ohjelmien mukaisesti. Tämä tarkoittaa myös alkuperäisten tai alkuperäislaatuisten osien käyttöä.
–Kuuluminen Bosch Car Service -ketjuun tarjoaa mittakaavaedun, jonka turvin pystymme täyttämään asiakkaiden odotukset niin palvelujen laajuudesta kuin laadustakin, Kaukanen sanoo.

Korjaamotoiminnan onnistumisen avaintekijä on kattavat varaosavarastot ja nopeat varaosien toimitukset.
–Unohtamatta tietysti diagnostiikkaa ja huippuluokan korjaamolaitteita, Kaukanen lisää.

Jaahas, täällä on näköjään hiiren papanoita, Pasi Kaukanen osoittaa Volvon konehuoneeseen.

Älytoimintojen lisääntymisen myötä akuilta vaaditaan yhä enemmän lataustehoa ja se taas lyhentää niiden käyttöikää.

Koska tämän päivän polttomoottoriautoissakin on niin paljon akusta virtaa saavia sähköisiä toimintoja ja auton moottoria lämmitetään yhä vähemmän, akku joutuu erittäin koville: akkujen latausvirrat ovat lähes kymmenkertaisia verrattuna 20 vuoden takaisiin aikoihin, Kaukanen sanoo.

Varaosahyllyistä löytyy myös laaja valikoima vaatimusten mukaisia akkuja.

On äärimmäisen tärkeää, että Kaha Oy:n kaltainen tavarantoimittaja toimii joustavasti, Kaukanen korostaa.

Auton varaosien maahantuonti- ja tukkuliike Kaha Oy onkin Renkomäen Autoexpertin suurin tavarantoimittaja. Yritys kuuluu niin ikään Kahan omistamaan ja korjaamopalveluihin erikoistuneeseen KL Service Partner -ketjuun.
–Kahalta meille tulevat pääsääntöisesti juuri varastoitavat huolto-osat: esimerkiksi suodattimet, jarrulevyt- ja jarrupalat, suodattimet, lisälämmittimet ja sähkökomponentit, Kaukanen sanoo.

13 000 varaosanimikettä

Korjaamopalveluiden sujuvuuden mahdollistaakin oma, poikkeuksellisen suuri varaosavarasta.
–Hyllyistämme löytyy noin 13 000 yleisintä varaosanimikettä ja huolto-osaa saman tien. Tarvittaessa osaa etsitään Eurooppaa myöten, jos asiakkaan etu sitä edellyttää. Meille tuleekin päivittäin nopeita toimituksia muualta Euroopasta, Kaukanen sanoo.

Vaikka perinteiset polttomoottoriautot ovatkin vielä pitkään valtavirtaa Lahdenkin alueella, on Renkomäen Autoexpertkin alkanut panostaa myös sähkö- ja hybridiautojen voimalinjakorjauksiin.
–Ajoakkujen kuntotestit ovat meille jo arkipäivää, mutta akkupaketteja olemme vaihtaneet toistaiseksi vain lataushybrideihin. Akun kesto on suurempi ongelma lataushybrideissä kuin täyssähköautoissa, koska latauskerrat ovat se ratkaiseva tekijä ja pistokehybridiä tietysti ladataan useampia kertoja kuin täyssähköautoa, Kaukanen sanoo.

Yhä tiukempi tietoturva

Omat haasteensa tuovat yhä tiukemmat tietoturvamääräykset, jotka ovat tulleet syvälle autoihinkin.
–Ohjainlaitepäivityksetkin joudumme tekemään suoraan autotehtaiden tietokantoihin. Tämä taas vaatii meiltä sen, että lupien, yhteyksien ja sertifikaattien pitää olla kunnossa. Ison henkilökuntamme myötä pystymme investoimaan näiden yhteyksien ylläpitämiseen ja pystymme tekemään vastaavia töitä kuin valtuutetut merkkikorjaamotkin, Kaukanen sanoo.

Huollattaminen kannattaa

Kaukanen kannustaa asiakkaitaan huolehtimaan autojensa määräaikaishuolloista vähintään valmistajan ohjeiden mukaisesti.
–Monissa autoissa valmistajankin määrittelemät öljynvaihtovälit ovat liian pitkiä. Vaikka autolla ajettaisiin vähän, ainakin öljynvaihto kannattaa tehdä viimeistään vuoden välein: moottoriin kondensoituva vesi, kun aiheuttaa esimerkiksi joissakin ladattavissa hybrideissä nokka-akselin ruostumista koska moottori ei pääse lämpenemään kunnolla, Kaukanen neuvoo.

Tänä päivänä ratkaisevaa on myös autossa käytettävän öljyn laatu, ei pelkästään sen riittävän tiheä vaihtoväli. Esimerkiksi Fordin jakohihnoja on hajonnut jopa 80 000 kilometrin kohdalla, vaikka valmistajan ilmoittama huoltoväli 240 000 kilometriä.
–Tämä on johtunut siitä, että ei ole noudatettu auton huolto-ohjelmaa riittävän tarkasti ja tai moottorissa on käytettyä vääränlaisia öljyjä. Ilkeisiin sivuääniin kannattaa reagoida riittävän ajoissa. Kun kulku lakkaa, ei välttämättä enää ole mitään tehtävissä.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Kahvimaan Auto – Kokeneet mekaanikot pitävät paljon ajetutkin Mersut liikenteessä
OneVision CarService – Autokorjaamotoiminta sai vauhdikkaan alun
ST-Autokeskus – Monimerkkikorjaamo ja merkkihuolto saman katon alla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *