Kaasujalka

Ajotapa vaikuttaa akun kestoon

Julkaissut:

|

28.1.2025

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ajotapa vaikuttaa akun kestoon

Autopalvelut Keronen Oy ja Sähköautopalvelut E-AutoExpert Oy huoltaa Joensuussa samassa osoitteessa polttomoottori- ja sähköautot. He muistuttavatkin, että ajotapa vaikuttaa akun kestoon.

 

Pohjois-Karjalassa sähköautojen käyttövoima- akkujen korjauksia Jari Kerosen  E-AutoExpert ei ole vielä tehnyt.
–Sen verran vähän Pohjois-Karjalan alueella on sähköautoja, että käyttövoima-akkujen korjauksia ei ole vielä tullut. Akkujen testauksia sen sijaan olemme tehneet jo todella paljon, sanoo toimitusjohtaja Jari Keronen.

Sähköautojen huoltoihin ja korjauksiin vaadittavat kurssit Kerosen korjaamon mekaanikot ovat kuitenkin käyneet.
–Sähköauto on niin uusi asia, että viallisten akkujen varsinaisista korjauksista tiedusteluita meille tulee ehkä 1-2 vuodessa. Täällä liikenteessä olevat sähköautot ovat vielä sen verran tuoreita ja akkutakuut sen verran pitkiä, että akkuasioissa autot viedään merkkikorjaamoon. Mutta kun aikaa kuluu ja takuut loppuvat, niin siirtymää tulee myös meille, Keronen arvelee.

Ajotapa vaikuttaa akun kestoon

Vaikka Kerosella toimii samassa osoitteessa kaksi eri korjaamoa, voi  samasta osoitteesta tilata huollon niin polttomoottoriautolle, hybridille kuin  sähköautollekin. Onhan sähkö- ja polttomoottoriautoissa paljon myös samoja huoltokohteita, esimerkiksi alustan osat ja jarrut. Myös jäähdyttimen nesteet vaihdetaan tietyin väliajoin, olipa käyttövoima mikä tahansa.
–Hybridi- ja sähköautoista olemme vaihtaneet myös latausportin kaapeleita, Keronen kertoo.

Vaikka  E-AutoExpert -korjaamossa ei vielä olekaan korjattu sähkö– tai hybridiautojen akkuja, niin pari kokonaista akkupakettia on vaihdettu jo sielläkin.
–Ajovoima-akulle ei voi oikein tehdä minkäänlaisia huoltotoimenpiteitä. Vain akustossa kiertävä jäähdytysneste vaihdetaan tietyin väliajoin, mutta itse akkukomponentin korjausta ei vielä ole tullut, Keronen sanoo.

Autoilija voi vaikuttaa pistokehybridin tai sähköauton ajovoima-akun kapasiteettiin ja käyttöikään vain ajo- ja lataamiskäytöksellään.
–Ajovoima-akkua ei pitäisi ladata ihan täyteen, eikä sitä pitäisi ajaa myöskään ihan tyhjiin. Sillä tavalla akun elinkaarta pystyy jatkamaan. Pistokehybridiautossa on kuitenkin se ongelma, että kun sähköinen toimintamatka on noin 50–80 kilometriä, ajovoima-akku ajetaan  usein tyhjiin, Keronen sanoo.

Varsinkin käytettyä pistokehybridiä ostaessa asiakkaalta itseltään vaaditaan usein oma-aloitteisuutta, kun pitää selvittää ajovoima-akun kunto.
–Vaihtoauton ostajalle tieto jää loppupelissä usein asiakkaan itsensä hankittavaksi. Uutta autoa ostaessa luultavasti autoliikkeessä neuvotaan, miten kannattaa ajaa ja ladata, että akusta tulisi pitkäikäinen. Netistä saa myös tänä päivänä tietoa ja kannattaa tutkia myös auton käyttöohjekirjaa, Keronen sanoo.

Testi ennen ostopäätöstä

Vaikka autoon ei vikavaloja syttyisikään, niin yhtäkkiä reilusti lyhenevä toimintasäde on merkki siitä, että nyt auton ajovoima-akku olisi hyvä testata.
-Itse kyllä käytettyä autoa ostaessa vaatisin myyjää testauttamaan ajovoima-akun kunnon. Ja erityisen tärkeää akkutestaus on, jos akkutakuut ovat jo menneet ohi ja autolla on ajettu lähes 200 000 kilometriä.

Autopalvelut Keronen huoltaa ja korjaa perinteisiä polttomoottoriautoja, E-AutoExpert taas huoltaa sähkö- ja hybridiautot.

Merkittävä asiakasryhmä Kerosen korjaamoille on myös taksiautot.
–Taksamittarin, turvakameran, maksupäätteen tai lisävalojen asentaminen hybridi- tai sähköiseen taksiautoon vaatii omanlaista osaamista: se ei ole samanlaista kuin samat asennustyöt polttomoottoriautoon. Kytkentäkaavioiden pitää olla mekaanikolla selvillä, ettei auto mene sekaisin, eikä asentajalle itselleen tule vaurioita.

Koulutusta sähköautoihin Kerosen yrityksen mekaanikot hakevat sekä Diagno Finland Oy:n ja AD-Autokorjaamo -ketjun kursseilta Helsingissä ja Tampereella. Yksi asentajistamme sai juuri äskettäin lisäkoulutuksena suoritetuksi sähköalan tutkinnon Tampereella ammattikorkeakoulun kaksivuotisella linjalla.
–Koulutamme asentajiamme jatkuvasti, Keronen sanoo.

Akun kunnon pikatestaus maksaa noin 100 euroa.
–Pikatesti antaa luotettavan tuloksen akun jäljellä olevasta kapasiteetista. Käytetyn sähkö- tai hybridiauton ostajalle akun kunnon testausta suosittelen ehdottomasti. Akun kapasiteetista pitäisi olla jäljellä vähintään 70 %, muuten se alkaa olla jo vaihtokunnossa. Erään asiakkaani pistokehybridin ajovoima-akulle oli myyjä tehnyt akkutestin ja sanonut akun olevan kunnossa, kun kapasiteetista oli jäljellä 71 %. Ei se ajovoima-akku enää entisessä kunnossa ollut, kun akku täyteen ladattuna sähköinen toimintamatka oli kutistunut 50 kilometristä vain 15 kilometriin, Keronen sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tuulilasin kalibrointi on tarkkaa työtä
Helppokäyttöinen akkulaturi on autoilijan pelastus
Moni ajaa väärillä rengaspaineilla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *