Kaasujalka

Premium-tason talvirengas on sijoitus turvallisuuteen

Julkaissut:

|

9.11.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Premium-tason talvirengas on sijoitus turvallisuuteen

Nastarengasuutuuden lanseerausta talvikaudelle 2025– 2026 odotellessa Pirelli on tehnyt päivityksiä jo markkinoilla oleviin talvirenkaisiin. Kaikki rengasvalmistajat odottavat nyt, millaisiksi uudet nastarenkaiden valmistusta koskevat säädökset tulevat.

–Uudet säädökset määrittelevät esimerkiksi sen, kuinka paljon nastarenkaan vierintäkehässä saa olla nastoja sekä sen, kuinka paljon nastarengas kuluttaa tiestöä: tämä tutkitaan erillisellä tienkulutusmittauksella, Arnivaara sanoo.

Testimenestyjä

Nastarengasuutuutta odotellessa Pirellin nastarengashitti tällä hetkellä on Ice Zero 2, joka voitti Ruotsin johtavan autolehden Teknikens Världin nastarengastestin.

Pirelli Ice Zero 2 osoitti ylivertaisuutensa haastavissa talviolosuhteissa. Testissä arvioitiin renkaiden suorituskykyä jäällä, lumella, märillä ja kuivilla teillä sekä niiden hallittavuutta ja jarrutuskykyä.

Vaikka yhä useampi kaupunki Pohjolassa kieltää nastarenkaiden käytön, ne eivät tule katoamaan markkinoilta. Ja vaikka Pirelli panostaakin vahvasti nastarenkaiden kehitystyöhön, se on kuitenkin vahva peluri myös kitkarenkaissa. Pirelli Ice Zero Asimmetrico + on yksi Pirellin talvirenkaista, jotka on suunniteltu erityisesti Euroopan kylmiin ja haastaviin talviolosuhteisiin.
–Suomessa nastattomilla renkailla ajetaan erityisesti Etelä-Suomessa. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä pienemmäksi kuitenkin käy myös kitkarenkaiden osuus, Arnivaara sanoo.

Markkinajohtaja

Pirellin vahvuus talvirengasmarkkinassakin on pitkä kokemus erityisesti pohjoismaisten talvirenkaiden kehityksessä.
–Pirelli on yksi maailman suurimmista talvirenkaiden valmistajista. Pirellin talvirenkaat kehitetään pitkälti Ruotsin Älvsbyssä, missä meillä on iso kehityskeskus, Arnivaara kertoo.

Pirellillä onkin laaja talvirengasvalikoima ja tällä hetkellä jälleenmyyjien toimitusvarmuus näyttää erittäin hyvältä.
–Sähköautojen lisääntyminen on varmasti ollut kaikille rengasvalmistajille isoin haaste. Onhan Suomessakin hybridi- ja täyssähköautojen osuus uusista myydyistä autoista 35–36 %. Pohjoismaisesta näkökulmasta katsottuna Suomi tulee vielä melko kaukana Ruotsin ja Norjan perässä: Norjassa sähköautojen osuus markkinassa taitaa olla jo 85–90 % ja Ruotsissakin yli 50 %, Arnivaara sanoo.

Sähköautomarkkinan kehitys kiinnostaa Pirelliä jo senkin takia, että se on globaalisti sähköautojen renkaissa markkinajohtaja.
–Pirellillä on tällä hetkellä yli 500 erilaista tuotetta, jotka on kehitetty suoraan sähköautoihin, Arnivaara mainitsee.

12 kuukauden turva

Sähköautojen renkaiden kehityksessä täytyy ottaa huomioon autojen kasvanut paino.
– Kun auton omamassa pyörii jo 2500 kilon paikkeilla ja vääntöä on moninkertaisesti vahvempaa kuin polttomoottoriautossa, renkaat joutuvat erittäin rankalle koetukselle. Tämä koskee erityisesti talvirenkaita. Mitä enemmän tulee uusia tuotteita, sitä vahvemmin otamme huomioon sähköautojen erilliset vaatimukset, Arnivaara sanoo.

Fysiikan laille emme kuitenkaan mitään voi. Sähköautossa kuljettaja tuudittautuu auton äänettömyyden myötä helposti liiallisen turvallisuudentunteeseen.
–Huonon ja hyvän renkaan erot korostuvat sähköautossa sen ison massan takia. Sähköautoilijan on tärkeää panostaa tunnettujen valmistajien renkaisiin ja mieluiten premiumtason renkaisiin. Laaturenkaita on testattu monenlaisissa autoissa ja monenlaisessa käytössä, Arnivaara sanoo.

Viillot tai pistot ovat yleisimpiä syitä renkaiden vaurioitumiseen.
–Valtuutettu jälleenmyyjä antaakin Pirelli-renkaiden ostajalle Pirelli Tyrelife-turvan 12 kuukaudeksi mahdollisen vaurion varalle, Arnivaara muistuttaa.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä
Oikea vetokoukku oikeaan autoon
Renkaatalle.fi – Puhtaasti suomalainen autonrenkaiden verkkokauppa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *