Kaasujalka

”Teet näin tai noin, niin kusessa olet”

Julkaissut:

|

1.10.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Teet näin tai noin, niin kusessa olet”

Kuvituskuva

Otsikko on lainaus Vauva.fi -keskusteluista.  Sivistyneemmin sanonta kuuluu ”suo siellä, vetelä täällä.”  Vertauskuva palaa mieleen monista sähköautoihin liittyvistä viime aikojen uutisista. Sähköautojen pikalatausasemia valmistavan lahtelaisen Kempowerin pörssikurssi romahti ja sähköautoja vihaava Donald Trumpin tekee paluuta USA:n presidentiksi.

Kempowerin pörssikurssi romahti vain puoli vuotta sen jälkeen, kun firman hehkutettiin hakevan kasvua USA:sta. Amerikan presidentiksi saattaa palata sähköautoja vihaava Donald Trump.

Samalla, kun EU päätti kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035, sähköautojen myynti laskee ja niiden valmistajat ovat kusessa.

Kempoweria ylistettiin pari vuotta suomalaisen teollisuuden uutena kruununjalokivenä. Komeita uutisia kurssiraketista seurasi liukuhihnalta.

”Nopeasti kasvanut sähköautojen latauslaitteita valmistava Kempower aikoo lisätä merkittävästi tuotantoaan.”, uutisoi Yle 12.1.2023. Vain kuukausi myöhemmin Kempowerin kerrottiin perustavan sähköautojen latausasemien tuotantolaitoksen Pohjois-Carolinaan Yhdysvaltoihin.

Kempower oli myös jo mukana esimerkiksi Australiaan rakennettavassa sähkörekkojen latausverkossa. Se tutki vaihtoehtoja tuotantokapasiteetin laajentamiseksi myös Euroopassa. Marraskuussa 2023 Kempower oli saanut Intertek Testing Laboratoriesin Electrical Testing Laboratories -sertifikaatin, joka mahdollistaa tuotannon aloittamisen Pohjois-Amerikassa.

Sitten kaikki lässähti.

”Kempowerin menestys tyssäsi yllättäen kuin seinään”, uutisoi Yle 12.7,2024.

”Kempowerin karmea tulosvaroitus yllätti analyytikot, osake rajussa laskussa”, kertoi Kauppalehti 15.7.2024.

Kempower vetosi latauspisteiden heikkoon kysyntään. Tämä taas johtuu asennusten hitaudesta ja asiakkaiden korkeista varastotasoista, joiden Kempower arvioi yltävän noin 100 miljoonaan euroon.

”Kempowerin uusasiakashankinta on edelleen kehittynyt positiivisesti, mutta ei ole riittänyt paikkaamaan olemassa olevien asiakkaiden tilausten laskua”, Kempowerin tiedotteessa kerrottiin.

Autotehtaatkin jarruttavat

Syynä kurssikomeetan ahdinkoon on kuitenkin myös sähköautomarkkinan kasvun hidastuminen. Suuret autovalmistajat ovat olleet huolissaan sähköautojensa menekin notkahtamisesta. Nyt viimeksi Porsche-arvoautojen valmistaja liittyi niiden saksalaismerkkien porukkaan, joka jarruttelee innostusta liikenteen sähköistymiseen. Heinäkuussa Audi viestitti, että se harkitsee isoa ja kallista Q8 e-tron sähköautoa valmistavan tehtaan sulkemista Belgiassa. Q8 e-tronin tuotanto saattaa loppua.

Audi tähtää siihen, että vuonna 2033 se valmistaisi vain sähköautoja, siihen asti se tuo joustavasti hybridiautoja. Audin iso pomo sanoo brittiläisessä Autocar–julkaisussa firman huomannen, että lataushybridit ovat oivallista teknologiaa ja siirtymä sähköautoihin on pidempi kuin firma alun perin luuli.

Audia, Porschea, Volkkareita, Skodia ja Seateja valmistava VAG-konserni kipuilee myynnin kanssa ja konsernin osake on ollut laskussa. Merkeille tuottaa ongelmia erityisesti kova kilpailu Kiinassa. Konsernin myynnistä kolmasosa tulee Kiinasta, missä paikalliset pistävät hanakasti vastaan.

Mersunkin sähköautomyynti on laskenut

Saksalaismerkeistä vain BMW:n sähköautobisnes kasvoi, ja vieläpä 34 %. Bemarin valtti on laaja sähköautovalikoima. Nyt Porsche ja Audi aikovat laajentaa sähköautomallistoan.

Maailma on niin kovin arvaamaton. Koko sähköautohysteriasta tulee mieleen sanonta ”suo siellä, vetelä täällä”. Aina korkeatasoisella Vauva.fi -keskustelupalstalla joku tiivisti sanonnan tarkoittavan käytännössä sitä, että ”teet niin tai näin, niin aina olet kusessa”.

Kuunteleeko Trump ketään?

En ole sijoitusanalyytikko. Saatan päästellä suustani möläytyksiä, jotka joku viisaampi sitten oikaisee. Kaasujalka-lehti ottaa mieluusti vastaan palautetta.

Sähköautomarkkinan kasvun hidastumisen rinnalla, ihan maalaisjärjellä ajatellen, uskoisin kuitenkin myös sähköautojen kehittymisen mahdollisesti olevan jonkunlainen uhka myös pikalatausasemabisnekselle.  Kun toimintamatkat täydessä latauksessa pidentyvät jopa 700 kilometriin, ainakin itse järkeilisin, että silloin tarvitsee yhä vähemmän ladata autoa myös matkan varrella ABC:n, Lidlin tai K-asemien latauspisteissä. Varsinkin kun uskoisin näiden kalliilla ja pitkän toimintamatkan sähköautoilla ajavien asuvan pientaloissa, joiden autokatoksiin he tietysti hankkivat myös kotilatausasemia.

Trump julistaa kampanjatilaisuuksissaan, miten sähköautot vievät työt, maksavat liikaa, eivätkä kulje riittävän pitkälle. Arvaamaton Trump saattaa tulla takaisin USA:n presidentiksi, vaikka kaikki meistä ei sitä toivoisi. Ainakaan minä en sitä toivo. Jo ihan Ukrainan tuen jatkumisen varmistamiseksi toivoisin, että jenkkien pressaksi tulisi joku muu kuin Trump.

En myöskään vihaa sähköautoja kuten Trump. Minusta vain sähköautomarkkinan pitäisi antaa kehittyä omalla painollaan. Uskoisin, että parasta olisi täyssähköautojen rinnalla kehittää myös lataushybridien toimintamatkoja yhä pidemmiksi ja sallia niiden myynti 2035 jälkeen.

Kempowerin sähköautojen latureita valmistava tehdas käynnistyi viime vuoden lopulla Pohjois-Carolinassa. Jenkkilään lahtelaisfirman houkuttivat latauspisteiden rakentamiseen miljardituet luvannut presidentti Joe Biden.  Biden luopui ja Trumpin paluu näyttää aina vain varmemmalta. Mitenkähän näille latauspisteiden tuille käy, jos Trump valitaan jenkkien presidentiksi?

Kempower ei Ylen uutisoinnin mukaan ole Trumpista huolissaan. Autonvalmistajat ovat jo panostaneet liikenteen sähköistymiseen paljon ja sen takia ne ovat Yhdysvalloissa voima, jota myös kuunnellaan. Itse en ole varma, kuunteleeko Trump oikein ketään, jos on jotain mieltä itse. Ainakin siinä hän puhuu suulla suuremmalla, kun sanoo, että sähköautot eivät kulje riittävän pitkälle Jo nyt on sähköautoja, joilla ajetaan yhdellä latauksella jopa 600 kilometriä.

Siinä Trump on kuitenkin uskoakseni oikeassa, että sähköautot vievät työpaikkoja. Todennäköisesti korjaamobisnekselle käy niin kuin maataloudelle: vain suuret korjaamoketjut pärjäävät.

Pitkien matkojen lataushybridien kehittäminen olisi toimiva kompromissi ekologisesti ja taloudellisesti. Päästöt laskisivat, mutta lataushybridien konepeltien alta edelleen löytyvissä perinteisissä polttomoottoreissa riittäisi edelleen huollettavaa pienemmillekin korjaamoille.  Polttomoottoriauton tankkia ei myöskään täytetä koton autokatoksessa. Se taas tuo bisnestä liikenneasemille.

 

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Apurahaa Ferrari & erektio -tutkimukseen
Muuntotuki on tasa-arvoa ja säästää luontoa
Pitääkö auton olla niin iso?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *