Kaasujalka

Koeajossa BYD -sähköpaku alle 30 000€

Julkaissut:

|

30.9.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa BYD -sähköpaku alle 30 000€

Sähkö tekee tuloaan myös hyötyajoneuvoihin, Kaasujalka sai koeajoon markkinoiden edullisimman täyssähköisen kompaktin kokoisen umpipakun. Näitä on autokaupan rivissä erikoiserä erikoisen edulliseen hintaan ja pitihän meidän käydä se heti kokeilemassa.

Tavaratilaa löytyy kolme ja puoli kuutiota, eli kyseessä on helposti parkkiruutuun tai autotalliin mahtuva tavarankuljetin. Etuvetoinen BYD kantaa tarvittaessa 645 kilon kuorman, mutta vetokoukkua tähän autoon ei saa lainkaan. Sivuliukuovet molemmilla puolilla helpottavat lastausta ja hyvin valaistun tavaratilan lattia on suojattu turkkipellillä.

Tyhjänä hiukan pompottava jousitus paranee kuormattuna kuten monessa muussakin tavara-autossa on tapana. Ajaminen on sähköautomaisen helppoa ja BYD on erittäin ketterä pyöriteltävä. Aasialaisen muodin mukaan kapeahko paku on siis kuin kotonaan ahtaissa paikoissa ja kaupungin vilinässä. Sähköauton suorituskyky on tässäkin tapauksessa jopa yllättävän hyvä, nollasta sataan mennään noin 15 sekunnissa, mutta kaasuun vastaavuus on hyvä.

Maantiellä satasta kovempaa ei sitten mennäkään, sillä jostain syystä huippunopeus on rajoitettu siihen sataseen. Kuorma-auton ohi pääsee vielä hyvällä ennakoinnilla, mutta bussit kulkevat yhtä lujaa, joten ohittaminen saattaa olla mahdotonta. Sähkönkulutus pysyi koeajon aikana oikeastaan yllättävänkin maltillisena, sillä sitä kului keskimäärin vain 19 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Täyteen ladattu auto näytti toimintamatkaksi 275 kilometriä ja se näytti pitävän hyvin myös paikkansa.

Olen joskus ennenkin väittänyt, että auton hintaluokan huomaa parhaiten soittimen äänentoistosta ja ajovalojen tehosta. Tässä tapauksessa edullisuus tuli ilmi ainakin näissä asioissa. Toisaalta nahkasisustus oli mukavan pehmeää nahkaa ja viimeistely vaikutti ihan hyvätasoiselta ja laadukkaalta. Varusteita ei ole liikaa, mutta kaikki tarpeellinen löytyy ja vieläpä vallan loogisesti. Ratin säätöjä olisin toivonut enemmän, sillä sitä voi säätää vain yhteen suuntaan, joten ajoasento on kuin linja-autossa ikään.

BYD eTP3 soveltuu hienosti kaupunkiajoon ja lyhyille siirtymille. Sen sähkönkulutus on maltillista ja lataus onnistuu kohtuullisen nopeasti jopa sukopistokkeella, sillä akun kapasiteetti on vain runsaat 50 kilowattituntia. Ehkä imagollisesti tämä olisi juuri sopiva tavarankuljetin kukkakauppiaalle tai muuten kevyitä kuormia ajavalle taajamalähetille. Hintaansa nähden tämä pakettiauto tarjoaa yllättävän paljon positiivisia ominaisuuksia ja ajaminen on todella edullista.

Plussat
Edullinen hankkia ja käyttää
Ketterän kokoinen

Miinukset
Ei sovellu pitkille matkoille
Suunniteltu ainoastaan kevyisiin kuljetuksiin

BYD eTP3 2024
Hinta: 29.900 € (Sis. ALV 25,5%)
Toimintamatka: 310 km
Teho: 100 kw (sähkömoottori, etuveto)
Vääntö: 180 nm
Akun energiasisältö: 50,3 kwh
Pituus: 4460 mm
Leveys: 1720 mm
Korkeus: 1875 kg
Omamassa: 1775 kg
Kantavuus: 645 kg
Tavaratila: 3500 l
Takuu: 5 vuotta/100 000 km
Myyjä: One Vision Automotive, Nurmijärvi
Puh. 040 9112864

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *