Kaasujalka

Koeajo Nissan Ariya – Nissan-eliitti rakastui Ariyaan, ja syystä!

Julkaissut:

|

12.9.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Nissan Ariya – Nissan-eliitti rakastui Ariyaan, ja syystä!

Nissan Ariya e-4ORVE 87kWh Evolve + on Nissan-malliston tämän päivän lippulaiva ja ihan syystä. Nelivetoinen Ariya Evolve+ kahdella sähkömoottorilla vakuuttaa niin ulkonäkönsä, laatunsa kuin ajettavuutensakin puolesta. Ariyaforums.com -sivustolla jenkkimies David tunnustaa suorastaan rakastavansa Ariya e-4ORCE Evolve+ -autoaan.

Löysin netistä Ariya-kokemuksia osoitteesta ariyaforum.com. Ariyalla kaikesta päätellen ajaa nyt jonkun sortin Nissan-eliitti, joka joskus aikoinaan on ajanut Nissanin isolla ja edustavalla Maxima-sedanilla tai kalliilla Murano -maasturilla.

Toisin sanoen Nissaniinkin voi rakastua, kuten Ariyaforums.com -sivustolla tuntojaan hehkuttava David. ”Rakastan ehdottomasti uutta ARIYAani”.

David kertoo omistaneensa Nissaneita 16-vuotiaasta lähtien, jolloin hän jenkeissä sai jo ajaa ajokortin. Davidin ensimmäinen auto oli Nissan Maxima vuosimallia 1991.

” Rakastin sitä autoa!”, David hehkuttaa.

Nyt David ajaa Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh EVOLVE+:lla, jollaisen sain itsekin koeajoon.

”Olen halunnut vaihtaa sähköautoon, joten koeajoin Tesla Model Y:n, Audi eTronin ja ARIYA:n”, David kertoo ja kehuu lopulta päätyneensä vuoden 2024 nelivetoiseen Nissan Ariya 87 kWh Evolve+ AWD:hen.

Kommenttikentässä Davidia onnitellaan vuolaasti uudesta ja todella hienosta autosta.

0–100 km/h 5.1 sekuntia

Ja hieno autohan Ariya onkin. Jo jyhkeä keula vakuuttaa, että japanilainen Ariya on tarkoitettu kilpailemaan samassa sarjassa amerikkalaisen Tesla Model Y:n ja kiinalaisen BYD Sealin kanssa.

LUE MYÖS: Koeajo Nissan Ariya – Näyttää ja tuntuu hyvältä

Koeajoon sain nelivetoisen Nissan Ariya -malliston lippulaivan, e-4ORCE Evolve+:n, jonka kanssa on aina suurempi energiasisällöltään 87 kilowattitunnin ajoakku. Tehoa tulee nelivedon myötä 47 kilowattia lisää verrattuna kaksivetoiseen Ariyaan.

Nelivetoisen Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh EVOLVE+ kahdella sähkömoottorilla vakiovarustein on kokonaishinnaltaan 61 800 €, se on 19 500 euroa halvinta etuvetoista ja yksimoottorista 63kWh Engage -versiota kalliimpi. Väliin mahtuu useita eri versioita: yhdellä tai kahdella sähkömoottorilla, etuvetoisena tai nelivetoisena, vähemmän tai enemmän varusteltuina.

Neliveto on saatavilla vain tähän 87-kilowattituntisen akuston omaavaan malliin. Valittavana on kolme eri varustelutasoa: Advance, Evolve ja Evolve+.

Ariyan varustetasoista vaatimattomin on etuvetoinen 63 kWh Engage, jossa on yksi sähkömoottori ja siinä tehoa 160 kW/214 hv ja vääntöä 300 Newtonmetriä.

Kahdella sähkömoottorilla varustettua ja lähtöhinnaltaan 61 800 euroa maksavaa 87 kWh Evolve+ -versiota edullisempi on Evolve 87 kWh ilman plus–merkkiä. Myös Evolvessa ilman plussaa on kaksi sähkömoottoria, joista etumoottori tuottaa 160/214 hv kilowattia tehoa ja takamoottori neljä kilowattia vähemmän, 156 kW/210 hv.

Ariya Evolve+ -mallissa luvut ovat edessä ja takana tasan: kummassakin 160 kW/214 hv.

Varusteita vai tuplamoottori?

Asiakkaalla on paljon valinnanvaraa: haluaako Ariyaansa lisämoottorin vai paljon varusteita, etuvedon vai nelivedon?

Nelivetoisena sähköisen voimalinjan kokonaisteho on 225 kilowattia ja vääntöä löytyy huikeat 600 newtonmetriä. Sataseen Evolve+lla pääsee rivakasti 5,1 sekunnissa, Evolvella ilman plussaa nollasta sataseen kiihdyttäminen vie 5,7 sekuntia.

Mallikohtaisia eroja on toimintamatkoissakin.  Halvimmalle etuvetoiselle 63 kWh ENGAGE -varsiolle toimintamatkaa luvataan 404 km, koeajoon saadulle 87kWh Evolve+:lle 498 km.

Mitä kalliimpi auto, sitä nopeammin se myös kiihtyy. Kiihtyvyys toisaalta kuitenkin lisää kulutusta.

On siinä Ariyaa ostavalla pähkäiltävää: arvostaako rivakkaa kiihtyvyyttä vai haluaako ajaa himpun taloudellisemmin.

Levollinen fiilis

Runsaiden säätömahdollisuuksien ansioista hyvä ajoasento löytyy helposti. Ariyassa istutaan korkealla ja näkyvyys kaikkiin suuntiin on hyvä.

Niin Ariyan 87 kWh akulla varustettu malli kuin 63 kWh–versiokin tukevat 130 kWh pikalataustehoa. Tämän ansiosta akun saa ladattua 20 %:sta 80 %:iin noin puolessa tunnissa.

Evolve+:n keskikulutukseksi valmistaja ilmoittaa 20.4 kWh/100 km.

Fiilistä Ariyan ohjaamoon istuessa voi kuvailla levolliseksi. Kuskin paikalle istuessa kaikki tuntuu löytyvän helposti, eikä Ariyaa ole ladattu täyteen omituisuuksia. Kuljettaja löytää vaivatta hyvän ajoasennon, niin kuskin istuin kuin ohjauspyöräkin on helposti säädettävissä luontevaan asentoon.

Sama levollinen fiilis jatkuu ajoon lähtiessä. Ariya kulkee sillä tavalla kuin sen jyhkeän olemuksen perusteella voi olettaakin: tasaisesti ja määrätietoisesti.

Huonoa sanottavaa hiljaisesta ja mukavasta Ariyasta saa hakemalla hakea. Vain fyysisiä painikkeita jäin kaipaamaan Ariyaankin. Vaikka paneeleihin piirtyviä kosketuspainikkeita pystyy myös painamaan, niiden käytettävyys ei ole kaltaiselleni ”tahmatassulle” aina helppoa. Myös tavaratila takaistuimet pystyssä jää auton isoon kokoon suhteutettuna melko pieneksi, sen tilavuus on vain 415 litraa. Myös jäykähkön alustan myötä terävimmät kuopat kyllä ilmoittavat ahterille olemassaolostaan.

Kaikkiaan nelivetoinen ja kahdella sähkömoottorilla varustettu Ariya 87 kWh Evolve+ -tuntuu tasapainoiselta ja tyylikkältä isolta autolta. Se on myös riittävästi perinteinen, Ariya on auto, eikä taulutietokone.

 

Plussat
Tyylikäs ja ”roteva” ulkonäkö
Hiljainen ja laadukas
Leppoisa ajettava

Miinukset
Fyysisten kosketuspainikkeiden poissaolo
Pieni tavaratila takapenkit pystyssä

JÄLKIMAKU
Hieno ja hiljainen auto, jolla matkaa taittaa leppoisasti, kiitos mahtavan 600 Newtonin väännön. Itse kuitenkin luultavasti päätyisin edullisempaan etuvetoiseen malliin.

 

Nissan Ariya e-4ORCE 87kWh EVOLVE+
Moottori Kaksi sähkömoottoria, edessä ja takana
Tehot: edessä ja takana 160 kW/214 hv
Järjestelmän yhteisteho: 306 hv
Vääntö: 600 Nm
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Akkukapasiteetti 87 kWh
Lataus ac/dc 22 kW/130 kW
DC—latauskapasiteetti 130 kW, 20 %–80 %, 30 min.
AC-lataus 10 A, 10–100 %, 48 tAC-lataus 32 A, 10–100 %, 13,5 tuntia
EU-kulutus: 20.4 kWh/100 km (ilmoitettu)
WLTP-toimintamatka: 498 km (ilmoitettu)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0−100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 200 km/h
Mitat: Pituus , leveys 1 850 mm ja peilien kanssa 2172 mm, korkeus 1 660 mm, akseliväli 2 775 mm
Tavaratila 415 l
Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 61 800 €, Ariya-mallisto alkaen: 43 200 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Toyota Yaris Hybrid –  Enemmän tehoa ja vääntöä
VIIMEINEN AUDI A4 – Koeajossa Audi A4 40 TFSi quattro
Koeajo Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – Toimii kuin ajatus

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *