Kaasujalka

Vaihtoautovertailussa 10–15 000 euron Golf -kokoluokan dieselit

Julkaissut:

|

21.8.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailussa 10–15 000 euron Golf -kokoluokan dieselit

Volkswagen Golf -dieseleitä 10 000–15 000 euron hintaluokassa oli kesäkuun puolivälissä Nettiauto.comissa tarjolla 71 kappaletta. Autot olivat vuosimallia 2013–2019. Kuvan Volkswagen Golf Variant Allstar 1,6 TDI 81 kW (110 hv) on vuosimallia 2016 ja mittarilukema 140 000 km. Vetovoimatekijöitä on farmarimalli, mutta työntötekijöitä manuaalivaihteisto, huolimatta Volkswagenin DSG-automaattilaatikoiden takavuosina niittämästä huonosta maineesta. Autokeskus Airportin hintapyyntö Vantaalla oli 10 490 €.

Edullisten, 10 000-15 000 euroa maksavien Golf -kokoluokan dieseleiden aika ei vaihtoautomarkkinassa ole edelleenkään ohi, vakuuttaa Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta.

 

Jaakonsaari vakuuttaa edelleen ottavansa riemunkiljahduksin myyntiriviin C–segmentin eli Volkswagen Golfin ja Ford Focuksen kokoluokan dieselauton, jos tausta, mittarilukema ja varusteet ovat hyvät.
–10 000–15 000 euroa on kysytty ja haluttu hintaluokka. Paljon ajavalle tällä budjetilla mikään muukaan käyttövoima kuin diesel ei ole järkevä vaihtoehto, Herääkin kysymys, miksi uusiutuva ekodiesel on polttoainemittarilla edelleen kalleinta polttoainetta, jos kerran on ilmastohätätila? Ekodieselinhän pitäisi olla kaikkein halvinta polttoainetta siellä tolpalla: se olisi niin luonnon kuin auton käyttäjienkin voitto. Ajetaan mieluummin kymppitoonin dieselkärryt loppuun ekodieseliä käyttämällä sen sijaan, että viedään ne entisiin itäblokin maihin, missä kaikki Suomessa pakolliset hiukkassuodattimet revitään autosta irti, Jaakonsaari sanoo.

Paljon ajavalle perheelliselle

Olipa 10 000–15 000 euroa maksava C-segmentin dieselauto minkä merkkinen tahansa, niin Jaakonsaaren mukaan hyvät yksilöt tekevät aina kauppansa.
–Jos ajattelet 20 000 kilometriä vuodessa ajavaa ja kolmea lastaan eri treeneihin kuskaavaa yksinhuoltajaäitiä, niin kyllä hänen edelleen kannattaa ostaa 1.6-litrainen turbodieselauto, jonka kulutus on 4-5 l/100 km. Muutaman satasen bensa-autoa korkeammasta käyttövoimaverosta huolimatta hänelle tulee halvemmaksi ajaa dieselillä kuin saman auton 6-7 litraa satasella kuluttavalla bensamoottoriversiolla, Jaakonsaari sanoo.

Jaakonsaari muistuttaa, että jos onkin dieselissä vaikkapa 600 euroa käyttövoimaveroa vuodessa, niin dieselin samankokoista bensa-autoa pienempi kulutus tuo nopeasti käyttövoimaveron verran ja enemmänkin säästöä.
–Dieselin luokitteleminen ympäristöhirmuksi täytyy perustua tietämättömyyteen. Olen itsekin pelannut 2010-lukujen taitteessa leasing-autojen kanssa, jolloin niitä ympäristösyistä työnnettiin työsuhdeautoiksi, Jaakonsaari sanoo.

Jaakonsaari suhtautuu epäillen myös rummutukseen täyssähköautojen vyörymisestä suuren suosion myötä myös vaihtoautomarkkinaan.
–Jos uusinkaan sähköautoihin ei pystytä nyt valmistamaan riittävää määrää akkuja, niin miten sitten käy, kun näiden vanhojen sähköautojen akkuja pitää ruveta uusimaan? Sähköautojen akkujen korjaus ja kierrätyshän ovat edelleen lapsenkengissä, Jaakonsaari sanoo.

Luotettavaa dieseltekniikkaa

Jaakonsaari painottaa, ettei vastusta autojen sähköistymisestä.
–Minusta vain pitäisi edelleen kehittää kaikkien käyttövoimien moottoreita ja jokaisella pitäisi olla oikeus valita niistä itselleen sopivin, hän sanoo.

–Yhdessäkään tämän koko- ja hintaluokan diesel-vaihtoautossa en ole havainnut sen enempää vikoja kuin toisessakaan. Niissä kaikissa on ihan hyvää dieseltekniikkaa. Tämän hinta- ja kokoluokan dieselin ostajaa neuvoisinkin kiinnittämään huomiota enemmän yksilöön kuin merkkiin tai malliin. Jos ajat paljon kaupunkiajoa, osta hybridi, mutta maantieajossa saman auton hybridiversio kuluttaa bensaa ainakin litran enemmän kuin dieselauto dieseliä.

Mitä pienempi dieselauto, sitä vähemmän niitä alkaa olla tarjolla vaihtoautomarkkinassa. Varusteista ehdoton on vakionopeudensäädin.
–Koska dieselin ostaa paljon ajava, niin hänelle se vakionopeudensäädin on hyvin oleellinen varuste. Ilman vakionopeudensäädintä dieselauton myynti on paljon vaikeampaa kuin saman auton bensaversion.

Tänä päivänä dieselauto mielletään vähän ajetuksi vielä jopa lähes 200 000 kilometriä ajettuna.
–Jos ennen ajateltiin, että 10 000–15 000 euron hintaluokassa 80 000 kilometriä ajettu diesel on vähän ajettu, niin nyt samassa hintaluokassa vähän ajettuna pidetään 150 000 kilometriä ajettua dieseliä. Tosin koska dieseleitä ostavat paljon ajavat, niin tässä 10 000-15 000 euron hintaluokassa dieselit alkavat olla jo lähes järjestään 300 000 kilometriä ajettuja.

Alemman keskiluokan dieselkin ostetaan paitsi paljoon ajamiseen, myös tavarankuljetustarpeeseen. Nettiauto.comissa tämän kokoluokan dieseleistä ylivoimaisesti suurin osa on farmareita.

Ford Focus -dieseleitä hintapyynnöllä 10 000–15 000 € oli kesäkuun puolivälissä Nettiauto.comissa myynnissä 34 kappaletta. Useimmilla niistä oli ajettu reilusti alle 200 000 km. Kuvan Ford Focus 1,5 TDCi 120 hv Start/stop PowerShift ST-Line Wagon automaattivaihteisena oli vuosimallia 2017 ja 169 000 km ajettu.  Hintapyyntö Vaihtoautomaan Vantaan Petikon myymälässä oli 10 390 €.

Skoda Octavian suosio näkyy vaihtoautomarkkinassa myös käytettyjen dieseleiden runsaana tarjontana. 24. kesäkuuta 10 000–15 000 euron hintaluokassa Nettiauto.comissa oli myynnissä peräti 140 diesel-Octaviaa, niistä 101 oli farmareita. Diesel-Octavialla myös ajetaan paljon, alle 200 000 km ajettua tässä hintaluokassa voi pitää jo löytönä. Kuvan Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition DSG-automaatti vuosimallia 2016 on numeroiden valossa tällainen löytö, mittarilukema on vain 135 000 km. Uudessakaupungissa Auto-Jusan hintapyyntö tästä Octaviasta oli 13 900 €.

 

10 000-15 000 euron hintaluokassa Kia Ceed -dieseleitä oli juhannuksen jälkeen Nettiauto.comissa myynnissä vain 7 kappaletta. Jos viistoperä riittää kuljetustarpeisiin, kuvan manuaalivaihteinen Ceed 1.6 CRDI –diesel oli aika vahva vaihtoehto: mittarilukema oli vasta 48 000 kilometriä. Auto on vuosimallia 2017 ja J. Rinta-Joupin Jyväskylän liikkeen hintapyyntö oli 13 900 €.

Opel Astra-dieseleitä 10 000–15 000 euron hintapyynnöllä oli juhannuksen jälkeisenä maanantaina Nettiauto.comissa myynnissä 17 kappaletta. Monella niistä oli takanaan vähän vuosia ja kilometrejä. Kuvan Opel Astra Sports Tourer Innovation Plus 120 D Turbo –automaatti on vuosimallia 2021 ja mittarilukemakin oli vasta 105 000 km. Autotalo Lahtinen pyyso tästä Astra-farmarista 1.5-litraisella ja 122-hevosvoimaisella dieselmoottorilla 14 490.

Skoda Octavian suosio näkyy vaihtoautomarkkinassa myös käytettyjen dieseleiden runsaana tarjontana. 24. kesäkuuta 10 000–15 000 euron hintaluokassa Nettiauto.comissa oli myynnissä peräti 140 diesel-Octaviaa, niistä 101 oli farmareita. Diesel-Octavialla myös ajetaan paljon, alle 200 000 km ajettua tässä hintaluokassa voi pitää jo löytönä. Kuvan Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition DSG-automaatti vuosimallia 2016 on numeroiden valossa tällainen löytö, mittarilukema on vain 135 000 km. Uudessakaupungissa Auto-Jusan hintapyyntö tästä Octaviasta oli 13 900 €.

Toyota jyrää bensahybrideissä ja se näkyy myös Toyota Auris -dieseleiden vähäisenä tarjontana kuumassa 10 000 – 15 000 euron hintaluokassa. Juhannuksen jälkeen maanantaina Nettiauto.comissa tämänhintaisia diesel-Auriksia oli myynnissä vain kuusi kappaletta. Kuvan viistoperäinen Toyota Auris 1.6 D-4D Active -diesel vuosimallia 2017 oli myynnissä 12 800 eurolla Perhon SP-Autossa Keski-Pohjanmaalla. Mittarilukema oli vasta 156 000 kilometriä, jota diesel-Toyotalle voi pitää vähäisenä.

Teksti Timo Kiiski

 

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin käy kaupaksi 10-15 000 euron hintaiset sähköautot
Vaihtoautovertailussa avoautot 20 000-30 000 €
Näin käy kaupaksi käytetty keskiluokan bensasedan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *