Vaihtoautovertailussa 10–15 000 euron Golf -kokoluokan dieselit
Edullisten, 10 000-15 000 euroa maksavien Golf -kokoluokan dieseleiden aika ei vaihtoautomarkkinassa ole edelleenkään ohi, vakuuttaa Anssi Jaakonsaari tuusulalaisesta YR-Autosta.
Jaakonsaari vakuuttaa edelleen ottavansa riemunkiljahduksin myyntiriviin C–segmentin eli Volkswagen Golfin ja Ford Focuksen kokoluokan dieselauton, jos tausta, mittarilukema ja varusteet ovat hyvät.
–10 000–15 000 euroa on kysytty ja haluttu hintaluokka. Paljon ajavalle tällä budjetilla mikään muukaan käyttövoima kuin diesel ei ole järkevä vaihtoehto, Herääkin kysymys, miksi uusiutuva ekodiesel on polttoainemittarilla edelleen kalleinta polttoainetta, jos kerran on ilmastohätätila? Ekodieselinhän pitäisi olla kaikkein halvinta polttoainetta siellä tolpalla: se olisi niin luonnon kuin auton käyttäjienkin voitto. Ajetaan mieluummin kymppitoonin dieselkärryt loppuun ekodieseliä käyttämällä sen sijaan, että viedään ne entisiin itäblokin maihin, missä kaikki Suomessa pakolliset hiukkassuodattimet revitään autosta irti, Jaakonsaari sanoo.
Paljon ajavalle perheelliselle
Olipa 10 000–15 000 euroa maksava C-segmentin dieselauto minkä merkkinen tahansa, niin Jaakonsaaren mukaan hyvät yksilöt tekevät aina kauppansa.
–Jos ajattelet 20 000 kilometriä vuodessa ajavaa ja kolmea lastaan eri treeneihin kuskaavaa yksinhuoltajaäitiä, niin kyllä hänen edelleen kannattaa ostaa 1.6-litrainen turbodieselauto, jonka kulutus on 4-5 l/100 km. Muutaman satasen bensa-autoa korkeammasta käyttövoimaverosta huolimatta hänelle tulee halvemmaksi ajaa dieselillä kuin saman auton 6-7 litraa satasella kuluttavalla bensamoottoriversiolla, Jaakonsaari sanoo.
Jaakonsaari muistuttaa, että jos onkin dieselissä vaikkapa 600 euroa käyttövoimaveroa vuodessa, niin dieselin samankokoista bensa-autoa pienempi kulutus tuo nopeasti käyttövoimaveron verran ja enemmänkin säästöä.
–Dieselin luokitteleminen ympäristöhirmuksi täytyy perustua tietämättömyyteen. Olen itsekin pelannut 2010-lukujen taitteessa leasing-autojen kanssa, jolloin niitä ympäristösyistä työnnettiin työsuhdeautoiksi, Jaakonsaari sanoo.
Jaakonsaari suhtautuu epäillen myös rummutukseen täyssähköautojen vyörymisestä suuren suosion myötä myös vaihtoautomarkkinaan.
–Jos uusinkaan sähköautoihin ei pystytä nyt valmistamaan riittävää määrää akkuja, niin miten sitten käy, kun näiden vanhojen sähköautojen akkuja pitää ruveta uusimaan? Sähköautojen akkujen korjaus ja kierrätyshän ovat edelleen lapsenkengissä, Jaakonsaari sanoo.
Luotettavaa dieseltekniikkaa
Jaakonsaari painottaa, ettei vastusta autojen sähköistymisestä.
–Minusta vain pitäisi edelleen kehittää kaikkien käyttövoimien moottoreita ja jokaisella pitäisi olla oikeus valita niistä itselleen sopivin, hän sanoo.
–Yhdessäkään tämän koko- ja hintaluokan diesel-vaihtoautossa en ole havainnut sen enempää vikoja kuin toisessakaan. Niissä kaikissa on ihan hyvää dieseltekniikkaa. Tämän hinta- ja kokoluokan dieselin ostajaa neuvoisinkin kiinnittämään huomiota enemmän yksilöön kuin merkkiin tai malliin. Jos ajat paljon kaupunkiajoa, osta hybridi, mutta maantieajossa saman auton hybridiversio kuluttaa bensaa ainakin litran enemmän kuin dieselauto dieseliä.
Mitä pienempi dieselauto, sitä vähemmän niitä alkaa olla tarjolla vaihtoautomarkkinassa. Varusteista ehdoton on vakionopeudensäädin.
–Koska dieselin ostaa paljon ajava, niin hänelle se vakionopeudensäädin on hyvin oleellinen varuste. Ilman vakionopeudensäädintä dieselauton myynti on paljon vaikeampaa kuin saman auton bensaversion.
Tänä päivänä dieselauto mielletään vähän ajetuksi vielä jopa lähes 200 000 kilometriä ajettuna.
–Jos ennen ajateltiin, että 10 000–15 000 euron hintaluokassa 80 000 kilometriä ajettu diesel on vähän ajettu, niin nyt samassa hintaluokassa vähän ajettuna pidetään 150 000 kilometriä ajettua dieseliä. Tosin koska dieseleitä ostavat paljon ajavat, niin tässä 10 000-15 000 euron hintaluokassa dieselit alkavat olla jo lähes järjestään 300 000 kilometriä ajettuja.
Alemman keskiluokan dieselkin ostetaan paitsi paljoon ajamiseen, myös tavarankuljetustarpeeseen. Nettiauto.comissa tämän kokoluokan dieseleistä ylivoimaisesti suurin osa on farmareita.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa