Kaasujalka

”Uskaltaako sähköautolla ajaa ukkosella?”

Julkaissut:

|

15.8.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Uskaltaako sähköautolla ajaa ukkosella?”

Näin kuulemma huudahti iäkkäämpi rouva luettuaan Keskisuomalainen lehdestä jutun, jossa latauksessa ollut hybridi-Mersu oli hajonnut, kun ukkonen oli iskenyt puuhun Savitaipaleella.

 

Asiantuntijoiden mukaan sähköautokin on ”lähtökohtaisesti” yhtä turvallinen salamasuoja kuin bensa-autokin.  Sana ”lähtökohtaisesti” herättää skeptikossa kuitenkin aina epäilyksiä.

Keskisuomalaisen kertomassa esimerkkitapauksessa latauksessa ollut auto hajosi, kun ukkonen ja salama iski vät pihapuuhun Savitaipaleella. Hybridi-Mersu oli latauksessa kolmen metrin päässä puusta. Osuman jälkeen laturi oli rikki ja auto virraton. Autossa ei ollut mitään näkyviä vikoja, mutta se ei enää käynnistynyt.

Sähköautojen vähäisistä riskeistä ukkosilmalla puhuessaan asiantuntijat aina käyttävät sanaa ”lähtökohtaisesti”. Ja kai se sitten on niin. Yleisin ukkosmyrskyn ajoneuvolle aiheuttama vahinko on se, että salama iskee joko ajoneuvoon tai johonkin sen läheisyyteen ja ajoneuvon sähkölaitteisto vikaantuu. Auto voi silti ulkoisesti näyttää vahingoittumattomalta.

Tapauksista, joissa auto olisi syttynyt palamaan suorasta salamaniskusta, ei tiettävästi ole tullut vakuutusyhtiöihin hakemuksia.

Edes kaskovakuutus ei kuitenkaan korvaa veden aiheuttamaa vahinkoa, jos ajoneuvolla ajetaan veden kokonaan tai osittain peittämällä tiellä tai alueella. Tämä pätee niin sähköautoihin kuin polttomoottoriautoihinkin.

Perusluonteeltani kun olen skeptinen, niin minusta on vaarallista vähättelyä rinnastaa sähköautot ja polttomoottoriautot yhtä turvallisiksi tai turvattomiksi jokseenkin joka tilanteessa.  Totuus on kuitenkin, että sähköauton akun korkeajännite voi olla hengenvaarallinen.  Sähköautoissa on polttomoottoriautoja enemmän sähkötekniikkaa ja ohjausyksiköitä, jotka saattavat vaurioitua ylijännitteestä.

Sähköautot ovat tuoneet onnettomuustutkijoillekin täysin uudenlaisia uhkakuvia: vaurioituneen sähköauton kanssa kun voi operoida useita eri toimijoita. Vaurioituneen ajoneuvon kanssa voi operoida useita eri toimijoita, eikä niillä kaikilla välttämättä ole edelleenkään riittävää tietämystä sähköautoista ja niiden erityisvaatimuksista.

Ilta-Sanomissa oli 22. joulukuuta 2022 juttu, jossa onnettomuustutkijana 25 vuotta työskennellyt autotekniikan lehtori kertoi olevansa huolissaan sähköautojen aiheuttamasta vaarasta ja toivoi yhteisiä, turvallisuuden varmistavia pelisääntöjä kaikille sähköautojen kanssa toimiville.

Helppohan se on naureskella mummelin kysymykselle sähköautojen turvallisuudesta, mutta kyllä minä ”lähtökohtaisesti” ymmärrän hänen huoltaan.

Teksti Urmas Hurmalainen

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Elinvoiman sijasta tuli autot lastauspaikoille
Oikeat potkulaudat takaisin!
Joka rikkoo, myös maksaa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *