Polttaa kesäkatu kuuma…
Unelma jalkaväen kesäonnelasta Helsingin ydinkeskustassa ei sitten ottanut tuulta purjeisiinsa. Kasarmikadun kesäkadusta luovuttiin liian pienen suosion vuoksi ja Esplanadit muutetaan takaisin kaksikaistaisiksi. Laulun sanoin: ”toiset on luotuja kulkemaan, toiset on liikkeellä luonnostaan”. Toiset ovat liikkeellä luonnostaan myös autolla ja vieläpä ydinkeskustassa.
”Polttaa kesäkatu miestä
Kosteaa höyryä nousee tiestä
Polttaa asfaltti ja tiili
Hengityksen täyttää pölyn sekä hiili
Autojen pakokaasuhuumaa
Kadulla on kuumaa
Kadulla on kuumaa
Kadulla on kuumaa”
Minusta ”Kesäkatu” on yksi Ison D:n eli Dannyn parhaita hittejä. Siinä oikein tuoksuu 1960-luvun autoistuva Suomi. Silloin kukaan ei keksinyt touhuta Helsingin Esplanadien muuttamista yksikaistaisiksi, että tilaa saatiin lisää näin muun muassa pyöräilijöille, jalankululle ja ravintoloiden terasseille.
Kaupunkiympäristölautakunta linjasi vuonna 2022, että kokeilu kestää kesästä 2023 syksyyn 2024. Mutta se voidaan kokemusten perusteella purkaa aiemmin tai jatkaa pidemmälle.
No nyt on sitten kuitenkin päädytty purkamiseen ja se alkaa marraskuussa. Vielä ei tiedetä, alkaako purkaminen Etelä- vai Pohjoisesplanadilta. Tarkkaa suunnitelmaa ei ole vielä laadittu.
”Esplanadin kokeilu on askel kohti kaikille parempaa kaupunkia”, iloitsivat Helsingin Vihreät kotisivuillaan 13.6.2023.
Toki Esplanadien varrella on useita ravintoloita, jotka ovat hyötyneet katukokeilun tuomista isommista kesäterasseista. Muiden alojen kivijalkayrittäjät ovatkin sitten ihan toinen juttu.
Tulee taas mieleen Juicen biisi, jossa lauletaan ”siitä vasta riemu syntyi, sekä kunnon hautajaiset”. Sellainenkin biisi tulee mieleen, jossa lauletaan ”on sulla häät, mulla hautajaiset”.
No, ehkä tämä on vähän liian dramaattista, mutta keskustan kaikille yrittäjille Esplanadin kokeilu ei tainnut olla askel kohti kaikille parempaa kaupunkia.
Yksi yrittäjä laski kokeilun aikana myyneensä päivässä yhden lähes 2000 euron luksuslaukun vähemmän kuin ennen kokeilua. Sehän epäilemättä kirpaisi, kun tietää Helsingin ydinkeskustan liiketilojen huikeat vuokratkin. Firma meni 300 000 euroa miinukselle.
Sille ei vaan mitään voi, että kannattava yritystoiminta lähestulkoon vääjäämättömästi vaatii myös bisneksen tavoitettavuutta autolla. Autot eivät tule katoamaan mihinkään, vaan päinvastoin. Autokanta myös sähköistyy vauhdilla. Esplanadien palauttaminen kaksikaistaisiksi ei varmasti ole kaikille askel kohti kaikille parempaa kaupunkia. Se on kuitenkin suotuisa askel monille alueen kivijalkaliikkeiden yrittäjille.
Elämä yleensä on kompromissien tekoja. Ja kun autokanta sähköistyy, ei kesäterasseilla istuvien tarvitse myöskään kärsiä pakokaasujen tuoksuista. Tervetuloa autot takaisin Esplanadeille!
Teksti Urmas Hurmalainen
Ohessa video Helsingin keskustasta.
Vastaa